Ondeugend pin-up model uit de jaren vijftig
We zijn in New York 1955. De beelden zijn in zwart wit. Een
man met een gleufhoed stapt een lectuurwinkel binnen waar andere mannen zich
verlustigen aan bladen met foto’s van schaars geklede vrouwen. De gleufhoed
stapt naar de kassa en vraag naar iets bijzonders. Hij krijgt een blad in
handen waarin bondage het onderwerp is en toont vervolgens zijn politie badge.
De toon is gezet. In de senaat houdt men een hoorzitting over het gevaar van
dit soort lectuur.
Vervolgens schakelen we terug naar Nashville, Tennessee in
1936. De familie Page zit in de kerk en luistert naar de opruiende preek van de
dominee. Come all you
sinners, zingt hij.
De familie gaat met een gerust hart weer op huis aan. Bettie en haar zus
hebben veel plezier zichzelf in de tuin in uitdagende houdingen aan de jongens
te tonen. Tot haar vader haar bij zich roept.
Zes jaar later ontmoet Bettie een jongen die in het leger
moet. Ze mag van haar moeder geen afspraakje maken, zegt ze, maar het raakt
toch aan. Ze trouwen, maar dat is niet van lange duur. De jongen maakt ruzie.
Bettie pakt haar koffer terwijl de jongen stuurs achter een blik bier op de bank
zit. Een klassiek beeld. Een ander, Scotty, vraagt haar mee ten dans, maar
levert haar vervolgens uit aan een stel mannen. Nadat ze in de kerk haar tranen
gestort heeft, stapt Bettie in de Greyhound naar New York City.
Na deze korte schets van wat vooraf ging, komt Bettie algauw
in het wereldje van het poseren terecht. Een politieman fotografeert haar in de
weekenden, eerst op het strand en daarna in een studio. Tegelijk neemt ze
acteerlessen. Een medestudent vindt het leuk in de natuur foto’s van haar in
bikini te nemen. Zij besluit haar topje af te doen en daarna ook haar broekje,
maar de jongen vreest het ergste. Straks wordt hij nog gearresteerd. Een foto
van haar billen kan wel.
Van het een komt het ander. Irving Klaw en Bunny hebben een
studio waar ze bijzondere opnamen maken voor rijke mannen. Bondage is in. Bettie
staat op hoge hakken en in korset met een zweepje naast een vastgebonden vrouw.
Helaas moet de productie worden stilgelegd omdat het illegaal is. Bettie gaat
met Irving op vakantie naar Miami. Ze laat zich daar fotograferen door een
ex-model. Nude is not naked, zegt die over Bettie.
Terug in New York gaat ze verder met toneel. De regisseur
werkt volgens de Stanislavski methode en vraagt haar waaraan ze moet denken als
ze een akelige scene speelt. Bettie vraagt zich af wat Jezus wel niet van al
haar zonden zal vinden. De medestudent, die haar eerder naakt fotografeerde,
ziet een blad met de SM foto´s van Bettie en is geschokt. Bettie reist opnieuw
naar Miami, duikelt op het strand een nieuw vriendje op en poseert, ook al is
ze al 32 jaar oud, bij het ex-model voor het kerstnummer van Playboy. Irving is
echt in de problemen gekomen door de senaatszittingen, maar Bunny wil nog wel
verder gaan.
We zien Bettie eenzaam op een bankje voor de rechtszaal. Ze
hoort wat achter de deuren wordt besproken. Een man die zijn zoon is
kwijtgeraakt legt een relatie met het werk dat Bettie verrichtte. Bettie kan die
verbinding niet leggen. Voor haar was het een spelletje, waarbij niets ergs
gebeurde. Ze schaamt zich er niet over. Adam en Eva begonnen ook pas te
zondigen toen ze kleren aantrokken.Maar kiest toch een ander levenspad.
Mooi is de 50 er jaren muziek, die door de hele film te
horen is, mooier zijn de intense kleurenbeelden tussen de zwart wit beelden
door, maar het mooist de rol van Gretchen Mol als Bettie.
Hier
de trailer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten