AOW-ers werpen de ketenen van zich af
Man, vrouw, hondje
is een grappig drama over Max en Louise, twee AOW-ers die de wijk nemen naar
Zuid-Frankrijk om daar andere Nederlanders op te lichten en zelf als God in
Frankrijk te kunnen leven. Het stel wordt gevolgd door de reportage wagen van Frans op toer die hen op de hielen zit
en landgenoten filmt die door hen zijn opgelicht.
De film begint meteen heel grappig in de supermarkt waar
Louise boodschappen doet. Max is daar ook en ziet dat ze na het wegen van de
witlof nog een extra stronkje in het zakje doet. Hij doet alsof hij van de
bewaking is, maar doet er dan nog een stronkje bij. Als de echtgenote van
Louise met hun karretje verschijnt, is de verstandhouding meteen afgelopen,
maar die zet zich voort op de parkeerplaats van een andere winkel waar hun auto’s
naast elkaar geparkeerd staan. Omdat de man van Louise in de winkel is, kruipt
Louise in de sportwagen van Max en samen rijden ze naar Zuid-Frankrijk.
Max doet zich voor als een rijke stinkerd en neemt met
Louise zijn intrek in een luxe hotel. Het is hem niet om de seks te doen want
hij heeft twee kamers gereserveerd. De volgende ochtend maakt Max Louise wakker
en zegt dat zijn creditcard geblokkeerd is. Of Louise het geld kan
voorschieten. Omdat het haar trouwdag is, belt Louise naar haar man die zich
ongerust maakte maar verder alleen geïnteresseerd is in het WK voetbal dat op
dat moment plaatsvindt.
Als Max de verdrietige Louise troost, komt er een
Nederlander op hen af. Max zegt dat ze beroofd zijn en krijgt wat geld. Het is
een truc die ze vaker gaan toepassen. Een tourfietser heeft hen vierhonderd
francs gegeven, zegt hij tegen Frans op
toer dat lucht heeft gekregen van de oplichters. Tijdens een van de
oplichtingen - dit keer omdat hun auto zogenaamd gestolen is - ziet Louise een
witte poedel en zegt dat het Kootje is die de dieven toch maar hebben vrijgelaten.
Sindsdien maakt het hondje ook deel uit van het complot.
Een hint over het gedrag van Max krijgen we door zijn
dochter die haar vader ook achtervolgt. Hij heeft namelijk haar sportauto
meegenomen en zij wil hem naar een verzorgingstehuis brengen. Max ontsnapt en
samen met Louise vervolgt hij hun vrolijke spel tot ze zelf worden opgelicht. Er
ontstaat een ruzie die echter de aanleiding vormt tot een intieme verzoening. Als
Louise een vlucht boekt naar een zonnig oord, gaat Frans maar naar huis. Max
wordt aangehouden door de Franse politie en op het vliegtuig naar Amsterdam
gezet. Terug in Nederland weet als hij als een ware Houdini de ketenen van zich
af te werpen, waarop hij zich weer bij Louise
Fraai is het rolletje van Cees Geel als vrachtwagenchauffeur
die twee keer door hen is opgelicht en thuis op de bank met zijn vrouw en
dochter daarover wordt geïnterviewd. Hij durft er niets over te zeggen. Hij
schaamt zich, zegt zijn vrouw.
Man, vrouw, hondje
is een lichtvoetig drama gebaseerd op het scenario van Olivier Nilsson - Julien
en omlijst door toepasselijke popnummers. Ingeborg Elzevier is geknipt is voor
de rol van miskende vrouw die niet vies is van een avontuurtje en Kees Brusse trekt
door zijn aimabele voorkomen zoals in Maigret de kijker naar zich toe.
De film werd een jaar geleden uitgezonden op televisie als
eerbetoon aan Kees Brusse die op 9 december 2013 op 88-jarige leeftijd overleed.
‘Ik ben ook maar een meneer,’ zei Brusse een paar jaar daarvoor in een
interview aan Trouw, waarmee hij wilde zeggen dat hij ook zijn zwakke kanten
had.
Hier
het interview in Trouw.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten