Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



zondag 7 december 2014

Filmrecensie: Voor Emilia (2014), Martijn Maria Smits



Sterk doorleefd drama over een getraumatiseerde lerares Duits

De negende editie van One night stand begint met de samenwerking tussen regisseur Martijn Maria Smits en theatermaker Thibaud Delpeut, die het scenario schreef. Samen maakten ze Voor Emilia over Lies, een oudere, getraumatiseerde lerares Duits, die een nieuw meisje in de klas krijgt van wie ze de vader kent. Vijftig minuten kijken we ademloos naar de ontwikkelingen die zich in het hoofd van Lies afspelen.

Het drama begint met een blik op de vaste dagindeling van Lies. Ze poetst haar tanden, smeert haar brood en gaat in het bos een rondje joggen voordat de schooldag begint. In de auto eet ze vervolgens haar brood op. Op school verkleedt ze zich. Het duurt niet lang tot het nieuwe meisje zich meldt, de vijftienjarige Tanja. Ze schrikt als ze na de schooldag de vader van Tanja op het schoolplein ziet. De kijker voelt de spanning lijfelijk in het lichaam.

Vanaf dat moment houdt Lies de man in de gaten. Tijdens een etentje met haar ex-man begrijpen we langzaam hoe de vork in de steel zit. Lies proost op Emilia en reageert cynisch op de zwangerschap van de nieuwe jongere vriendin van haar vroegere echtgenoot. Ze vertelt hem over de man die ze gezien heeft. Hij zou zomaar weer iemand kunnen aanrijden. Vandaar is het leggen van bloemen bij een boom voor haar verongelukte dochter Emilia niet moeilijk te begrijpen.

Als Tanja de lerarenkamer binnenkomt, waar Lies ontspannen met collega’s praat, krijgt de laatste opnieuw een voelbare mentale klap. Ze is duidelijk nog lang niet over het trauma heen maar weet niet hoe daarmee om te gaan. Ze zoekt het contact met de vader van Tanja, maar weet niet hoe dat aan te gaan. Ze volgt Tanja die op de fiets naar school gaat met haar auto, maar rijdt dan toch maar langs haar heen. De bromtonen die deze scène begeleiden geven er een bijna ondraaglijke spanning aan. Daarna laat ze de banden van het meisje leeglopen, neemt haar mee in de auto naar huis, hoort haar uit en biedt haar bijles aan bij haar thuis.

Voor Emilia kent sterke dialogen en is psychologisch ook geloofwaardig. Het spel van Lies in haar net wat te korte jurkje is prachtig, zoals tijdens de liefdeloze seks met een collega. Loes Schnepper heeft zich uitstekend in de getraumatiseerde Lies ingeleefd. Prachtig is de scène waarin Lies in de spullen van Emilia snuffelt, haar skates aantrekt en daarop rokend, drinkend op harde muziek door de kamer danst. 

Het enige minpuntje is de nogal abrupte afloop van het verhaal. Na een heftige ontwikkeling weten Tanja en haar vader het drama van Lies te peilen. Als Tanja haar daar op een ochtend op probeert aan te spreken, leidt dit tot een paniekerige toestand bij Lies, die heel doorleefd aanvoelt. Lies besluit om zich bij de feiten neer te leggen. Dat zou de kijker althans kunnen concluderen uit het feit dat Lies de fiets van Tanja in haar auto legt en samen met Tanja naar school rijdt.

Dit indringende drama belooft veel voor de komende vijf afleveringen die in deze negende editie nog volgen. Ben benieuwd of andere samenwerkende regisseurs en scenaristen aan Voor Emilia kunnen tippen.

Hier mijn bespreking van de korte film De hoer en het meisje die Smits in 2011 maakte.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen