Sterk portret van twee vriendinnen die verschillende
levenspaden kozen
Cristian Mungiu (1968) is een getalenteerd Roemeens
filmmaker. Dat bleek al uit zijn debuut Occident
(2002) en kreeg een vervolg met 4
maanden, 3 weken en 2 dagen (2007). Ook Beyond
the hills, de Engelse vertaling van Dupa
dealuri, dat staat voor het klooster dat achter de heuvels gelegen is, is weer een plaatje van een film met
een prachtig thema: de problemen die twee jonge vrouwen uit een weeshuis hebben
met de weg die ze in het leven gaan. Hoewel Voichita gekozen heeft voor een
kloosterleven, is ze begaan met het lot van Alina die naar Duitsland is gaan werken
en daar niet het geluk heeft gevonden dat Voichita in het klooster wel vond.
Beyond the hills begint
met het bezoek dat Alina aan Voichita brengt. Alina is in tranen als ze haar
oude maatje uit het weeshuis op een Roemeens station terugziet. Samen beklimmen
ze de heuvel naar het klooster. Alina heeft voor Voichita een elektrische kaars
gekocht die ze niet kan gebruiken omdat ze geen stroom heeft. Ze woont in een
armlastig klooster dat met ferme hand wordt bestuurd door een abt en een overste
die ze, tot bevreemding van Alina, in de wandelgangen papa en mama noemt.
Het wordt duidelijk dat de vrouwen in een eerdere
briefwisseling gesproken hebben over plannen om samen in Duitsland op een boot
te gaan werken. Alina heeft haar diploma nodig en Voichita een visum. Het plan
om die benodigdheden samen op te halen als men met de auto eten brengt naar het
weeshuis gaat niet door omdat Alina vlak daarvoor bij de abt gebiecht is en
daar nog in de war van is. Alina gaat alleen en krijgt voor elkaar dat haar een
visum wordt uitgereikt, maar ziet er toch tegen op om het klooster te verlaten.
Alina gooit haar kont tegen de krib als ze de tegenzin van
Voichita bemerkt. Al eerder merkte ze dat Voichita haar borsten niet wilde
masseren en duidelijk afstand hield. Door een kerkdienst te verstoren en in een
put te willen springen, brengt ze de gemoederen danig in beroering. Een vraag
van Voichita over zelfbevlekking brengt haar helemaal in alle staten waarna ze,
berensterk als ze is, met moeite overmeesterd wordt en in het ziekenhuis
platgespoten. Helaas kan ze niet in het ziekenhuis blijven. De directeur denkt
dat ze in het klooster een net zo grote kans op genezing heeft. De abt gaat akkoord
als Alina zich weet te gedragen. Zo niet, dan moet ook Voichita weg.
Zoals de kijker aan voelt komen blijft Alina onrust stoken.
Als ze door de abt voor de keuze wordt gesteld om weg te gaan of zich te
conformeren en non te worden, kiest ze voor het laatste omdat ze er alles voor
over heeft om bij Voichita te zijn. Dat kan natuurlijk niet goed gaan. Als
laatste redmiddel kiest de abt ervoor om de duivel bij Alina uit te drijven,
maar in plaats van een verbetering leidt dit tot nog veel meer drama.
De beelden in de film van de armoedige Roemeense
maatschappij zijn prachtig, net als sommige details, zoals de lichamelijke
liefde die Alina bij Voichita zoekt, maar daarvoor in de plaats alleen troost
krijgt van Voichita of de zondenlijst met 464 zonden die Alina moet invullen om
na een nieuwe biecht helemaal schoon te worden.
Beyond the hills is
gebaseerd op twee boeken van van Tatiana Niculescu-Bran, die over de Tanacu
uitdrijving gaan, waarin een jong lid van een klooster in Moldavia de dood vond
na een duiveluitdrijvingsritueel.
weet iemand wie de nederlandstalige vertaling van de film heeft gedaan?
BeantwoordenVerwijderen