Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



woensdag 27 februari 2013

Filmrecensie: Becoming Jane (2007), Julian Jarrold


Zoetige biografische film over Jane Austen

De grenzen van het fatsoen zijn met kracht overschreden, maar niet geschonden. Met deze zin begint Jane Austen (1775-1817) in lange Engelse kostuumdrama Becoming Jane - inclusief de voorspelbare fraaie beelden van beekjes en heuvels - aan de roman over haar leven. Ze kijkt terug op de liefdesverhouding die ze eerder aanging en die helaas door tegenwerking van anderen nergens op uitliep. Haar leven wordt, bij gebrek aan feiten, wel erg uitgemolken. De lange lege blikken van de Amerikaanse Anne Hathaway zeggen genoeg. De muziek is net als de film zelf erg romantisch en de bedoeling ligt er dik op geplamuurd. 

Niet dat het leven van Jane Austen niet dramatisch was. Als zelfbewuste jonge vrouw wilde ze zich niet weggeven aan een man en zeker niet aan Wisley, de neef van Lady Gresham die in het kasteel in Hamshire dichtbij het dorp Steventon woonde. Deze sullige jongeman doet haar een aanzoek waar ze, ondanks zijn toekomstige fortuin, niets van moet hebben.

Inmiddels zijn er andere kapers op de kust. Behalve buurtgenoot John Warren verschijnt Thomas Leroy, een vrijmoedige advocaat en een onstuimig bokser uit het Schotse Limerick. Hij heeft van zijn oom, die rechtspreekt in Londen, de opdracht gekregen, om, voor hij zich tot rechter kan bekwamen, een goede partij aan de haak te slaan, maar hij komt, na een aanvankelijk moeilijke toenadering tot Jane, toch met haar aanzetten. Ze krijgt echter niet de goedkeuring van de oom en vertrekt alleen naar huis. De oom werd bij zijn beslissing beïnvloed door een brief die bij hem gebracht werd, waarin de financiële toestand van Jane geopenbaard werd. Het is haar niet duidelijk van wie die brief afkomstig is, maar Jane vreest dat Wisley de boosdoener kan zijn.

Vooral haar moeder is wanhopig. Ze ziet in het begin al aankomen dat Jane, anders dan haar zus Cassandra, buiten de boot gaat vallen als ze geen rijke man trouwt. Zelf hebben ze het niet rijk. De vader van Jane is predikant en haar moeder rooit zelf de aardappelen uit de tuin.

Het drama verscherpt zich als Robert Fowle, de man van Cassandra, blijkt te zijn omgekomen in Afrka. Het stel zou gaan trouwen als van zijn reis zou terugkeren.
Jane schrijft met kroontjespen de eerste zinnen van First impressions, dat later zal uitgroeien tot Pride and Prejudice. Ze vertelt Cassandra waar het boek over gaat: twee jonge vrouwen die beneden hun stand leven en verkering krijgen met jongemannen die boven hun stand leven, gevolgd door een happy end.  

Jane lijkt voor vastigheid te kiezen. Ze wil met Wisley trouwen mits hij eerst opheldering geeft over de brief. Als ze die niet krijgt wenst ze Wisley het allerbeste. Niet veel later ontmoet ze Leroy weer in het bos waar ze hem de eerste keer kuste. Hij is inmiddels verloofd, maar wil met Jane naar Schotland vluchten. Ze besluit met hem mee te gaan. Tijdens de reis ontdekt Jane dat Leroy geld heeft overgemaakt naar zijn moeder in Limerick. Ze wantrouwt zijn mooie woorden over hun toekomst en neemt een koets naar huis. Daar krijgt ze een bezoekje van John, de stille kaper op de kust. Hij vraagt haar met hem te trouwen, waardoor Jane opeens begrijpt dat hij de brief aan de oom van Leroy moet hebben geschreven.

Vele later jaren, als Jane beroemd is geworden met Pride and Prejudice, komt Leroy bij haar langs met zijn dochter die ook Jane heet. Het meisje vraagt haar of ze iets wil voorlezen. Dat kan Jane haar niet weigeren. Jane ontvangt een luid applaus, maar dat zal de pijn in haar hart niet verzacht hebben. De wereld mag blij zijn met de intense romans die ze in haar korte leven voortbracht en aan ons achterliet.  

Hier de trailer.  

1 opmerking:

  1. Ik heb inderdaad de film gezien, waarvan hier een gedeelte te zien is, heel romantisch, maar ook genieten. Dank je voor deze post in de blog.

    Met vriendelijke groeten, Rita Koolstra

    BeantwoordenVerwijderen