Portret van een weinig toeschietelijke vader
In de tragikomische documentaire Nobody’s business probeert Alan Berliner antwoorden te ontfutselen
aan zijn vader Oscar over diens leven, zijn familiegeschiedenis en de joodse
tradities, maar hij krijgt meestal nul op rekest. Zijn vader is niet erg
toeschietelijk. Alan denkt dat de gesprekken een goede mentale oefening voor
zijn vader zijn. Hun gekibbel over de zin van een persoonlijke documentaire dat
doorgaat tot en met de aftiteling wordt aanschouwelijk gemaakt met beelden van
een bokswedstrijd.
Berliner begint met een grap over een man die bij een
kunstenaar komt en vraagt wat goedkoper is, een landschap of een portret. Als
hij hoort dat een landschap goedkoper is, draagt hij de kunstenaar op een landschap
van hem te maken. Deze grap symboliseert de moeilijkheid om zijn vader bereid
te krijgen iets te vertellen over zijn verleden. De man vindt het niet de
moeite waard. Hij leefde net als ieder ander, zegt hij, ging in het leger,
werkte als verkoper, kreeg een gezin en daarmee is voor hem de kous af.
Zijn zoon gaat verder. Omdat neven en nichten hem niet veel
verder kunnen helpen, raadpleegt hij het archief in Salt Lake City, waarin veel
persoonsgegevens liggen opgeslagen. Hij komt achter de geboorteplaats van zijn
opa (1877) in Rajgrod, dat toen in Rusland lag en inmiddels in Polen. Hij leest
een brief aan zijn vader voor, geschreven door de vader van zijn opa, waarin
die zegt dat zijn zoon begaafd is en zijn fortuin elders moet gaan zoeken.
Later zou de schrijver teleurgesteld zijn geweest dat zijn zoon in Amerika geen
rabbi, maar kleermaker werd. Oscar haalt over al deze ontboezemingen zijn
schouders op.
Volgens nichten en neven was de vader van Oscar een
eenzelvig man. Gelukkig trouwde hij een schat van een vrouw, waardoor de elf kinderen
toch nog liefde in het leven meekregen. Oscar wil niets over zijn jeugd zeggen,
die is net zo onbelangrijk als de verjaardagen in de familie. Hij had meer met
het leger, waarin hij de mooiste tijd van zijn leven beleefde.
Zijn verliefdheden zijn eveneens een gesloten hoofdstuk. Hij
neemt het Alan zelfs kwalijk dat hij daarover begint. Oscar oogt op foto’s wel
gelukkig, ziet Alan. Zijn moeder Regina, een theatervrouw uit een streng
gelovig Egyptisch gezin, vertelt dat zijn vader een onweerstaanbare indruk op
vrouwen maakte. Zij trouwde met hem omdat ze het huis uit wilde. Het huwelijk
werd geen succes omdat ze elke avond na het eten ging repeteren en Oscar dan
alleen zat. Ook de kinderen konden de relatie niet redden. Na zeventien jaar
braken ze op. Volgens Oscar vanwege het leeftijdsverschil, volgens Regina door
het cultuurverschil. Toch was Oscar een goede vader voor zijn zoon Alan en zijn
dochter Lynn. De kinderen kunnen zelf ook goed met elkaar opschieten.
Oscar wil niets zeggen over de eenzaamheid die op zijn huwelijk
volgde. Volgens zijn neef is hij bang geworden door alle medische operaties die
hij heeft ondergaan. Oscar zelf zegt dat hij na een turbulent leven alleen wil
zijn. Alan begint over de achterneven en –nichten, die door een familielid gekenschetst
worden als vreemden met een gemeenschappelijke afkomst. Alan vertelt zijn vader
dat iedereen familie blijkt te zijn als men vijftig generaties teruggaat, maar
zijn vader is niet gecharmeerd van dit idee, evenmin door de familieleden die
zijn omgekomen in de Holocaust. Over zijn eigen dood heeft hij niet nagedacht. Het
oordeel van anderen over hem kan hem weinig schelen.
In de documentaire First
Cousin Once Removed uit 2013 gaat Alan door op zijn verdere familie. Hij zegt
daarin dat zijn vader aan Alzheimer lijdt. Zover is het dus met Oscar gekomen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten