vrijdag 1 februari 2013

Filmrecensie: Does it hurt? (2007), Aneta Lesnikovska

Waarom verzint een filmmaakster dat ze een film gaat maken?

In deze Eerste Balkan Dogma film reist Aneta Lesnikovska naar haar geboorteland Macedonië om haar oude vrienden sappel te maken voor een optreden in een film die ze gaat draaien. Het idee van Aneta is op een leugen gebaseerd. Ze is helemaal niet van plan om een film te maken. Maar wat wil ze dan wel? Een hommage brengen aan het tienjarig bestaan van de Dogma film?

De film begint in Amsterdam met een scène in een kerk waar Aneta alvast vergiffenis vraagt en sterkte. Ze belt cameraman Lennert Hillege op om haar bij te staan. Lennert wil natuurlijk weten wat de bedoeling is, maar gaat akkoord. Samen reizen ze naar Skopje. Aneta informeert haar omvangrijke vriendengroep over haar plan. Ze vraagt haar vriend Igor mee te helpen aan de financiering. Hij werkt op het Ministerie van Cultuur en kan wellicht een potje breken bij de minister. In afwachting van de Deense producers zullen ze alvast voorwerk verrichten.

De vrienden zitten aan tafel en zijn sceptisch over de Dogma film. Ze hebben The Idiots van Lars van Trier gezien en vragen zich af of zij naakt in beeld willen. Naakt brengt meer geld op, zegt Aneta. Het is de bedoeling om iets wezenlijks uit hun leven te filmen. Fictie en feiten gaan in de film samen. Ze polst Bosko of hij een seksscène wil spelen met zijn vriendin Daniela. Bosko moet daar hard over nadenken.

Tijdens een take op het meer moet Igor het water induiken en zeggen dat alleen kleine vissen samen zwemmen, maar hij vindt het water te koud en maakt alleen zijn haren nat. In een andere take zien we een stel tijdens een relationele ruzie in weer een andere de moeder van Aneta die kiespijn heeft. Ook filmt Aneta een toespraak van een politicus in voor die zijn lans breekt voor aansluiting bij Europa. Hij wil dat de Macedoniërs tonen dat ze klaar zijn voor de aansluiting met Europa, dat zij een beschaafd volk zijn en geen vechterbazen.

In de groep is het echter snel hommeles. Na een bezoek aan een galerie met naaktschilderijen raken de mannen in gevecht waarbij Lennert met camera tegen de grond wordt gewerkt. Aneta probeert erachter te komen wat er aan de hand was, maar krijgt geen duidelijk antwoord. Ze praten daar met de vuisten, zegt een van de mannen.

Igor vertelt Aneta dat hij een meisje heeft ontmoet en dat ze hem wilde voorstellen aan haar moeder. Hij heeft pijn en wil weg. Bosko en Daniela willen wel een bedscène doen. De camera staat achter Daniela die haar benen spreidt voor Bosko die op een stoel voor haar zit en whisky drinkt (zie foto).Het vrijen valt niet mee. Daniela heeft gel nodig. Na afloop ligt Bosko na ter hijgen op bed. Hij denkt na en wendt zich naar de camera. Ongetwijfeld om die uit te zetten, maar meteen daarop zwenkt die naar zijn zus Miliana die elders is en trots dat ze door Aneta werd uitgekozen als hoofdpersoon. Ze kijkt graag in de camera, wanneer ze bijvoorbeeld een sigaret rookt.

Lennert bevestigt Miliana in haar acteerkwaliteit, tot ze hem boos de deur wijst. Aneta toont na elkaar aan Bosko en Daniela hun seksscène. Bosko reageert cynisch. Beiden willen verder niet meewerken. Op de vraag van Bosko naar de Deense producers, antwoordt Aneta dat ze het allemaal verzonnen heeft. Igor gebruikt cocaine en vertelt Aneta over het meisje dat vijftien jaar is en dat hij daarvoor gepakt kan worden. Hij kijkt naar In the mood for love, vindt die film geweldig en is boos op Aneta. Op de televisie horen we hem later verklaren dat een pedofiel netwerk is opgerold. Aneta neemt koel afscheid van Lennert op de luchthaven. Does it hurt?, Aneta, om zoveel negativiteit opgeroepen te hebben?