Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



zondag 14 december 2014

De laatste limousine (2013), documentaire van Daria Khlestkina



Inkijkje in de vergane glorie van de oude Sovjet tijd.

De ZIL autofabriek in Moskou krijgt de opdracht om drie nieuwe limousines te maken voor de parade op de dag van de Overwinning, maar dat is niet zo gemakkelijk als er twintig jaar niets gebeurd is en zeker niet als het in twee jaar in plaats van de gebruikelijke vijf jaar moet gebeuren en dan ook nog met veel minder mensen.

De ZIL fabriek was in de Sovjet tijd een fenomeen, waarin elke paar minuten een vrachtwagen werd afgeleverd voor de socialistische landen. Dat moest ook wel want de wagens werden niet gerepareerd. Als er eentje stuk ging nam men gewoon een nieuwe. Het is een van de opmerkelijke zaken die in De laatste limousine naar voren werd gebracht. Door de oogwimpers heen ziet men de glans van de vroegere Sovjet tijd, die inmiddels verloren is gegaan.  

De laatste limousine opent met een werkneemster die honden roept, die op het verlaten en onverzorgde, met gras begroeide fabrieksterrein rondlopen. Het tekent de sfeer in de fabriek die een stad op zichzelf is met buslijnen tussen de verschillende fabriekshallen. We zijn in de afdeling waar de cabriolet limousines sinds 1924 gemaakt worden voor de leiders om zich op de dag van de Overwinning staande te laten toejuichen door het volk, zoals op de trailer te zien is.

Chef Michael (zie foto) loopt in zijn nette pak door de fabriek en begroet zijn werknemers iedere ochtend met een handdruk. Voorman Aronitsjk leest in de krant allerlei onjuistheden over hun werk, hoofd van de gieterij Andrej zit, net een oude lijdzaam rokende man naast hem, stuurs achter zijn bureau en telefoneert boos met lieden aan de andere kant van de lijn, voorvrouw Nina met een witte doek om haar hoofd vindt het moeilijk om met Oezbeken te werken, de roodharige Ljoeda schrijft de nieuwe arbeidskrachten in en deelt lunchbonnen uit, Nadja van het voorraadbeheer doet hetzelfde voor de helmen en schoenen. De vele katten kijken toe. 

Tijdens de betaaldag haalt een technisch ontwerper zijn loon op. Hij zegt dat ze er niets voor doen, maar toch betaald krijgen. Chef Michael controleert het ontwerp, maar gaat het niet meer veranderen en vergadert met zijn team over de aanpak van een kras op een van de limousines, Aronitsjk stelt trots de oude vakbekwame arbeiders voor, Andrej zit weer nijdig aan de telefoon en de oude rokende man heeft zijn oor aan de hoorn van een andere telefoon, Nina zegt tegen Nadja dat haar bril niet goed is, Loedja deelt nog steeds lunchbonnen en melkbonnen uit. De arbeiders staan in de rij voor de uitdeling van de maaltijden in de keuken.

Andrej heeft last van de rook van de oude man, zet het raam open en zijn oranje helm op en gaat de fabriek in, Nina viert haar verjaardag met haar collega’s met een maaltijd en een dansje, Michael controleert de ramen, de claxon en de werking van de kap van de limousines en verklaart de auto’s voor gereed. De arbeiders gaan met z’n allen op de foto. Een poes wil er ook op. Michael vreest zelfs dat het beestje straks met zijn klauwen aan de limousine zit en jaagt haar tot hilariteit van de arbeiders weg.

Dan horen we dat de order geannuleerd is en dat de limousines niet op de dag van de Overwinning zullen meerijden. |Omdat het gebeurd is door het ministerie van Defensie, ziet Michael niets in een rechtszaak. De fabriek heeft geen commercieel maar een prestige doel. De limousines worden in plastic gepakt. Nina ziet dat het weer buiten opklaart. Ze gaat naar binnen om zich bij een vuur op te warmen en gebruikt oude werkverslagen om het vuur brandende te houden. Af en toe leest ze daaruit voor, zoals over boetes omdat arbeiders een kwartier te vroeg gingen eten. De honden blijven achter bij de vergane glorie.  

Hier de Engelstalige trailer, met daaronder een tekst aangeeft dat er nog een uitgebreidere versie van deze documentaire is.

1 opmerking:

  1. Toch blijven het fascinerende auto's. Het moment dat je een limousine ziet blijf je er toch even naar kijken omdat je deze auto niet zo vaak ziet rijden.

    BeantwoordenVerwijderen