Vrijdenkers in het spoor van Spinoza
De documentaire Ongelovig
kan gezien worden als een voortzetting van de documentaire Onder ongelovigen die Dorothée Forma in 2015 maakte. De troefkaart
die gelovigen hebben om ongelovigen de mond te snoeren, wordt duidelijk
uitgespeeld door islamitische leiders die de bevolking ophitsen om de niet
gelovigen te doden. Forma portretteert een aantal ongelovigen die daardoor naar
ons land kwamen en zich zelfs in de asielzoekerscentra niet veilig voelen.
Gelukkig biedt het Humanistisch Verbond een platform waar deze ongelukkigen
zich met elkaar kunnen verstaan. De groep bezoekt het stadsarchief in Amsterdam
en bekijkt een oud boek waarin de verbanning van Spinoza vermeld staat. Zijn
overtuiging geeft hen een steuntje in de rug in moeilijke tijden.
Saikat is een blogger uit Bangladesh en spreekt de
parlementscommissie onder leiding van Boris van der Ham toe over het geweld dat
vrijdenkers in zijn land over zich heen krijgen. Hij studeerde marketing en
werkte voor een bank, terwijl hij in zijn vrije tijd blogs schreef over gewelddadige
praktijken binnen de islam, die niet gewaardeerd werden door de islamieten. Hij
voelde zich na moorden op schrijvers en bloggers zo bedreigd dat hij een jaar
lang niet naar buiten kwam. Ook in Nederland voelt hij zich niet veilig. De
Duitse politie heeft hun Nederlandse collega’s erop gewezen dat Saikat gevaar
loopt door extremisten vermoord te worden.
Fauzia en Syed (op de foto op de fiets door een vredig Hollands landschap) komen uit Pakistan en hebben beide hun echtelijke
relaties verbroken. Fauzia werd mishandeld door haar echtgenoot en Syed werd
niet begrepen door zijn vrouw. Beiden missen ze hun kinderen en vinden steun
bij elkaar in de vijandelijke sfeer in het asielzoekerscentrum. In de supermarkt
zoeken ze behalve kruiden ook een fles wijn uit, waar zij tijdens de ramadan
van zullen genieten. Fauzia zegt dat haar moeder niet aanspreekbaar was over
haar geloof. Syed kreeg, net als Fauzia, doodsbedreigingen na acties op
Facebook. Ze stapte naar de politie maar die gaf niet thuis. Syed voelt zich
soms onveilig in de trein. Ook hun optreden in deze documentaire is en blijft
een risico.
Ayman die met zijn gezin uit Syrië kwam, fietst door de
polder en is actief op het gebied van het vrijdenken. Zijn moeder wilde dat hij
moslim werd maar de gekte rond de Kabaä in Mekka stootte hem af. Hij begon
religies te bestuderen en concludeerde dat het allemaal onzin was. Na de eerste
moorden in Damascus maakte hij reportages over het geweld van Assad en deelde die
in het online tijdschrift iThink, een uniek platform in de Arabische wereld. Hij
vond de sfeer in het azc niet erg vredelievend. Moslims vinden Nederlanders
heidenen en haten hen daarom. Inmiddels voelt hij zich veilig, al speelt de
gedachte dat hij vermoord kan worden nog steeds in zijn achterhoofd.
Televisiemaakster Marina en universitair docent Javeed ontmoetten
elkaar in 19993 in een show van Marina en zijn uit Afghanistan gevlucht, nadat
Javeed bedreigd werd door de taliban. Dat kwam door de publicatie van een
artikel over de vrijheid van godsdienst. Verwijzingen naar de haat die
islamieten koesteren jegens ongelovigen kwamen hem op doodsbedreigingen te
staan, zelfs toen hij al in Nederland was. Marina maakt zich zorgen na de
recente aanslagen door moslimextremisten in Europa. Javeed is weer gaan
schrijven, nadat hij daar tijdelijk mee gestopt was. Het recht om niet te
geloven moet verdedigd worden om een buffer op te werpen tegen alle haat.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten