Vaders oogappel staat voor een moreel dilemma
Hoe kan het anders dan dat een film die als titel A family heeft, over een familie gaat.
In dit geval de Deense bakkersfamilie Rheinwald die uit Duitsland afkomstig is
en het door noeste arbeid van verschillende generatie uiteindelijk tot Deense hofleverancier
geschopt heeft met achttien soorten deeg. Het huidige hoofd van de familie, Richard,
heeft vier kinderen, twee bij zijn eerdere vrouw en twee bij Sanne, de vrouw die
in zijn bedrijf werkt. Ditte, het liefje van
haar vader, is de oudste van de vier kinderen. Ze heeft een
galerie in Kopenhagen en haar vriend Peter is kunstenaar.
Aan het begin van de film is de gezondheidstoestand
van Richard onzeker vanwege een hersentumor. Ditte krijgt een aanbod van een
galeriehoudster in New York om daar te komen werken aan hun selectie Europese
kunst en raakt in dezelfde periode zwanger. Peter wil graag naar New York. Ditte
voelt zich voor de keuze gesteld om het kind te houden en thuis blijven of de
uitdaging aan te gaan in de nieuwe wereld.
Omdat haar vader opkrabbelt, kan de baan in New York
doorgaan. Ditte besluit tot een abortus, die gedurende het vervolg een wrange indruk
achterlaat. Als ze haar vader inlicht over haar verhuisplannen, is deze echter boos.
Hij ziet de familietraditie en daardoor zijn levenswerk verloren gaan. Ditte
besluit daarop om niet te verhuizen, maar dat is weer tegen het zere been van
Peter, die inmiddels al een atelier in New York gevonden heeft.
Vooral de zich miskend voelende vader speelt een belangrijke
rol in het geheel. Richard gedraagt zich als een stamvader die zijn zaak niet kan loslaten. Zelfs
tijdens zijn ziekte is hij nog in de bakkerij te vinden. Hij stookt de ovens
met hout, dat hij eigenhandig gekapt heeft. Ditte voelt met hem mee, maar tegelijk
wil ze haar verhouding met Peter niet op het spel zetten. Ze staat voor een
moeilijke keuze.
Richard wordt opnieuw door de tumor uitgeschakeld, waarbij de
jongste zoon Vimmer een weinig overtuigende rol speelt. Hij blijft doodstil op
zijn stoel zitten als zijn opa op de huiskamervloer neerzakt, maar stelt later wel
vroegwijze vragen aan Ditte over hoe het met hen verder gaat als ook zijn
jongere moeder Sanne zou bezwijken.
Richard wordt opgenomen in het ziekenhuis, maar dat bevalt hem
niet. Hij wil terug naar huis, maar zijn vrouw Sanne weigert hem mee te nemen. Dat is veel te belastend. Het is typerend dat Richard daarop zelf een taxi naar huis neemt, de
bakkersmeid verwensend, met wie hij eerder in het huwelijk trad.
Richard ontpopt zich steeds meer als een koppige heer die slechts
de voortgang van zijn bedrijf aan het hart gaat. Alleen zijn lievelingsdochter
kan dat overnemen. Na een telefoontje van haar moeder besluit Ditte om daar
niet op in te gaan, maar ze wil haar vader in zijn laatste dagen wil bijstaan,
hetgeen ruzie met Peter veroorzaakt, terwijl haar vader ook niet tevreden is.
De film blijft aan de zoetsappige kant. De strijd tussen
zoet en zuur in het deeg, zoals Richard tegen zijn jongste zoon Vimmer vertelt,
wordt niet echt beslecht in de familie. Het scenario is nogal schematisch met een vader die koppig
vasthoudt aan zijn eigen opvattingen en daardoor de weg voor anderen blokkeert.
Het is wel realistisch in een tijd waarin familiepatronen vaker strijdig
zijn met individuele verlangens. De morele conflicten die daar het gevolg van
zijn, worden in A family aangekaart, maar niet opgelost.
Hier
de trailer van A family die in het Deens En familie heet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten