Avontuur is leuk als het maar niet te dichtbij komt
Oorlogsfotograaf Teun Voeten en videokunstenaar Maaike
Engels gingen naar Calais om een kijkje te nemen in het vluchtelingenkamp dat
The Jungle wordt genoemd en praten met bewoners, vrijwilligers en omwonenden
over de schrijnende toestand die ontstaan is omdat Groot Brittannië geen
vluchtelingen toelaat en de Franse overheid de komst van vluchtelingen wil
ontmoedigen. De situatie wordt steeds slechter tot het kamp in maart 2016 wordt
ontruimd.
Voeten en Engels trokken in september 2015 naar Calais toen
de grote hausse aan vluchtelingen op gang kwam. De eerste beelden zijn van een
rommelig tentenkamp in een leuk vissersplaatsje, waar men niet blij is met de
nieuwkomers. Potige Franse mannen roepen dat Le Pen straks wel orde op zaken
zal stellen. Anderzijds demonstreren vluchtelingen voor een betere opvang onder
het mom dat ze geen dieren zijn die in de jungle moeten leven. Fraai is dat
Voeten en Engels ook filmen in een disco waar druk gedanst wordt op het nummer Welcome to the jungle van Guns ‘n Roses, waarmee maar gezegd wil
zijn, dat avontuur leuk is als het maar niet te dichtbij komt.
Anderen komen juist wel dichtbij, zoals de vrijwilligers uit
verschillende Europese landen, die kleren brengen en met adviezen en
solidariteitsbetuigingen de bewoners bijstaan. Een Nederlandse vrouw begrijpt
niet waar wij zo bang voor zijn. De Britse Mary Jones heeft een bibliotheek
ingericht met gedoneerde boeken, die men kan lenen en waar men kan studeren,
maar van organisatie is geen sprake. Hulpverleningsexpert Linda Polman zegt dat
hulporganisaties zich niet laten zien omdat ze alleen geld krijgen voor een
hulp die in het beleid van de regeringen past. Daarom is het vooral
doormodderen, letterlijk en figuurlijk. Wrang zijn de beelden van een
bestelwagentje met hulpgoederen die bestormd wordt omdat een organisatie van
het uitdelen ontbreekt. No borders,
een anarchistisch collectief dat zich voor de vluchtelingen inzet, wil niet
praten met Voeten en Engels omdat hun woorden vaak verdraaid in de pers komen.
Ze nemen het de documentairemakers zelfs kwalijk dat ze op een terrein komen
waar journalisten niet zijn gewenst. Een Britse journalist vindt de opstelling van
No borders elitair. In het kamp is
het helemaal geen koek en ei. Syrische vluchtelingen hebben zich elders in de
stad gevestigd om duidelijk te maken dat ze niets met de economische
vluchtelingen van doen hebben, maar worden later toch naar het kamp gestuurd.
Voeten en Engels brengen de hekwerken in beeld waarmee het
kamp steeds meer van de buitenwereld wordt afgesloten om te voorkomen dat de
vluchtelingen het verkeer naar Groot Brittannië in de weg zitten. Het
perspectief daarop wordt echter alleen maar kleiner. De loco burgemeester van
Calais wil best met de demonstrerende vluchtelingen praten maar zegt dat het
Europese beleid hem weinig speelruimte geeft en dat de vluchtelingen in Groot
Brittannië alleen maar uitgebuit worden. Begin 2016 verhardt de situatie.
Vluchtelingen worden tijdens oudjaar weggehouden uit de stad. Fascisten zwaaien
met messen en de politie schiet met rubber kogels. Een bestorming van de
Eurotunnel leidt tot het onder water zetten van een deel van het terrein.
Gedupeerden krijgen een container aangeboden als ze zich laten registeren maar
velen verplaatsen liever hun houten krot elders op het terrein. Voeten wordt
overvallen. Het bericht wekt veel emotie op de sociale media. Ieder graaft zich
in in zijn eigen gelijk. Het is de uitkomst van een non-beleid in Europa waardoor
mensen tegenover elkaar komen te staan in plaats van bereid te zijn samen te
werken. De documentaire De
asielzoekmachine uit 2016 probeert oplossingen voor de toekomst te vinden.
Hier
meer informatie op de site van de Balie, waar een discussie plaats vond tussen
Paul Scheffer en Tamar de Waal in 2015, dus nog voordat het kamp in maart 2016 werd
afgebroken, hier
mijn verslag van De asielzoekmachine,
hier het nummer Welcome to the jungle met de tekst die
meeloopt,
hier een artikel van Tamar de Waal over de opvang van vluchtelingen in de
Correspondent van 27 oktober 2015.
ik heb de docu gezien, alweer even geleden. moeilijk om een oplossing te bedenken. eigenlijk had ik hier iets verwacht over Abu Djaja, maar je houdt je wijselijk afzijdig, denk ik
BeantwoordenVerwijderenIk schreef dit stukje al voor de Zomergasten uitzending met Abou Jahjah,Liz, anders had ik misschien wel naar hem verwezen, misschien over de verantwoordelijkheid van de staat voor ontheemden. Had jij daar een ander idee over?
BeantwoordenVerwijderen