Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



zondag 24 februari 2013

Presentatie Derde Haarlemse Debuutprijs, Doelenzaal, 23 februari 2013



Over kijken en bekeken worden 

Presentator Alex de Vries ondervraagt in de Doelenzaal van Bibliotheek Zuid-Kennemerland winnares Lisette Erdtsieck (1972) over haar debuutroman. Op de omslag is het beeld van de zeemeermin te zien, gemaakt door beeldhouwer Joris Verdonkschot, geplaatst in de vijver van Elswout en door Lisette zelf gefotografeerd.

Lisette kon afgelopen herfst niet bevatten dat ze de debuutprijs had gewonnen, zegt ze tegen de nieuwsgierige journalist. Ze zat met haar moeder in de bovenzaal van Grandcafé Brinkmann en ze keken haar ongelovig aan. Pas de laatste jaren heeft de literatuur haar veroverd. Daarvoor was ze meer met film bezig. Schrijven deed ze vooral voor interviews die ze voor de televisie afnam. Tijdens de wedstrijd van Nanowrimo die jaarlijks in november gehouden wordt en waarbij men dagelijks zo’n 1665 woorden dient te schrijven om aan het eind van de maand het aantal van vijftigduizend te halen, ontstond uit het niets een verhaal dat ze later bijschaafde. Ze is niet iemand die van negen tot vijf werkt maar ze heeft wel discipline.

Reis van de zeemeermin gaat over kijken en bekeken worden. Het boek speelt zich af in kunstenaarswijk Bloomsbury, Londen en Zuid-Frankrijk, maar is bedacht achter haar bureau. Fotografe Camille ontmoet de beroemde flamencogitarist John in Frankrijk. De symboliek mag de lezer er zelf uit halen. Het boek kent autobiografische elementen. Lisette fotografeert zelf ook maar is daarmee nog geen Camille. Ze is bezig met een tweede boek maar dat stagneert door alle werk aan de publicatie van Reis van de zeemeermin.

Lisette vertelt dat oud-staatssecretaris Rick van der Ploeg aan haar literaire loopbaan heeft bijgedragen. Ze filmde hem tijdens zijn werkzaamheden in de politiek. Omdat het klungelig verliep raadde hij haar aan om een cursus scenarioschrijven te gaan volgen. Van der Ploeg die zelf aanwezig is om het eerste exemplaar van Reis van de zeemeermin in ontvangst te nemen, zegt dat hij zo’n negen jaar geleden inderdaad zag dat de schuchtere Lisette zoekende was. Haar passie was film en daar wist ze veel vanaf. Hij vindt het bijzonder als mensen blijven zoeken naar hun ambities. Lisette schrijft ook filmisch, zegt hij. Hij bewondert dat omdat hij als wetenschapper alleen met zijn hoofd kan denken en niet onbevangen kan waarnemen met zijn ogen. Tijdens het lezen van Reis van de zeemeermin moest hij aan Jan Wolkers denken. Hij leest een fragment voor - op p. 89 voor degenen die het willen nalezen - waarin tijdens een concert kijken en bekeken worden centraal staat en zegt dat Lisette, zoals een goede schrijver doet, genoeg weglaat om de verbeelding van de lezer aan het werk te zetten.  

Lisette reikt de volgende twee exemplaren uit aan haar vader, een tekstschrijver en haar moeder, een fotografe. Ze bedankt, behalve Henriëtte Adema van de bibliotheek voor haar moederlijke zorg, ook Genie Does en anderen en leest een fragment uit haar boek voor waarin een gladde playboy zich vervoegt op het jacht waar Camille en John door een ouder echtpaar zijn uitgenodigd.   

Na twee boeiende nummers van flamencogitarist Edsart Udo de Haes is het woord aan Lotte Sluyzer, directeur van Bibliotheek Zuid-Kennemerland. Ze is gelukkig met deze mooie bijeenkomst na alle werk dat eraan vooraf ging. Ze vertelt over het digitale netwerk Nederland-schrijft.nl dat Bibliotheek Zuid Kennemerland heeft geïnitieerd en dat de komende tijd zal worden uitgebreid naar andere bibliotheken. Behalve verhalen, romans en gedichten van aankomende auteurs zijn er ook wedstrijden, zoals op dit moment in het schrijven van een column.

Het debuut van Lisette Erdtsieck is te koop in lokale boekhandels in Haarlem en omstreken voor 12.50 euro en wordt voor eeuwig opgenomen in de bibliotheekcatalogus. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen