Het moeilijke leven van transgenders in India
Transgenders hebben het moeilijk, ook door ons stereotype
denken in mannen en vrouwen. Voor andere verschijningsvormen is geen plaats. De
Indiase documentairemaker Sankha, die volgens de aankondiging in de televisiegids
voluit Sankhajit Biswas heet, volgde ruim een jaar de transgenders
Chiranjit en Bubai (zie foto) in de straten van Kolkata, zoals Calcutta tegenwoordig heet.
De low budget opnames zijn kleurrijk, geven een goede indruk van de hogedrukpan
waarin het leven zich in deze Indiase stad afspeelt en nog meer van de
moeilijke omstandigheden waarin transgenders leven.
De twee vrouwelijke jongens lopen keuvelend langs de rivier met
veel afval aan de kant en spreken erover dat ze cactussen zijn en geen bloemen
als mooie meisjes. Ze kijken naar jongens die voetballen, hetgeen ook al niet voor
hen is weggelegd. Ze horen nergens bij en verdienen de kost met sekswerk. In de
avond staan ze zwaar opgemaakt en met lange zwarte pruiken op straat en verkopen
ze zichzelf.
Chiranjit (rechts op de foto) - als ik het goed heb want de hoofdrolspelers
lijken veel op elkaar - vertelt dat hij altijd al hield van sensualiteit. Hij
vond heerlijk om in het donker seks te hebben met een vriendje, werd daarvoor
later door een ander betaald en vindt het sindsdien nutteloos om zijn diensten
gratis te verlenen.
De twee werken inmiddels in een opvangcentrum voor
transgenders en geven voorlichting over onveilige seks. Ze gaan daartoe naar
scholen en staan op markten waar ze condooms, die ze via een computer besteld
hebben, voor een euro aanbieden.
De knappe Bubai (links op de foto) heeft net zijn middelbare school examen gedaan
en wordt uitgejouwd door medescholieren die niet lijken te beseffen dat hun
gescheld op film wordt opgenomen. Bubai is onzeker over het resultaat van zijn
examen. Als hij zakt moet hij het ouderlijk huis uit en hij wil graag doorleren.
Helaas is de uitslag niet gunstig voor hem. Hij wordt opnieuw getreiterd, zit
verslagen thuis en kijkt uit het raam. Bubai wil gaan dansen tijdens plechtigheden
in het trouwseizoen in Bihar, hoewel hij daar eerder door een groep verkracht
wordt. Chiranjit probeert hem tegen te houden.
Sankha filmt de achttiende verjaardag van Chiranjit op 12
maart 2011. Hij vertelt dat zijn familie, anders dan zijn eigen ouders, van
aristocratische huize is en dat hij geen contact met hen heeft. Hij wil zichzelf
niet zijn hele leven prostitueren. Met zijn lotgenoten praat hij tijdens de
avonduren op straat over de vluchtigheid van de contacten en de noodzaak om
sterk te zijn. Hij hoopt later een zakenman te worden. Hij vindt een baantje
als gemeentewerker en wordt daarmee de meerdere van Bubai.
Bubai hoopt dat de film van Sankha hem beroemd zal maken. Sujoy,
een man die hij op straat ontmoette, werd verliefd op hem en belt hem iedere
ochtend. Bubai toont het pasfotootje van de man, vreest dat die straks toch
voor een meisje zal kiezen en wil alles voorkomen om diens liefde te verliezen.
Op zijn negentiende verjaardag geeft Chiranjit een etentje.
Hij wil het liefst naar het buitenland maar de toekomstmogelijkheden zijn
beperkt voor transgenders. Hij vult wel een formulier in om een paspoort aan te
vragen. De vriendschap tussen Chiranjit en Bubai blijkt een deuk te hebben
opgelopen. Ze hebben ruzie over hun werk en vriendjes. Sankha probeert te
bemiddelen en slaagt erin hun om de tafel te krijgen, maar met onduidelijk
resultaat. Als Chiranjit met zijn vrienden een weekendje naar zee gaan, gaat Bubai
niet mee.
Chiranjit bekijkt samen met zijn vrienden erotische
afbeeldingen op een oude tempel waaruit blijkt dat men vroeger ook al vele
seksuele mogelijkheden kende en praktiseerde. In de avond pikt hij een klant op
die weet dat hij met een transgender te maken heeft. Chiranjit neemt hem mee het
strand op. De volgende ochtend staat hij alleen met zijn voeten in de branding
en kijkt uit over de oceaan.
Bubai danst in een fraaie avondjurk en met veel sieraden op
zijn lijf op een festival. Hij krijgt in de avond een telefoontje van Sujoy die
hem gezien heeft en hun verhouding per direct uitmaakt. Tenslotte loopt Bubai
luid rinkelend met zijn sieraden alleen over de straat terug.
De titel zou kunnen zijn ontleend aan het gelijknamige smartelijke
liefdeslied van The Cure uit 1985.
Hier de trailer op
vimeo.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten