Overtuigingskracht van vrijheidsstrijdster onaangetast
De voorstelling Jeanne
is geschreven door Gerardjan Rijders op basis van gesprekken die regisseur
Joost van Hezik met hem voerde en heeft, zoals Frans Lommerse, directeur van de
Toneelschuur, van tevoren in de foyer op een stoel aankondigde, dan ook weinig
te doen met de historische Jeanne d’Arc die Helen Castorp onlangs in een BBC
documentaire stevig op haar benen zette. Toch komt enig besef van de
historische situatie niet ongelegen om de benarde toestand te begrijpen wat deze
Jeanne d’Arc, belaagd door haar bewakers c.q. ondervragers, in de laatste uren
van het leven in haar cel ervaart. De overtuigingskracht van deze vrijheidsstrijdster
blijft ook op het toneel onaangetast.
Anders dan gepland is het de allereerste voorstelling van Jeanne in de benedenzaal van de
Toneelschuur, die voor de gelegenheid is omgebouwd tot een arena waarin de
toeschouwers in twee rijen om het toneel heen zitten. Behalve een gevoel van geslotenheid
geeft dit de acteurs de gelegenheid om het publiek bij hun doen en laten te
betrekken. Vanwege uitstel van de première maak ik meteen maar gebruik om nog een
enkele suggestie te doen, zoals om het contact dat tijdens de voorstelling mondjesmaat
met de toeschouwers wordt gezocht, verder uit te bouwen, alsof het publiek een
jury is die moet beoordelen wie de waarheid spreekt, Jeanne of haar
ondervragers. Nog voor aanvang gaat Jeanne (Janneke Remmers) in een blauw broekpak
van spijkerstof - een mooie oplossing voor de mannelijke kleding waarin de
middeleeuwse vrouw zich moest verbergen - met een gettoblaster rond om het
publiek te begeesteren met haar muziek, in dit geval een klassiek concert. Wellicht
was het nog mooier geweest als er ook stemmen uit de speakers waren gekomen,
want die waren de reden om haar van ketterij te beschuldigen.
Rond het toneel, op een lichtgrijze plastic ondergrond dat
aan beton doet denken, bevinden zich kleine geluidsboxen, waar geen muziek
uitkomt, maar luide zoemers die de sfeer van een cellencomplex weergeven en sommige
toeschouwers de schrik op het lijf jagen. De zoemers kondigen, zoals in de
gevangenis een wisseling van activiteit, op het toneel een verandering van
scène aan. In dit decor wordt Jeanne het vuur aan de schenen gelegd door twee
bewakers (Justus van Dillen en Bram van der Kelen) die in hun groene uniformen
met stropdas meteen een belachelijke indruk maken. De houten klazen die haar
steevast volgen en alleen hun gezicht afwenden als Jeanne een plasje moet doen,
halen het niet bij de uitstraling van Jeanne (die als een lid van Femen de woorden
‘vrij als een vogel’ op haar bovenlijf heeft geschilderd) en dat zal de
bedoeling zijn.
Hoewel de voorstelling moeizaam op gang komt en de
beschuldigingen aan het adres van Jeanne (‘zij is overtuigd van haar eigen verzinsels,
ziet bloeddorst als teken van vroomheid’) als de vernederingen (hoofd
onderdompelen in teil, zichzelf slaan met een dweil als zweep) nogal
voorspelbaar zijn, ontstaat na de helft, als Jeanne nog maar een half uur te
gaan heeft voor ze op de brandstapel wordt gegooid, meer spanning. Niet alleen
door de verschillende manier waarop de bewakers hun slachtoffer tegemoet treden
- de een met zachtheid, de ander met hardheid - maar ook omdat Jeanne begint
over de orde, die lieden met hetzelfde denkraam als de bewakers kapot gemaakt
hebben en die zij en anderen van haar generatie wilden herstellen. Hoewel de
verwijzing duidelijk is naar de huidige maatschappij, waarin het grote gebrek
aan ethiek gezorgd heeft voor complete verwarring over verdere vooruitgang, maakt
Rijnders het verband nergens te strak. Er blijft daardoor ruimte, vrijheid,
hoop, om het met deze Jeanne te zeggen, zelfs in haar bitterste uur, als haar
opties voorbij zijn, prachtig verwoord door Nina Simone in het klassieke nummer
Feelings.
Jeanne is na Osama, the hero het derde deel van een
cyclus over revolutie. De première is donderdag 12 juni a.s. op het Oerol Festival. Bijgaande foto is mogelijk van Sanne Peper.
Ik hoorde dat het, als Jeanne voorafgaande aan de voorstelling met de gettoblaster rondloopt, om haar hemelse glimlach gaat, die ze tijdens de voorstelling niet meer wil laten zien. Waarvan akte.
BeantwoordenVerwijderen