Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



dinsdag 26 februari 2013

Filmrecensie: The duchess (2008), Saul Dibb




 
Seksueel lijden in de achttiende eeuw

We zijn in het Engelse landgoed Althorp in 1774, een paar jaar voor de Amerikaanse onafhankelijkheidsverklaring. Op het landgoed spelen een vijftal jonge vrouwen een spel met een aantal jonge heren. De knappe Georgiana (Keira Knightley) deelt de lootjes uit en trekt zelf Charles Grey met wie ze een geanimeerde relatie heeft.

Van uit het landhuis kijkt William Cavendish toe op de jongeren. Hij zoekt een vrouw die een zoon voor hem kan baren. De moeder van Georgiana zegt dat haar dochter een goede partij voor hem zal zijn. Georgiana gaat mee naar Londen met William, die haar jurk losknipt, haar korset losknoopt en haar vraagt in bed te gaan liggen. William zet zijn pruik af en zonder enige genegenheid doet hij zijn plicht. We zijn in de 18de eeuw.

William is een hertog die weinig sociale betrokkenheid toont. Tijdens een diner met leden van de progressieve Whigs loopt hij weg. Fox, de leider van deze partij, vraagt de hooggekapte Georgiana wat ze vond van zijn toespraak, waarin hij meer vrijheid voor de Amerikanen bepleitte. Georgiana zegt dat ze voor algehele vrijheid is. Na afloop van het diner ziet ze een blote jonge vrouw uit de slaapkamer van William komen. Ze is geschokt, maar past zich aan. Ze is niet te beroerd om Charlotte, een onwettige dochter van William, op te voeden. ‘Dan kan je alvast een beetje oefenen,’ zegt William laconiek.  

Het is te voorzien dat Georgiana een dochter krijgt en daarna, tot teleurstelling van Charles, nog een. Op vakantie in Bath ontmoet Georgiana de vriendelijke Elisabeth Forster die alleen is omdat haar man een maîtresse heeft, haar slaat en haar de kinderen ontzegd. Georgiana vraagt haar mee naar Londen. Daar ontmoet ze ook haar oude vriendje Charles Grey die inmiddels parlementslid is voor de Whigs en nog steeds een oogje op Georgiana heeft. Ze vindt het leuk om hem te helpen met publiciteit. Elisabeth ziet dat en zegt tegen Georgiana dat ze zich moet voorstellen dat Charles haar bemind. Ze doet het zelf in een mooie scene voor, waarin Georgiana ontdekt dat seks ook nog anders kan zijn dan alleen voor de voortplanting gericht.  

Het kostuumdrama verdiept zich als William het aanlegt met Elisabeth. Voor de laatste is het de manier om, vanwege de macht die William heeft, haar kinderen weer te zien. Georgiana ziet machteloos toe en komt met een compromis. Zij staat de relatie van William en Elisabeth toe als ze zelf een verhouding met Charles Grey mag beginnen, maar dat kan William niet accepteren. Als Georgiana met Charles naar Bath gaat zijn de rapen helemaal gaar.

The duchess is gebaseerd op de biografie Georgiana: Duchess of Devonshire (2001) van Amanda Foreman. Hier de trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen