Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



donderdag 16 juni 2016

Pieke Stuvel over Uit één stuk, Athenaeum Boekhandel Haarlem, 15 juni 2016


Creativiteit en gemak voorop in modeontwerp

Ter gelegenheid van de presentatie van het nieuwste boek Uit één stuk van Pieke Stuvel (Rotterdam, 1947)praat journaliste en schrijfster Joyce Roodnat aan het eind van de middag met de auteur in de bomvolle Athenaeum Boekhandel in Haarlem. Zoals te lezen is op de omslag gaat het in dit boek - een buitenbeentje in een literaire boekwinkel - om het zelf maken van tijdloze en unieke jurken, jassen en truien, iets waar volgens Pieke tegenwoordig weer meer belangstelling voor is. Zelf toont ze een door haar zelf gemaakte creatie die net als de andere ontwerpen in het boek uit één stuk is, dat wil zeggen dat ze uit één lap stof gemaakt is en dat in principe alleen de zijkanten dicht gestikt moest worden.

Joyce, zelf gekleed in een bevallig roze jurkje, begint over de lange carrière van Pieke, niet alleen wat betreft het ontwerpen en maken maar ook het schrijven erover.
Pieke begon al in 1976, na de geboorte van haar eerste zoon, met het Babykleertjesdagboek en heeft in veertig jaar tijd heel veel boeken over modeontwerpen geschreven. Twee jaar geleden zag Recycle Chic het licht, een boek voor de luie naaister. Uit één stuk is een constante, de voortzetting van eerdere ideeën over kleding die uit één lap stof gemaakt is. Ze ziet haar werk niet als een bedrijfsmatig iets, maar schrijft haar boeken uit liefde voor mensen die niet goed in naaien zijn. Een boek als Uit één stuk zou over de streep kunnen halen om zelf aan de slag te gaan. Na veertig jaar keert men weer terug tot het zelf maken. Pieke ziet dat als een reactie op de digitale maatschappij, waarin het handwerk een ondergeschoven plaats heeft. Mensen willen onthaasten. De naaimachine wordt weer vaker verkocht. Ze toont haar eigen jurk met een fraai zwart wit dessin uit een stof die ze op de maandagse Noordermarkt in Amsterdam heeft gekocht.

Joyce ziet daar alleen maar lelijke stoffen, maar Pieke zegt dat als men goed kijkt daartussen ook veel moois ligt. Behalve naar de Noordermarkt gaat ze ook naar de Dappermarkt, de Albert Cuyp en de Ten Catemarkt. Het is de bedoeling dat de stof goed voelt. Ze gebruikt soms ook de achterkant van de stof. Het roze kleed dat over het tafeltje ligt waaraan de dames zijn aangeschoven, zou geschikt zijn voor een jas of een vest. Ze heeft, net zoals in de film Gone with the wind, ook wel eens wat van gordijnstof gemaakt.

Joyce prijst de gebruiksaanwijzingen en de tekeningen in het boek, waarin ook foto’s zijn opgenomen van Renske Francissen en vraagt Pieke naar de stijl.
Pieke houdt erg van grafisch werk, van zwart wit. Ze begon ooit in de Volkskrant en ontdekte dat ze steeds haar eigen profiel en houding tekende en ging daarom andere koppen tekenen. Ze leeft zich graag uit op haren. Het meisje rechts op de omslag is naar een vriendin van haar dochter Anna de Rijk, inmiddels een internationaal bekend model. Ze vond dat de vriendin grappig haar had. Het is de enige tekening gebaseerd op een bestaand persoon, maar het is soms onvermijdelijk dat een getekende vrouw toch weer op haar lijkt. Mannen tekent ze niet, het maken van ontwerpen voor hen vindt ze wellicht te moeilijk, zegt ze.

Joyce vindt ook de jassen aantrekkelijk en vraagt naar de stoffenberg.
Pieke vertelt dat haar moeder ook kleren naaide en dat zij haar dochter tijdens het werk haar gang liet gaan, waardoor haar creativiteit gestimuleerd werd. Door de verhuizing van Bussum naar Den Haag kwam er een hele berg stoffen vrij, waaruit Pieke nog steeds put. Haar moeder kocht ook op de markt, maar was meer dan zijzelf gericht op kwaliteit. Het gebeurt ook wel eens dat een ontwerp niet lukt omdat de stof toch niet geschikt is, maar dat hoort bij het creëren.  

Hier de site van Pieke Stuvel.

1 opmerking:

  1. Ik heb zelf de presentatie gemist, leuk om toch nog even terug te kunnen lezen.

    BeantwoordenVerwijderen