Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



donderdag 4 augustus 2016

Filmrecensie: The invisible woman (2013), Ralph Fiennes


Een liefde die niet zichtbaar mocht worden

Ralph Fiennes is niet alleen de regisseur van The invisible woman, maar neemt in dit kostuumdrama ook nog de vooraanstaande rol van Charles Dickens op zich. Samen met Felicity Jones als zijn muze Ellen Ternan ofwel Nelly schetst hij een boeiend portret van de beroemde schrijver en zijn minnares in het starre Victoriaanse tijdperk in de tweede helft van de negentiende eeuw.

De opbouw van de film is fraai want die begint een aantal jaren later in de tijd als Ellen zelf in Margate een toneelstuk regisseert waarin ze zelf nog aan heeft meegewerkt: The frozen deep van Dickens en Wilkie Collins. Een dominee die bij de repetities aanwezig is, omdat hij in de ban is van het werk van Dickens, merkt haar afwezigheid op en praat met haar over de oorzaak daarvan, maar voordat Ellen daarover wat loslaat hebben we al een verklaring gekregen door een terugblik op een periode in haar leven met Dickens.

De oudere Dickens en de zeventienjarige Ellen ontmoeten elkaar tijdens een repetitie voor The frozen deep waarin Ellen de slotwoorden uitspreekt. Ze is daartoe samen met haar moeder en zussen naar Londen gekomen en ziet kans even met haar geliefde schrijver te praten. Als hij een uitspraak doet, die ook het motto van de film vormt, namelijk: ‘A wonderful fact to reflect upon, that every human creature is constitued to be that profound secret and mystery to every other,’ antwoordt Ellen dat men ook de geheimen aan elkaar kan doorgeven en aldus elkaar beter kan leren kennen. Het is de aankondiging van hun latere relatie die niet gemakkelijk is in de Victoriaanse tijd waarin alles wat met seksualiteit te maken had, streng verboden was.

Charles, die niet gelukkig is met zijn vrouw die hem in cultureel of intiem opzicht niets te bieden heeft, wordt aangetrokken tot Ellen en bezoekt haar thuis in een eenvoudig optrekje in de buurt van de grote stad. Ellens moeder ziet wel dat Dickens iets met haar dochter wil en waarschuwt de schrijver, die echter belooft dat hij haar niet tot schande zal maken. Hij is immers een man die het goede met de wereld voorheeft en goed doet voor de minder bedeelde medemens. Dat betekent echter niet dat de verstandhouding met Ellen zich niet verdiept.

Als Ellen eens meegaat naar Wilkie die samenleeft met een vrouw die een kind heeft van Dickens, trekt ze haar liefde terug. Ze wil geen hoer zijn. Zo wil ze haar leven niet eindigen. Dickens laat het er niet bij zitten en kondigt in de krant de scheiding met zijn vrouw aan, maar stelt meteen dat hij geen onzedelijke verhouding met een jonge vrouw heeft. Collins probeert de relatie tussen Dickens en Ellen te lijmen, maar het is tenslotte Dickens zegt die haar overhaalt door haar het einde van Great expectations voor te lezen dat hij net afgeschreven heeft. De twee beleven een mooie zomer in Frankrijk maar daarop volgt een bevalling van een doodgeboren kind en op de terugweg ontspoort de trein, waarbij Ellen gewond raakt. Dickens biedt weinig hulp vanwege het gevaar dat hun verhouding naar buiten komt, maar koopt wel een huis voor haar in de buurt van Londen waar hij haar af en toe zal bezoeken.

Inmiddels weten we genoeg. Ellen is na zijn dood getrouwd met George en heeft een kind van hem. Ze teert op de herinnering aan haar samenzijn met de grote schrijver, vooral als een leerling van haar de woorden uit The frozen deep uitspreekt die ze ooit zelf in het bijzijn van de schrijver uitsprak, hoe wrang het ook is dat haar liefde voor hem nooit zichtbaar mocht worden. 

Hier de trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten