Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



zondag 30 augustus 2015

Last hijack (2014), documentaire van Tommy Pallotta en Femke Wolting



Het verleidelijke leven van een kaper van zeeschepen

Last hijack vertelt het verhaal van de 29 jarige Mohamed Farax, een moderne Somalische scheepspiraat. Door een stukje van zijn leven te volgen krijgen we ook een beeld van de Somalische cultuur. Bijzonder aan de documentaire van Tommy Pallotta en Femke Wolting zijn de prachtig geïntegreerde animaties waarmee delen uit het leven van Mohamed verbeeld worden.

Al snel zien we wat animaties vermogen. De werkelijke Mohamed maakt een anker en slaat dat vast aan de reling van een schip. Op dat moment verandert het filmbeeld in een animatie zoals in de interactieve trailer te zien is. Mohamed verandert in een roofvogel die een olietanker met zijn klauwen meeneemt en op het strand dumpt.

In de plaats Eyl belt Mohamed met vrienden over een plan voor een kaping op zee. Men kaapt het liefst een groot schip met een Europese bemanning, want dat brengt het meeste op. Er is ook een man bij die granaten kan werpen. Op het strand kijken ze uit naar olietankers. Mohamed vertelt dat de piraterij ontstond omdat lokale vissers boos waren dat trawlers hun netten kapot maakten. Ze stalen de trawlers en eisten losgeld voor teruggave. Hij herinnert zich hun eerste kaping die met een animatie zichtbaar wordt gemaakt. Hij en zijn maten hielden de bemanning onder schot en ontvingen veel losgeld, waardoor ze zeer gerespecteerd werden in de gemeenschap. Later kaapten ze wel drie schepen tegelijk in de Rode Zee en de Indische Oceaan. Ze bleven soms wel een half jaar weg en eenmaal weer aan wal kochten ze een nieuwe auto, khat en een vrouw. Zijn ouders die de vele jonge kinderen van Mohamed hebben opgevangen, zijn ongerust over zijn leven en willen dat hij trouwt.

Mohamed zit in de auto en rijdt naar de kapper. Op de radio is een uitzending waarin kinderen worden gewaarschuwd om zich aan te sluiten bij de piraten, want zoiets loopt vaak slecht af. Mohamed vertelt de kapper over de angst, de honger en het gevaar om in de gevangenis te belanden. Hij laat daarna het vroegere ouderlijk huis zien met akkers erom heen dat door de zee werd weggespoeld. Zijn vader beroofde vervolgens automobilisten. Omdat hij gewond raakte in de burgeroorlog nam Mohamed zijn plaats als kostwinner in.

Zijn vader regelt een bruid voor hem. De vader van de bruid gaat alleen akkoord met een huwelijk als Mohamed afziet van piraterij. Men komt een bruidsschat van twee duizend dollar overeen. De stapels biljetten verdwijnen in de schort van de bruid.

Mohamed sjouwt stenen om wat bij te verdienen. De radio zegt dat 85 procent van het losgeld dat de piraten opstrijken naar het buitenland gaat en dat ze zelf maar 15 procent overhouden. In een internetcafé ziet Mohamed een filmpje waarin men per abuis een Frans marineschip overviel. Tegen de wil van zijn ouders in wil Mohamed nog een maand naar zee. Hij vertelt de kapper dat hij nerveus is voor de bruiloft, wellicht omdat hij zijn vrouw moet vertellen over zijn voornemen. Na het bruiloftsfeest regelt hij een huis voor haar. Daarna vindt het moeilijke gesprek plaats. Zijn vrouw wil een goede plaats in de hemel niet op het spel zetten, maar Mohamed trekt zijn eigen plan. Hij komt ook niet opdagen bij de gebedsdienst die zijn vader voor zijn zoon organiseert, maar gaat weer de zee op. Een animatie laat zien we hoe de kaping zich voltrekt en hoe het verder gaat.

Behalve met mooie animaties wordt het boeiende verhaal van Last hijack volgens het principe van show don’t tell vertelt, waardoor de kijker een uur lang op het puntje van zijn stoel zit.

Hier de interactieve trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen