Sterk doorleefd drama over een getraumatiseerde lerares
Duits
De negende editie van One
night stand begint met de samenwerking tussen regisseur Martijn Maria Smits
en theatermaker Thibaud Delpeut, die het scenario schreef. Samen maakten ze Voor Emilia over Lies, een oudere, getraumatiseerde
lerares Duits, die een nieuw meisje in de klas krijgt van wie ze de vader kent.
Vijftig minuten kijken we ademloos naar de ontwikkelingen die zich in het hoofd
van Lies afspelen.
Het drama begint met een blik op de vaste dagindeling van
Lies. Ze poetst haar tanden, smeert haar brood en gaat in het bos een rondje
joggen voordat de schooldag begint. In de auto eet ze vervolgens haar brood op.
Op school verkleedt ze zich. Het duurt niet lang tot het nieuwe meisje zich
meldt, de vijftienjarige Tanja. Ze schrikt als ze na de schooldag de vader van
Tanja op het schoolplein ziet. De kijker voelt de spanning lijfelijk in het
lichaam.
Vanaf dat moment houdt Lies de man in de gaten. Tijdens een
etentje met haar ex-man begrijpen we langzaam hoe de vork in de steel zit. Lies
proost op Emilia en reageert cynisch op de zwangerschap van de nieuwe jongere
vriendin van haar vroegere echtgenoot. Ze vertelt hem over de man die ze gezien
heeft. Hij zou zomaar weer iemand kunnen aanrijden. Vandaar is het leggen van
bloemen bij een boom voor haar verongelukte dochter Emilia niet moeilijk te
begrijpen.
Als Tanja de lerarenkamer binnenkomt, waar Lies ontspannen
met collega’s praat, krijgt de laatste opnieuw een voelbare mentale klap. Ze is
duidelijk nog lang niet over het trauma heen maar weet niet hoe daarmee om te
gaan. Ze zoekt het contact met de vader van Tanja, maar weet niet hoe dat aan
te gaan. Ze volgt Tanja die op de fiets naar school gaat met haar auto, maar
rijdt dan toch maar langs haar heen. De bromtonen die deze scène begeleiden
geven er een bijna ondraaglijke spanning aan. Daarna laat ze de banden van het
meisje leeglopen, neemt haar mee in de auto naar huis, hoort haar uit en biedt
haar bijles aan bij haar thuis.
Voor Emilia kent
sterke dialogen en is psychologisch ook geloofwaardig. Het spel van Lies in
haar net wat te korte jurkje is prachtig, zoals tijdens de liefdeloze seks met
een collega. Loes Schnepper heeft zich uitstekend in de getraumatiseerde Lies ingeleefd.
Prachtig is de scène waarin Lies in de spullen van Emilia snuffelt, haar skates
aantrekt en daarop rokend, drinkend op harde muziek door de kamer danst.
Het enige minpuntje is de nogal abrupte afloop van het
verhaal. Na een heftige ontwikkeling weten Tanja en haar vader het drama van
Lies te peilen. Als Tanja haar daar op een ochtend op probeert aan te spreken, leidt
dit tot een paniekerige toestand bij Lies, die heel doorleefd aanvoelt. Lies besluit
om zich bij de feiten neer te leggen. Dat zou de kijker althans kunnen
concluderen uit het feit dat Lies de fiets van Tanja in haar auto legt en samen
met Tanja naar school rijdt.
Dit indringende drama belooft veel voor de komende vijf
afleveringen die in deze negende editie nog volgen. Ben benieuwd of andere samenwerkende
regisseurs en scenaristen aan Voor Emilia
kunnen tippen.
Hier
mijn bespreking van de korte film De hoer
en het meisje die Smits in 2011 maakte.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten