Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



vrijdag 22 februari 2013

Filmrecensie: El secreto de sus ojos (2009), Juan Jose Campanella



Indringende en overtuigende thriller

El secreto de sus ojos is gemaakt naar een roman en dat is te merken. Vaak wordt teruggegrepen op het schrijfproces van een oude gerechtelijk onderzoeker Espósito. Dit verleent een meerwaarde aan de film die niet, zoals vele thrillers, als een glad verhaal afgerold wordt, maar diepgang kent. Daarnaast is er ook humor, zoals tussen Espósito en zijn alcoholistische collega die vaker in het café zit dan aan zijn bureau.

De film begint langzaam met stemmige pianoklanken zoals een goede film doet om de kijker in de stemming te brengen. Het is 21 juni 1974. Ricardo Morales ontbijt met zijn geliefde vrouw, de knappe 23-jarige onderwijzeres Liliana Colloto. Het wordt hun laatste ontbijt, begrijpen we van de schrijver. Colloto wordt later die dag op brute wijze verkracht en vermoord.

Temo schrijft Espósito vijfentwintig jaar later op een notitieblaadje als hij in bed ligt. Ik vrees. De volgende dag gaat hij langs bij Irene, zijn chef op het openbaar ministerie, die daar nog steeds werkt. Hij wil de zaak heropenen. Irene is not amused, maar ze geeft hem wel een oude Olivetti, omdat het schrijven niet echt lukt.

We gaan terug naar de dag van de moord. Espósito wordt op de zaak gezet. Voor hij goed en wel iets gevonden heeft, zegt rechter Fortuna dat de zaak is opgelost. Twee bouwvakkers zijn opgesloten. Espósito gaat naar hen toe, merkt dat hun verklaringen onder druk tot stand gekomen zijn en is woedend. Hij gaat naar Morales en ontdekt in de fotoboeken een man die vaak naar Colloto kijkt. Dat is Isidoro Gomez, weet Morales. Espósito ziet een geheim in zijn ogen.

Espósito probeert contact met hem te krijgen. Samen met zijn compagnon verzamelen ze brieven uit het huis van Gomez’ moeder in Chivilcoy. De rechter heeft een telefoontje gekregen van de inbraak en wil niet dat Espósito verder gaat met het onderzoek. Irene seponeert de zaak.

Samen met zijn compagnon probeert Espósito de zaak toch op te lossen. Er volgt een spannende achtervolging in een voetbalstadion, waarbij de vermeende Gomez wordt ingesloten. Espósito en Irene verhoren hem. Door hem te vernederen dwingen ze een bekentenis af, waarna hij opgesloten wordt.

In 1974 krijgt Espósito van Morales een telefoontje dat Gomez op televisie achter president Isabel Perron te zien is. Hij begrijpt dat Gomez gedekt wordt door de staat en voor hen werkt. We bevinden ons in de tijd van de smerige oorlog in Argentinië (1976-1983). Irene en Espósito kunnen daar weinig tegen doen. Irene wil dat Espósito met haar meegaat, ver weg van Buenos Aires. Hoewel zijn compagnon plaatsvervangend in het huis van Espósito wordt vermoord, gaat Espósito toch niet met Irene mee. De zaak is hem heilig.

Later is hij toch bij haar. Ze leest de eerste versie van zijn boek. ‘Het is een roman,’ zegt Irene. ‘Het is het leven.’ antwoordt Espósito . Hij gaat naar Morales die op het platteland woont en die wil dat de zaak afgesloten wordt. Espósito komt tot een onthutsende ontdekking. Te amo maakt hij van het eerdere temo. Ik hou van je.

El secreto de sus ojos is een ge(s)laagde film, gebaseerd op de roman La pregunta de sus ojos van Eduardo Sacheri, die tot de laatste seconde spannend blijft. Een thriller en een love story ineen. Een film vol echte mensen vooral. Niet van bordkarton maar met hun eigenaardigheden en met humor.   

Hier de trailer. De film is gratis on-line te zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen