Mooi uitgebeeld verhaal over de goddelijke en de menselijke
liefde
Tibetaanse films zijn vaak wat kinderlijk van toon, maar
niets hiervan blijkt in de film Samsara van
de Indiaase filmmaker Pan Nalin. Het verhaal over een monnik die zich in zijn
jonge jaren drie jaar afzondert om te mediteren en daarna de wereldse liefde
leert kennen, wordt op verbijsterend realistische of ik moet eerder zeggen
naturalistische wijze in beeld gebracht. Dat geldt al meteen voor de
openingsscène waarin een kleine groep op weg gaat naar de rotswoning waar
hoofdpersoon Tashi zijn onderkomen heeft. Na het vinden van een dood schaap
kijkt men naar de hemel alsof die een antwoord geeft op hun onderneming.
De groep vindt Tashi in totale onthechting. Zijn haren zijn
zeer lang geworden, net als de nagels aan zijn vingers. Voorzichtig zet men hem
geblinddoekt op een paard en neemt hem mee naar de rivier waar men hem wast,
zijn haren wegknipt en ook zijn nagels. Na enig voedsel ontwaakt Tashi en voegt
zich langzaam weer in in het kloosterleven.
Een van zijn mede kloosterlingen ziet tot zijn schaamte dat
Tashi een erectie krijgt. Zelf probeert hij de gevolgen van zijn zaadlozing weg
te wassen, maar dat betekent niet dat de seksuele lust gedoofd is. Samen met
zijn hond Kala trekt hij rond en wordt getroffen door de borst van een voedende
vrouw. Meester Apo zendt hem, vanwege zijn behoefte aan verse lucht, naar een
oogstfeest waar hij Pema ontmoet (zie foto) die hij niet meer uit zijn hoofd kan zetten.
Terug in het klooster ijlt hij. Zijn zinnen worden
aangewakkerd door een kluizenaar die hem afbeeldingen toont van vrijende mensen
in allerlei standjes. Alles is volgens de kluizenaar een manier om de weg te
beoefenen. Apo stuurt hem de wereld in om te leren van het leven.
Tashi komt opnieuw bij het bedrijf van de vader van Pema,
waar hij eerder het oogstfeest meemaakte. Pema vlijt zich weer naast hem, zoals
ze ook de eerste keer deed. De twee kunnen onmogelijk van elkaar afblijven en
vieren hun eenwording in het bos, hetgeen door Nalin heel mooi is vastgelegd.
Hoewel Pema is voorbestemd voor Jamayang, komt het tot een huwelijk met Tashi.
Samen krijgen ze de scherpzinnige zoon Karma, die als de incarnatie van een
verlichte lama wordt gezien.
In bedrijfsmatig opzicht probeert Tashi een en ander te
veranderen en aan wanpraktijken een einde te maken, maar hij stuit daarbij op
verzet tegen vernieuwing. Als op een avond hun huis in brand wordt gestoken, is
Tashi des duivels en vernietigt het kantoor van de malafide graanhandelaar,
hoewel die zijn handen in onschuld wast. Ook kan hij zich niet bedwingen tot
een seksueel avontuur met een knappe negentien jarige werkneemster.
Daarna krijgt hij al gauw bericht van Apo om terug te keren
naar het klooster. In de nacht pakt hij zijn tas en gaat ervandoor, maar hij
heeft niet op Pema gerekend die hem op een paardje achterna reist en hem zijn
gedrag verwijt. Ze maakt een vergelijking met Yashodhara, de vrouw van
Siddharta, die verlaten werd ondanks haar inzichten. Tashi bekent schuld, maar
komt daarmee niet weg. Pema weet van het leven en stapt op haar paard. Het
enige dat Tashi rest is de lunchbox die zij voor hem heeft bereid.
Hier
de trailer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten