Levendig spel op aangeven van het publiek
Improvisatietheater is een bijzondere tak van toneel,
waarbij het hier en nu op de voorgrond staat. Een van de voordelen ervan is,
zegt een speler van Arrogantjes, dat je er niets aan hoeft voor te
bereiden. Anders dan in het televisieprogramma De vloer op maakt dit
gezelschap veel contact met het publiek. Meteen al komt Bart Brouwers, de
presentator van deze avond, de zaal in met de vraag wie onbekend is met improvisatietheater.
Degene die het tot de pauze nog niet begrijpt zal door hem persoonlijk worden
bijgepraat.
De actualiteit vormt het startpunt van de voorstelling. Bart
vraagt het publiek naar drie onderwerpen waarmee ze zullen openen. Ze kunnen
natuurlijk niet om de asteroïde heen die op datzelfde moment langs de aarde
scheert, terwijl eerder op de dag een meteoriet schade heeft aangericht in
Rusland. Een mevrouw wil het natuurverschijnsel uitgebeeld zien. Ze wordt op
haar wenken bedient. Jules heeft een prachtige sketch over de nationalisatie
van SNS. Hij stelt zich voor dat hij het bankgebouw in Utrecht mag binnenlopen
omdat de bank nu van ons allemaal is. Hij wil wel op de bovenste verdieping van
het uitzicht genieten. Jacqueline uit B. op Lange D. neemt het regionale
onderwerp voor haar rekening: een man uit Sint Pancras, die vergeten was dat
hij zestigduizend euro op zijn autodak had gelegd, waarna zijn vrouw de
volgende ochtend wegreed, zodat het geld nu spoorloos is. Die zestigduizend
euro blijft de running gage van de avond, net als de fricadel op het smsje van
een jongeman in de zaal.
Dat laatste is na de pauze aan de orde, als Bart de zaal
heeft gevraagd wie er een boek bij zich heeft. Hij wil daar namelijk een
bladzijde uit voorlezen, die spelen en daarna het vervolg lezen om te zien of
de tekst aansluit bij het gespeelde. Helaas zijn er geen boeken in de zaal. Een
jongeman heeft wel een e-book op zijn telefoon staan, de Engelstalige Yellow
Submarine van de Beatles, waarmee de spelers een fraai spel bedenken over
het drinken van thee en de Engelse standvastigheid. Na de sketch vraagt Bart of
hij ook een sms op de mobiel als uitgangspunt mag nemen. De jongeman vindt het
geen probleem. Bart ziet na hele korte berichten een regel met de vraag of iemand
curry of mayonaise op zijn fricadel wil, hetgeen tot een sketch leidt over een
stelletje dat verkering heeft en in een snackbar samenkomt.
Op de vraag of iemand in het publiek een ander kent die wat
aandacht kan gebruiken, wijst een vader op zijn 16-jarige dochter Jackie. Ze
gaat in op de uitnodiging naar voren te komen en vertelt dat ze na de Havo naar
de toneelschool wil. Ze vindt jongens leuk die niet teveel over zichzelf
praten. Ze wordt het middelpunt van een gezongen strijd om haar tussen Bart en
Richard. De laatste wijst Bart erop dat hij teveel zichzelf ophemelt en hij
wordt dan ook uiteindelijk door Jackie gekozen om een fricadel met haar te
eten.
Het is verbazend hoe gemakkelijk de spelers met summiere
aanwijzingen tot verrassende resultaten komen. Zijn er mensen die geloven dat
we het niet van tevoren bedacht hebben? vraagt Bart. Die zijn er. Daarom maken
de spelers een tekst over paardenvlees waarbij ze ieder steeds één woord
zeggen.
Variatie genoeg. Men zingt een meeslepend bluesnummer Natte
sneeuw op grond van enkele accoorden, gevormd door voornamen uit het
publiek, waarin Jacqueline tot de regel hekel aan pekel komt. Twee
spelers doen een sketch met twee winterjassen uit het publiek. Bart speelt een
kapper die drie personen in zijn zaak krijgt, die van tevoren door het publiek
zijn gekarakteriseerd. Sterk is een aantal gedichten op grond van de onbekende
term wiesiemeeting die ergens op een bedrijfsvloer gebruikt wordt.
Daarin werd door de spelers gezinspeeld op w.c., we zullen zien
of, in een gedicht over blinden, op wij zien. De jongeman uit het
publiek die de term aanbracht wist ook niet precies wat het betekende.
Fraai was de afsluitende musical over Stephanie. Bart vraagt
vier jonge vrouwen in het midden van de zaal naar hun naam. De laatste vrouw
mag zeggen wie van de andere drie de gelukkige is. Dat blijkt Stephanie, een
gezinsmanager, zoals een maatschappelijk werker tegenwoordig heet. Ze vindt het
leuke van haar werk dat ze een crisis kan oplossen. Verder danst ze graag salsa
en wil ze een wereldreis wil maken, alleen of met een ander, daar heeft ze nog
geen idee over. Arrogantjes hebben genoegen aan deze gegevens om een
prachtige show te maken met een gezinscrisis die door de manager wordt bezworen
door de leden elkaar te laten toezingen. Later in het vliegtuig ontmoet ze de
verleidelijke salsadanser Alejandro en na een crash komt ze met hem op een
bountyeiland met hagelwitte stranden waarop ze salsadansen.
Bram Brouwer op de toetsen zorgde voor de juiste ambiance, natuurlijk
alles geïmproviseerd.
Hallo Rein,
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor het uitgebreide verslag. Juist omdat wij improviseren, zijn wij erg benieuwd welke elementen van zo'n avond bij het publiek blijven hangen. Leuk!
Groeten, Richard van de Arrogantjes.
.... alleen waar je Jacqueline zegt, bedoel je Ingrid!
BeantwoordenVerwijderenwaarvan akte!
Verwijderen