Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



woensdag 23 oktober 2013

Filmrecensie: The domino effect (2012), Paula van der Oest



Potpourri van beelden uit de hele wereld

Terwijl Paula van der Oest zich met haar vorige film Black Butterflies (2011), die ik gister besprak, beperkte tot een portret van een Zuid-Afrikaanse dichteres, waaiert ze in The domino effect alle kanten uit. Beelden van alle uithoeken in de wereld stormen op ons af. Voor we de tijd hebben om te zien wat er gebeurt, is Paula alweer elders. Langzaam komt er enig patroon en samenhang in de opvolging maar vluchtig blijft het. De vraag die de kijker zich stelt, namelijk hoe de regisseuse hier nog chocola van maakt, wordt niet geheel bevredigend beantwoord, al komt Van der Oest een heel eind.

De film begint in Kaapstad waar twee kinderen, een meisje en een reumatische jongen, zonder hun moeder leven. Ze kunnen haar op dat tijdstip niet bereiken. Later zien we in Rotterdam nanny Mosa samen met het jongetje Sem. Mosa is de moeder van de kinderen in Kaapstad en werkt voor een echtpaar dat druk bezig zichzelf op de kaart te zetten met het door gedetineerden gerunde restaurant SAAM (Antoinette). Het is de vraag of het restaurant wel financieel solide is. Haar man Kai verkoopt SUV’s en doet er alles aan om twijfel daaraan de grond in te boren, maar kan aan het eind niet anders dan Mosa ontslaan.

In Londen maken we kennis met Mark een jongeman die bij de haperende beurs werkt. Hij loopt hard om zijn zorgen kwijt te raken. Zijn knappe vrouw Angie (zie foto) heeft een stel vrienden uitgenodigd om te dineren. Zij is nijdig als ze hoort dat hij zijn bonus niet krijgt. Zijn vader Robert Jenner is een politicus die niets moet hebben van al die moderne onzin. Als hij gekozen wordt tot de nieuwe minister van Financiën, valt hij zijn zoon af.

Een bruidstaartenmaakster in de Verenigde Staten heeft een broer in India. Die wil graag contact met de knappe Zahra, maar wordt door haar niet afgewezen. Op zijn werk hoort hij dat zijn adem stinkt. Hij gaat naar de tandarts en laat zijn tanden trekken. Implantaten zijn duur. Wellicht kan zijn zus geld opsturen. Zij heeft het echter niet gemakkelijk. Haar taarten worden vaak afgezegd en haar dochter Sirisha gaat onder invloed van verkeerde vriendinnen op het verkeerde pad.

Een modern en welgesteld Chinees gezin met hun dochtertje Lulu viert Nieuwjaar bij de ouders van haar man Shen. De vrouw heeft er niet zoveel zin in. Ze wordt slecht geaccepteerd door haar schoonouders. Als ze uit de auto stapt maakt haar schoonmoeder meteen een opmerking over haar chique kleding. Ze vindt het ook niets dat haar schoondochter geen jas bij zich heeft. Later in de film meldt Shen aan Kai dat hij geen geld heeft.

Bovenstaande is nog maar een deel van alle verhaallijnen. De snelheid van de wereldwijde beelden staat voor de snelheid van de economische ontwikkeling in een globaliserende wereld. Als er ergens in het systeem een radertje hapert heeft dat grote effecten op andere delen. Door de enorme input van beelden gaat deze relatie helaas enigzins verloren. Hoe de domino stenen vallen is niet helemaal duidelijk.

Tegelijk is het niet allemaal kommer en kwel. Door de crisis ontstaan weer nieuwe banden en worden andere aangehaald, zoals tussen Rahul en Zahra die beiden in de bus naar de Goa stappen of tussen Lulu’s moeder en grootmoeder.

Af en toe worden de beelden ondersteund door eenvoudige maar indringende liedjes, onder andere van een broer van Sirisha die muzikaal bezig is en met leedwezen constateert dat zijn moeder weinig succesvol is en zijn zus ook geen helpende hand is.

Hier de trailer, hier de stemmige muziek van Adrian Corker.  





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen