Aankomend docent maakt iets los in de denkwereld van
middelbare scholieren
De jonge
documentairemaakster Laura Hermanides, deelnemer aan het productiebedrijf Een van de jongens, portretteert in Maatschappijleer student Daan (rechts op de foto te midden van leerlingen) op zijn
weg naar het leraarschap maatschappijleer. Hermanides volgt hem in zijn eerste
half jaar op een middelbare school in Tilburg waar hij stage doet en in de klas
van zijn opleiding, waar hij kan reflecteren op zijn stage-ervaringen. In het
begin van de documentaire spreken Daan en zijn klasgenoten zich uit over hun
ambities die groot zijn en dat hoort natuurlijk zo te zijn om weerstand te kunnen
bieden aan de praktijk van alledag die weerbarstig genoeg is.
Hermanides brengt Daan om te beginnen in beeld terwijl hij rustig
voor een klaslokaal staat te wachten, waar zo dadelijk zijn praktische scholing
gaat beginnen. Zijn mentor is duidelijk een man van de oude stempel die
maatschappijleer vooral als een leervak ziet. Hij geeft op een directieve
manier les, die bij Daan de vraag oproept welke stijl van lesgeven hij zelf voorstaat.
Het wordt duidelijk dat hij wat meer leven in de brouwerij wil van de nogal
makke leerlingen, die braaf hun lessen volgen en maar weinig van zichzelf laten
zien. De docente van zijn opleiding begrijpt dat Daan de leerlingen meer wil
prikkelen.
Tijdens zijn eerste les, een powerpoint presentatie over het
rechtvaardigheidsgevoel, zit de mentor achterin. Het stoort hem vooral dat Daan
niet geen lesvoorbereiding heeft gemaakt, waaraan men kan aflezen wat zijn doel
is en hoe hij dat denkt te verwezenlijken. Een tweede les over de rechtsstaat
boeit hem zelf ook niet zo erg. Hij begint daarom over de vraag of het mogelijk
is, zoals de Italiaan Cesare Lombroso in de negentiende eeuw dacht, om te
voorspellen wie er crimineel wordt. Tijdens een bespreking van de video van
zijn les op de opleiding hoort Daan van zijn klasgenoten dat hij ontspannen
voor de groep staat. De docente zegt dat elke lesstijl, directief of meer open,
zijn eigen valkuil heeft. De mentor is nog steeds ontevreden over het feit dat
Daan nog steeds geen lesvoorbereiding maakt en verbiedt hem verdere lessen als
hij daar niet mee komt.
Tijdens de derde les springt de mentor, die dit maal als een
tevreden man met de lesvoorbereiding voor zich zit, in als het gaat over de rol
van de koning in de scheiding der machten. Daan blijft rustig en gaat gewoon
verder als de mentor hem de viltstift teruggeeft. Daan overlegt met Erik die de
lessen van de mentor straks, na diens pensioen neem ik aan, zal overnemen en
ziet toe hoe Erik documentatiemateriaal van een les van hem over de aanslagen
in Parijs op een soepele manier in zijn beschouwingen verwerkt. Dat is precies
zoals Daan dat ook wil.
Als hij van zijn mentor meer vrijheid krijgt organiseert
Daan een excursie met de klas naar het naastgelegen asielzoekerscentrum. Na een
rondleiding door een leeftijdsgenoot van de leerlingen zorgt hij ervoor dat er
gesprekken in kleine groepjes plaatsvinden dat soms zelfs tot nadere contacten
leidt. Daan kan tevreden zijn. Hij heeft bereikt wat hij zich voorstelde. Iets
losmaken in de denkwereld van de leerlingen. Geen geringe prestatie in een tijd
waarin maatschappelijke betrokkenheid het vaak aflegt tegen de individuele ontwikkeling.
Hier
meer informatie op de site van de VPRO, met daarop een trailer en ook een
registratie van de debatavond over het onderwerp op 15 juni j.l. in De Balie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten