Over kijken en bekeken worden
Presentator Alex de Vries ondervraagt in de Doelenzaal van
Bibliotheek Zuid-Kennemerland winnares Lisette Erdtsieck (1972) over haar
debuutroman. Op de omslag is het beeld van de zeemeermin te zien, gemaakt door
beeldhouwer Joris Verdonkschot, geplaatst in de vijver van Elswout en door Lisette zelf gefotografeerd.
Lisette kon afgelopen herfst niet bevatten dat ze de
debuutprijs had gewonnen, zegt ze tegen de nieuwsgierige journalist. Ze zat met
haar moeder in de bovenzaal van Grandcafé Brinkmann en ze keken haar ongelovig
aan. Pas de laatste jaren heeft de literatuur haar veroverd. Daarvoor was ze
meer met film bezig. Schrijven deed ze vooral voor interviews die ze voor de
televisie afnam. Tijdens de wedstrijd van Nanowrimo die jaarlijks in november
gehouden wordt en waarbij men dagelijks zo’n 1665 woorden dient te schrijven om
aan het eind van de maand het aantal van vijftigduizend te halen, ontstond uit
het niets een verhaal dat ze later bijschaafde. Ze is niet iemand die van negen
tot vijf werkt maar ze heeft wel discipline.
Reis van de zeemeermin
gaat over kijken en bekeken worden. Het boek speelt zich af in kunstenaarswijk
Bloomsbury, Londen en Zuid-Frankrijk, maar is bedacht achter haar bureau. Fotografe
Camille ontmoet de beroemde flamencogitarist John in Frankrijk. De symboliek
mag de lezer er zelf uit halen. Het boek kent autobiografische elementen. Lisette
fotografeert zelf ook maar is daarmee nog geen Camille. Ze is bezig met een
tweede boek maar dat stagneert door alle werk aan de publicatie van Reis van de zeemeermin.
Lisette vertelt dat oud-staatssecretaris Rick van der Ploeg aan
haar literaire loopbaan heeft bijgedragen. Ze filmde hem tijdens zijn
werkzaamheden in de politiek. Omdat het klungelig verliep raadde hij haar aan
om een cursus scenarioschrijven te gaan volgen. Van der Ploeg die zelf aanwezig
is om het eerste exemplaar van Reis van
de zeemeermin in ontvangst te nemen, zegt dat hij zo’n negen jaar geleden inderdaad
zag dat de schuchtere Lisette zoekende was. Haar passie was film en daar wist
ze veel vanaf. Hij vindt het bijzonder als mensen blijven zoeken naar hun ambities.
Lisette schrijft ook filmisch, zegt hij. Hij bewondert dat omdat hij als
wetenschapper alleen met zijn hoofd kan denken en niet onbevangen kan waarnemen
met zijn ogen. Tijdens het lezen van Reis
van de zeemeermin moest hij aan Jan Wolkers denken. Hij leest een fragment
voor - op p. 89 voor degenen die het willen nalezen - waarin tijdens een
concert kijken en bekeken worden centraal staat en zegt dat Lisette, zoals een
goede schrijver doet, genoeg weglaat om de verbeelding van de lezer aan het
werk te zetten.
Lisette reikt de volgende twee exemplaren uit aan haar
vader, een tekstschrijver en haar moeder, een fotografe. Ze bedankt, behalve
Henriëtte Adema van de bibliotheek voor haar moederlijke zorg, ook Genie Does
en anderen en leest een fragment uit haar boek voor waarin een gladde playboy
zich vervoegt op het jacht waar Camille en John door een ouder echtpaar zijn
uitgenodigd.
Na twee boeiende nummers van flamencogitarist Edsart Udo de
Haes is het woord aan Lotte Sluyzer, directeur van Bibliotheek Zuid-Kennemerland.
Ze is gelukkig met deze mooie bijeenkomst na alle werk dat eraan vooraf ging.
Ze vertelt over het digitale netwerk Nederland-schrijft.nl
dat Bibliotheek Zuid Kennemerland heeft geïnitieerd en dat de komende tijd zal
worden uitgebreid naar andere bibliotheken. Behalve verhalen, romans en
gedichten van aankomende auteurs zijn er ook wedstrijden, zoals op dit moment
in het schrijven van een column.
Het debuut van Lisette Erdtsieck is te koop in lokale
boekhandels in Haarlem en omstreken voor 12.50 euro en wordt voor eeuwig
opgenomen in de bibliotheekcatalogus.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten