Ontheemde Jezusfiguur schijnt zijn licht over een azc in
Brussel
Manu Riche baseerde Probelemski
hotel op de sterke roman van Dimitri Verhulst over het leven in een
asielzoekerscentrum, maar maakte er vooral zijn eigen film van. De beelden van
de kantoorkolos in Brussel waar de asielzoekers zijn ondergebracht, zeggen veel
over de desolaatheid van het leven aldaar, al slaat hoofdpersoon Bipul (Tarek
Halaby) zich daar als een moderne Jezusfiguur doorheen door bijstand te bieden
aan zijn lotgenoten.
Riche opent fraai van een vrachtwagen met kerstbomen die
vanuit de Ardennen naar Brussel gaan. Een van de bomen is bestemd voor het azc.
De boom wordt in de grote hal neergelegd en in de dagen daarna wordt de boom,
alsof die een symbool is voor een asielzoeker, van hot naar haar gesleept. De
directrice vindt het niet erg dat de boom in stukken wordt gezaagd als die niet
past, het ding mag daar van haar betreft ook blijven liggen.
Bipul bemoeit zich niet met de boom maar leert in een
rustige ruimte markante zinnen uit zijn hoofd, die uit Het boek van de rusteloosheid van Pessoa zouden kunnen komen en die
hij af en toe met zijn hoge stem opneemt en uitspreekt. Daarnaast helpt hij
anderen met een asielaanvraag of brengt hij, tegen omkoping van een bewaker,
samen met zijn vriend Mahsun een ander, die later de bijnaam Tomatski blijkt te
heten, naar een container die met een vrachtschip naar Engeland gaat. Mahsun
zelf wil het liefst met een Belgische trouwen en staat daarom dagelijks op
straat om te zien of hij de hand van een vrouw kan krijgen.
Er ontstaat meer spanning als de ondernemende Russische
Lidia (Evgenia Brendes) samen met haar zwangere vriendin Martina in het azc arriveert.
De jonge vrouwen willen graag naar Londen en Lidia wil graag dat Bipul meegaat,
maar die zegt dat hij geen papieren heeft en houdt het af. Hij heeft genoeg aan
het ondersteunen van anderen zoals Stipé, de zoon van een asielzoeker die op
school aan zijn lot wordt overgelaten, eerder bekritiseerd dat hij tekeningen
maakt zonder ledematen, dan dat hij geholpen wordt.
Problemski hotel
heeft een licht absurde ondertoon, die zichtbaar wordt in de liever hoelahoep dansende
psychiater Annick, de directrice die snelwandelt door de lange gangen, de sfeer
van de kersttijd die door kerstliederen op de achtergrond wordt benadrukt en
natuurlijk door de kerstboom die van de ene etage naar de andere wordt gevoerd,
maar de zwaarmoedige kant overheerst, zoals te horen is aan de uitspraken uit
de mond van Bipul. Vaak heeft zijn hulp geen effect. Het gezin met het zoontje
Stipé wordt uitgewezen, de zwarte Ocloo moet eindeloos wachten op een
verblijfsvergunning en maakt daarom een eind aan zijn leven en de sportieve Rus
Igor krijgt tenslotte een brief waarin staat dat hij, zoals Bipul al voorspelde,
wordt afgewezen. Zeer wrang is het feit dat Martina eerst nog moet bevallen en
haar kerstkindje wil wegmaken voordat ze in een container naar Engeland kan.
Gelukkig laat de humor het verhaal niet onder gaan in
zwaarte. Mahsun is altijd vrolijk met zijn plannen om een vrouw te versieren,
al ziet Bipul van tevoren aankomen dat zijn pogingen falen. Het tweetal speelt
een eenvoudig spelletje kaart rond priemgetallen om te zorgen dat Mahsun niet
in slaap valt en nachtmerries krijgt. Ze nodigen ook met de christelijke
Irakees Jusuf uit, die weliswaar de priemgetallen kent, alleen gelden niet de
grotere priemgetallen die Jusuf noemt, want er zitten maar 52 en in dit geval
50 kaarten in het spel.
De film draait evenwel om Bipul, die zelf niet weet waar hij
vandaan komt, maar met zijn gelijkmoedigheid een wijsheid uitstraalt die bijna
onaards is en daarmee een belangrijke spil vormt in het leven van mensen die in
een zeer onzekere toestand verkeren en een licht is in een somber stemmende
omgeving. Zeker in de kersttijd.
Hier
de trailer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten