Potpourri van beelden uit de hele wereld
Terwijl Paula van der Oest zich met haar vorige film Black Butterflies (2011), die ik gister besprak, beperkte tot
een portret van een Zuid-Afrikaanse dichteres, waaiert ze in The domino effect alle kanten uit.
Beelden van alle uithoeken in de wereld stormen op ons af. Voor we de tijd
hebben om te zien wat er gebeurt, is Paula alweer elders. Langzaam komt er enig
patroon en samenhang in de opvolging maar vluchtig blijft het. De vraag die de
kijker zich stelt, namelijk hoe de regisseuse hier nog chocola van maakt, wordt
niet geheel bevredigend beantwoord, al komt Van der Oest een heel eind.
De film begint in Kaapstad waar twee kinderen, een meisje en
een reumatische jongen, zonder hun moeder leven. Ze kunnen haar op dat tijdstip
niet bereiken. Later zien we in Rotterdam nanny Mosa samen met het jongetje Sem.
Mosa is de moeder van de kinderen in Kaapstad en werkt voor een echtpaar dat druk
bezig zichzelf op de kaart te zetten met het door gedetineerden gerunde restaurant
SAAM (Antoinette). Het is de vraag of het restaurant wel financieel solide is. Haar
man Kai verkoopt SUV’s en doet er alles aan om twijfel daaraan de grond in te
boren, maar kan aan het eind niet anders dan Mosa ontslaan.
In Londen maken we kennis met Mark een jongeman die bij de haperende
beurs werkt. Hij loopt hard om zijn zorgen kwijt te raken. Zijn knappe vrouw
Angie (zie foto) heeft een stel vrienden uitgenodigd om te dineren. Zij is nijdig als ze
hoort dat hij zijn bonus niet krijgt. Zijn vader Robert Jenner is een politicus
die niets moet hebben van al die moderne onzin. Als hij gekozen wordt tot de
nieuwe minister van Financiën, valt hij zijn zoon af.
Een bruidstaartenmaakster in de Verenigde Staten heeft een
broer in India. Die wil graag contact met de knappe Zahra, maar wordt door haar
niet afgewezen. Op zijn werk hoort hij dat zijn adem stinkt. Hij gaat naar de
tandarts en laat zijn tanden trekken. Implantaten zijn duur. Wellicht kan zijn
zus geld opsturen. Zij heeft het echter niet gemakkelijk. Haar taarten worden
vaak afgezegd en haar dochter Sirisha gaat onder invloed van verkeerde
vriendinnen op het verkeerde pad.
Een modern en welgesteld Chinees gezin met hun dochtertje Lulu
viert Nieuwjaar bij de ouders van haar man Shen. De vrouw heeft er niet zoveel
zin in. Ze wordt slecht geaccepteerd door haar schoonouders. Als ze uit de auto
stapt maakt haar schoonmoeder meteen een opmerking over haar chique kleding. Ze
vindt het ook niets dat haar schoondochter geen jas bij zich heeft. Later in de
film meldt Shen aan Kai dat hij geen geld heeft.
Bovenstaande is nog maar een deel van alle verhaallijnen. De
snelheid van de wereldwijde beelden staat voor de snelheid van de economische
ontwikkeling in een globaliserende wereld. Als er ergens in het systeem een
radertje hapert heeft dat grote effecten op andere delen. Door de enorme input
van beelden gaat deze relatie helaas enigzins verloren. Hoe de domino stenen
vallen is niet helemaal duidelijk.
Tegelijk is het niet allemaal kommer en kwel. Door de crisis
ontstaan weer nieuwe banden en worden andere aangehaald, zoals tussen Rahul en
Zahra die beiden in de bus naar de Goa stappen of tussen Lulu’s moeder en grootmoeder.
Af en toe worden de beelden ondersteund door eenvoudige maar
indringende liedjes, onder andere van een broer van Sirisha die muzikaal bezig
is en met leedwezen constateert dat zijn moeder weinig succesvol is en zijn zus
ook geen helpende hand is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten