Vaders meisje in de war over wiskundig bewijs
De 25-jarige Catherine verzorgt haar vader Robert, een
briljante wiskunde professor aan de Universiteit van Chicago, die al vroeg in
zijn leven geestelijk aan het aftakelen is. Catherine geeft daardoor, anders
dan haar zus Claire in New York, een belangrijk deel van haar leven op. Ze
vreest dat ze zelf ook de ziekte van haar vader krijgt en raakt na diens
overlijden in de war, hetgeen een spannende ontknoping oplevert.
Proof begint met
Catherine die op de sterfdag van haar vader zappend voor de televisie zit en in
slaap valt, een mooi moment voor een regisseur om verschillende tijden door
elkaar te halen. Ze droomt dat ze tegen Harold Dobbs aanbotst, die afstudeert
bij haar vader en zijn aantekeningen al voor zijn dood aan het ordenen is. Ze
droomt ook dat haar vader nog leeft, haar verjaardag viert met een fles
flutchampagne en haar aanspoort om meer uit te gaan en vrienden te maken,
hetgeen ze zelf van minder belang vindt dan haar vader bij te staan.
Als ze wakker schrikt, wil Dobbs net uit de werkkamer van
haar vader weggaan. Hij vraagt haar heel lief om met hem mee te gaan naar een
band met wiskundestudenten waarin hij zelf drumt of anders in het weekend samen
te gaan hardlopen, maar als Catherine ontdekt dat hij aantekeningen van haar
vader in het geheim meeneemt, is ze furieus en belt ze de politie, al gaan de
aantekeningen van Robert niet over een wiskundig bewijs, maar over de goede
zorg van Catherine.
De oudere zus Claire komt uit New York voor de begrafenis en
wil als een echte tuthola graag de controle overnemen. Het liefst ziet ze dat
Catherine met haar meegaat, maar zover wil Catherine niet gaan. Op de
begrafenis van haar vader, die tegelijk de dag van haar verjaardag is, spuwt ze
haar gal voor een volle kerk dat ze er vijf jaar lang alleen voor stond. Dobbs legt
het die avond waarop ze een feestje viert (een wat malle samenloop van
omstandigheden), met haar aan. Catherine laat zich door hem versieren en geeft
hem de sleutel van een la met daarin een belangrijk bewijs, waar haar vader aan
het eind van zijn leven mee bezig was.
Af en toe schuiven we flashbacks in, die de film interessant
maken. We horen Catherine tijdens een eerdere verjaardag tegen haar vader die
weer aan de beterende hand is, zeggen dat ze elders gaat studeren, maar dit levert
haar vervolgens dermate grote schuldgevoelens op dat ze met haar vader ging
samenwerken. Ze weet zelf niet meer wat van haar en wat van hem is.
Als Dobbs de aantekeningen met het bewijs heeft laten narekenen
en gehoord heeft dat ze kloppen, opgewonden bij Catherine terugkomt, staat
Catherine vanwege het gevaar om in te storten op het punt om met Claire naar
New York te verhuizen. Op het laatste moment gooit Dobbs de aantekeningen in de
taxi waarmee ze naar het vliegveld gaan. In de boarding ruimte realiseert
Catherine zich dat ze bij Claire niet aan het goede adres is en vlucht weg,
mooi weergegeven door het zwaar geronk van vertrekkende vliegtuigen. Dobbs ziet
haar op de campus en praat met haar. Samen nemen ze het bewijs door. Om het te
verbeteren, zegt Catherine erbij.
Proof werd gemaakt
naar het toneelstuk van David Auburn dat volgens de recensies sterker is, maar
desondanks vond ik ook de film, op enkele sentimentele scènes na, een
genoeglijke ervaring.
Hier
de trailer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten