Relatiedrama’s in een joodse familie in New York
Ik verheugde me erop om Hannah en haar zussen na zoveel
jaren weer te zien, maar de film van Woody Allen viel toch wel tegen. In een wereld die in rep en roer is, doet al dat gedoe over
relaties gedateerd aan. Desondanks zet Woody Allen in zijn rol van de neurotische
Mickey Sachs, nog altijd de lachspieren in werking en is Barbara Hershey in haar
rol van Lee, de innemende jongste zus van Hannah, een lust voor het oog.
Hannah and her sisters
gaat over de verhouding die drie creatieve zussen, dochters van een stel
acteurs, met elkaar hebben, waarbij Hannah de oudste is en de enige die
redelijk succesvol is. De film begint met Thanksgiving, waarin de familie aan
tafel gaat. Elliot, de echtgenoot van de zorgzame Hannah, kan zijn ogen niet
van Lee afhouden, die een relatie met een norse schilder heeft. In een monoloog
interieur horen we hem, net als ook anderen verderop in de film, denken hoe hij
haar kan verschalken. Lee probeert geld los te krijgen bij Hannah om een
cateringbedrijfje te financieren zolang haar toneelcarrière nog niet lukt.
Later zien we haar en haar vriendin April voedsel serveren onder de naam
Stanislavski Catering Compagny.
Al gauw komt Woody Allen zelf in beeld in de figuur van
Mickey, die eerder met Hannah was getrouwd en met haar een tweeling heeft. Hij
komt op bezoek vanwege de verjaardag van zijn zoons, maar niet te lang want hij
heeft het druk met regisseren, hoewel hij daar weinig succes mee heeft. Hij
heeft last van hypochondrie en bezoekt daarom zijn dokter in de verwachting dat
die hem daar van af zal helpen, al is dat slechts tijdelijk. De dokter stuurt hem
echter vanwege oorklachten door naar het ziekenhuis, waarop Mickey een
bevriende arts belt over de mogelijke reden daarvan. Als die hem zegt dat hij
mogelijk een hersentumor heeft is het hek van de dam.
Als geruime tijd later echter blijkt dat er niets aan de
hand was, is Mickey slechts kortstondig tevreden. Het feit dat hij dood
zal gaan, al is het wat later, maakt hem mismoedig en hij consulteert een
priester daarover. Het feit dat die hem op het christendom wijst, is voor de
ouders van Mickey een gotspe. Zijn moeder vraagt aan haar man om Mickey uit te
leggen wat er verkeerd aan de nazi’s is, maar de man kan dat niet uitleggen omdat
hij niet eens weet hoe een blikopener werkt. Ook een flirt met de Hare Krishna
loopt op niets uit. Door het kijken van een film van de Marx Brothers raakt hij
zijn zwaarmoedigheid enigszins kwijt en tenslotte is daar Holly, met wie hij in
de tijd dat hij met Hannah ging een zware aanvaring had, maar die in een
grappige scène, die aan Annie Hall doet denken, rechtgezet en goedgemaakt
wordt, al zet het eind waarin Holly zegt dat ze zwanger is, terwijl Mickey
onvruchtbaar is, toch weer een en ander op losse schroeven.
In korte tekstjes tussendoor die als titels van
hoofdstukken de verschillende episoden gedurende een jaar met elkaar verbinden,
krijgen we een beeld van de relatiedrama’s die tussen de ouders spelen en die
op hun dochters doorwerken. Elliot heeft zijn avontuurtje met Lee, maar kiest
toch Hannah, al is hij weer teleurgesteld dat Lee, na het verbreken van haar
relatie met de norse schilder Frederick, iets krijgt met professor Doug bij
wie ze literatuurlessen volgt, Holly is toneelstukken gaan schrijven om te
beginnen over Hannah en Elliot maar later over andere onderwerpen die de
interesse van Mickey hebben. Veel meer dan een onderhoudende schets van een
joodse familie in New York is er na dertig jaar niet van overgebleven. Wellicht
is de mensheid op relatiegebied toch iets volwassener geworden.
Hier de trailer.
Hier de trailer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten