Wonderlijke film over spontane genezing
De film Lourdes
gaat over de 32 jarige Christine (zie foto) die aan multiple sclerose lijdt en met
een groep naar Lourdes komt omdat ze zich nutteloos voelt. Ze vraagt zich af
waarom de ziekte haar moest overkomen.
In het begin werpen we een blik in de eetzaal van het
restaurant waar de groep zijn intrede heeft gedaan. De serveersters zetten pannen
soep op alle tafels, die gedekt zijn en langzaam stromen de gehandicapten
binnen, begeleidt door een horde verpleegsters in rode vesten en witte kappen
en onder een daverend Ave Maria. Het hoofd van de organisatie, de steile Cécile,
meldt dat er die avond geen tijd meer is om de grot te bezoeken. Dat komt de
volgende dag wel. Voor het zover is, zien we hoe zij en de jongere Maria samen
Christine in bed leggen en ten slotte nog een Wees gegroetje bidden.
Er gebeurt de komende dagen niet heel veel dat de moeite van
het opmerken waard is. Het zijn de voorspelbare rituelen die de gehandicapten
meemaken, zoals de gang naar de grot en het aanraken van de rots, het nemen van
een bad, het bezoeken van een mis. Soms vroeg ik me af of ik naar een promotie
film zat te kijken van een conservatief katholieke organisatie. Vrolijk lachend
laat Christine zich in haar rolstoel overal mee naar toe zeulen, terwijl de
moeder van een de spastische Anna haar handen strak gevouwen houdt om toch
vooral maar een genezing af te smeken.
Toch zitten er ook stekeligheden in Lourdes. In het gezelschap bevindt zich een aantal roddelende
dames, die zich afvragen of het allemaal wel echt is. Ook de pastor en andere stafleden
maken graag grappen over het bedevaartsoord. Maria, de begeleidster van
Christine, houdt van de spanning met de jonge mannelijke begeleiders. Ze zegt
tegen Christine dat ze anders op skivakantie ging maar dat ze het zinvoller
vindt om vrijwilligerswerk te doen. Tegelijk heeft ze een oogje op de zorgzame Kuno
in zijn uniform met Zwitserse embleem. Christine kent hem nog van een culturele
reis naar Rome.
Ook is er een magisch element, te weten de bijzondere band
tussen Christine en Cécile, die weinig geeft om lichamelijk herstel. Het gaat
in de eerste plaats om de genezing van de ziel Christine vertelt haar dat ze
gedroomd heeft dat ze bezoek kreeg van de maagd Maria die haar vertelde dat ze
gewoon kon opstaan. Later heeft Cécile een vergelijkbare droom. Als ze bezig is
met de organisatie van het slotfeest, het ophangen van rode ballonnen, stort ze
neer en wordt ze afgevoerd. Ze is er slecht aan toe. Dezelfde nacht merkt
Christine dat ze haar armen weer kan bewegen en haar benen. Tot verbazing van
haar kamergenoten schuifelt ze door de slaapruimte. Maria staat verbaasd als
Christine de volgende ochtend zelf voor de spiegel haar haren aan het kammen
is.
De pastor gaat met haar mee naar de dokter, die inderdaad
een niet te voorzien herstel vaststelt. Ze moet echter haar lichaam niet te
zwaar belasten. Ze krijgt een wandelstok mee en trekt meteen met de groep de
bergen in. Ze maakt oogcontact met Kuno die verward is over haar toestand. Christine
kust hem en op het slotfeest danst zij met hem, tot ze ten val komt. Ze weigert
echter in de rolstoel plaats te nemen die haar wordt aangeboden. Ze staat langs
de kant en kijkt naar de dansenden. Het is moeilijk in te schatten wat er in
haar omgaat. In haar toespraak zegt ze dat ze verbaasd is dat zij de gelukkige
was. De kijker denkt dat ze zich niet moet forceren na zo’n lange periode, maar
zij blijft ook na afloop intrigeren, die Christine.
Hier een site
met de trailer.
In een tijd dat men dacht dat de duivel oorzaak was van ziekte en in een joodse oude cultuur waarin zieken zelfs "zondaars" werden genoemd en omgang met hen door talrijke reinheidswetten werd afgeschermd, ging een eigenwijze Jezus met gemak, tegen alle kritiek in, spontaan met hen om. Het is meer de aandacht en zorg die bij hem opvallen dan ev vergelijkbare gebruikelijke poespas van de toenmalige wonderdoeners. Die komt er bij hem maar bekaaid van af. Als men over wonderen begint, wuift hij dat zelfs verontwaardigd weg. Die spontane aandacht voor zieken zetten de eerste christenen zo simpel mogelijk voort. In de ME kreeg die speciale aandacht voor zieken met Mariaverering en heiligenverering zelfs uitbundige vormgeving. In de laatste eeuwen ging ze langzaam maar zeker over in wat we de moderne seculiere ziekenzorg noemen. Van oorsprong gaat het om diezelfde toen heel opvallende speciale aandacht en zorg voor de individuele zieken van Jezus, en niet over duiveluitdrijving of wonderen. Het gaat om de intense aandacht van een Paus Franciscus voor zieken en niet om exorcisme. Die speciale aandacht en zorg voor zieken straalt met alle bedevaartpoespas ook Lourdes uit. Ook in de moderne gezondheidszorg is enorme behoefte aan die speciale aandacht en zorg voor zieken. In oude evangelische taal: zieken zijn geen "zondaars", maar "kinderen van God"! (Sorry, ik kon het niet laten. joost tibosch sr)
BeantwoordenVerwijderen