Dilemma tussen maatschappelijke actie en individuele vervulling
De Nederlandse acteur en auteur Willem de Wolf las een paar jaar
geleden in Triëst de biografie Liefde en
kapitaal van Mary Gabriel over het leven en gezinsleven van Karl Marx. ‘Een tragisch boek over een
tragisch gezin is het; armoede, veel armoede, ziekte, dode kinderen, foute
echtgenoten, gemiste kansen.’ Hij zag er meteen een voorstelling in en
polste Sara de Roo en Natali Broods over hun rollen van respectievelijk Tussy
en Laura, de twee dochters van Marx met heel verschillende karakters.
The Marx Sisters
begint op beschouwende wijze en deze toon wordt aangehouden, naast de humor
natuurlijk. De Wolf regisseert, legt uit, voegt toe en voegt in. Moeiteloos gaat
het van Triëst terug naar de jaren na de dood van Marx in maart 1883. De
gelaagdheid die hierdoor ontstaat houdt de kijker geboeid. De Wolf vertelt hoe hij gegrepen werd door de biografie. De
jongste dochter Tussy was de lieveling van haar vader en kreeg alles te zeggen over
de literaire nalatenschap, terwijl Laura het nakijken had. Ze werd niet eens op
tijd op de hoogte gebracht van het overlijden van haar vader, waardoor ze de
begrafenis miste. De conflictstof tussen de twee lag hiermee op tafel. De Wolf
voelde, zo zegt hij in zijn opening, een innerlijke noodzaak om hier
iets mee te doen.
Het stuk speelt zich af rond een toespraak voor een menigte
arbeiders in het Londense Hyde Park in augustus 1889, zes jaar na de dood van
Marx. Tussy staat samen met haar man Edward Aveling op een aardappelkistje en
vraagt zich af wat ze moet zeggen. Het moet vooral niet te moeilijk zijn. Laura
bevindt zich onder het gehoor. Tussy zwaait naar haar zus als ze haar opmerkt.
Laura wil dat ze vooral niet te lang zwaait, want ze heeft weinig behoefte
opgemerkt te worden. Ze is daar om met Tussy over de nalatenschap te spreken. Tussy
ziet niets in openbaarmaking van de briefwisseling tussen hun ouders, omdat hun
moeder zich daarin antisemitisch heeft uitgelaten, Laura denkt dat ze er veel
geld mee kunnen verdienen.
(Overigens werden de zussen toch nog rijk na de erfenis die
Friedrich Engels aan hen naliet.)
Kern van de voorstelling is de ontmoeting tussen de twee
zussen na de toespraak in Hyde Park, die wel in het tekstboekje staat, maar niet door
De Roo werd uitgesproken. Alleen de mop van Slavoy Zizek over een politiek gevangene,
die tegen zijn vrienden heeft gezegd dat hij in brieven uit het werkkamp met
rode inkt de waarheid zal vertellen, blijft gehandhaafd. Helaas is de rode inkt
niet leverbaar in het kamp. Tussy/Sara zegt over de mop van Zizek: ‘We hebben alle vrijheid die we willen. Maar
wat we missen is rode inkt: de taal om onze onvrijheid te articuleren. De
manier waarop ons geleerd wordt over vrijheid te spreken vervalst de vrijheid.’
Een uitspraak om over na te denken.
De zussen leven in dermate verschillende werelden, dat zelfs een knuffel onecht aanvoelt. Zoals de achterflap van
het tekstboekje zegt gaat het om de keuze tussen opoffering (Tussy) en
zelfontplooiing (Laura). Tussy is een idealiste, Laura leeft liever in het
heden. Ze koos voor een gezin, maar moest accepteren dat haar drie kinderen
overleden. De woordenwisseling tussen de twee is fel met oneliners
als:
Tussy/Sara: Jij
verwart onafhankelijkheid met onverschilligheid.
Laura/Natali: En jij
afhankelijkheid met idealisme.
Moeten we ons richten op de toekomst waarin alles beter zal
zijn of dienen we contact te houden met onze eigen gevoelens? We komen in een
spagaat als we zowel maatschappelijke actie als de vervulling van ons individuele
mens-zijn nastreven.
The Marx Sisters
is het resultaat van de samenwerking tussen de Vlaamse theatergroepen Stan en
De Koe. Na de voorstelling is de tekst voor tien euro bij de groep verkrijgbaar.
Wellicht kan Willem de Wolf nog eens een scenario schrijven over het gezin
Marx, waarin de tegenstelling tussen theorie en praktijk schuurt. Ik zie
Damiaan de Schrijver, die samen met Matthias de Koning de scenografie van The Marx Sisters voor zijn rekening nam,
met zijn enorme baard al helemaal voor me in de vaderrol.
(…)waarin de tegenstelling tussen theorie en praktijk schuurt.
BeantwoordenVerwijderenDat is ons probleem, als wetenschapper of als politicus. het veronachtzamen van de praktijk als we theoretisch bezig zijn. Dat is een tussen gebied waar ik in geïnteresseerd ben. Mijn boek natuurlijk..
gr