Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



donderdag 18 december 2014

Filmrecensie: Wolke 9 (2008), Andreas Dresen





Intense gevoelens tijdens verliefdheid op oudere leeftijd

Inge Lindner is 69 jaar oud, werkt in de confectie en is gehuwd met Werner, een vriendelijke gepensioneerd leraar met als hobby treinen. Het leven kabbelt voort naar het einde. Inge voelt dat ze nog een keer in haar leven wat met een andere man moet.

Die kans dient zich aan als de zeven jaar oudere Karl bij haar komt om een broek aan te passen. Ze gaat persoonlijk naar de man toe om hem de broek terug te brengen, met een hartstochtelijke vrijpartij als gevolg. Als Karl vervolgens in de badkamer is, verlaat Inge zijn appartement. Ze kookt voor haar man Werner, wast zijn haren als hij in bad zit en houdt het contact met Karl verder af.

Karl houdt echter aan. Hij wil op een zondagochtend met haar afspreken. Als Werner op die ochtend naar zijn zoon gaat, is de verleiding voor Inge wel erg groot om op de uitnodiging van Karl in te gaan. De vonk slaat tussen beiden over. Inge zit vast in een driehoeksverhouding. Ze belt met Karl in de nacht, gaat met hem fietsen en zwemmen, maar moet ook nadenken over haar acties.

Als de situatie begint te knellen spreekt ze er met haar dochter Petra over. Die vindt dat ze de verhouding moet verzwijgen. Inge is daar echter niet toe in staat. Werner is, zoals te begrijpen is, zeer gekwetst en heel boos. Met als gevolg dat Inge naar Karl gaat. Werner is daardoor nog bozer hetgeen tot een ernstige crisis in hun huwelijk leidt. Tenslotte besluiten ze er een nachtje over te slapen, in gescheiden slaapkamers, dat wel. De volgende ochtend is Werner verdwenen. Inge belt haar dochter Petra en praat haar bij. Ze vertelt dat ze het niet kon helpen dat ze verliefd werd en het ook niet aan Werner kon verzwijgen. Petra is het met het laatste niet eens. Inge voelt zich doodongelukkig en gaat weer naar Karl.

Ondanks hun relatieproblemen komen Inge en Werner samen om de verjaardag van een kleinkind te vieren. Ze halen herinneringen op en de vrede lijkt enigszins getekend, maar als Inge afscheid neemt van Werner gaat de wond weer helemaal open. Inge stort zich op Karl en zegt de volgende dag tegen Werner dat ze een eigen woning gaat betrekken en haar spullen komt ophalen. Werner trekt een fles wijn voor haar open. Ze praten over het verleden en hun verhouding, maar weer vertrekt Inge nadat ze Werner, die apathisch aan tafel zit, over zijn arm strijkt. Ze is des te meer overstuur als ze van Petra hoort dat Werner een einde aan zijn leven gemaakt heeft. 

Af en toe zien we beelden van het dameskoor waarin Inge zingt. Liefdes- en levensliederen, zoals Tanze mit mir in die Morgen begeleiden haar als het ware op haar doornige pad, dat een open einde kent. Ik schat in dat Inge op zichzelf gaat wonen en ondanks haar schuldgevoelens misschien af en toe nog contact met Karl zal onderhouden.

Er wordt levensecht geacteerd. Het conflict tussen gevoel en verstand wordt tot in de haarvaten voelbaar. De seksscènes worden door Andreas Dresen duidelijk in beeld gebracht. Het is alsof hij daarmee wil zeggen dat seks niet alleen het domein is van strakke jonge lijven, maar op iedere leeftijd nog een aangename en vervullende bezigheid is. 

Hier de Duitse trailer van Wolke 9 die in het Engels Cloud 9 heet en in het Italiaans heel grappig Settimo Cielo.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen