Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



dinsdag 21 mei 2013

Dimitri Verhulst over De laatkomer, VPRO-Boeken, 19 mei 2013



Een roman die zijn licht vooruit werpt op het eigen leven van de schrijver

De nieuwe roman De laatkomer van Dimitri Verhulst gaat over een man die veinst dat hij dement is, om zo opgenomen te worden in een verzorgingstehuis en aan het schrikbewind van zijn vrouw te ontkomen.

In de boektrailer leest Verhulst een hilarisch fragment voor uit zijn boek en daarna begeleidt hij zichzelf op de piano terwijl hij het lied Satisfied zingt, met naast hem een oudere vrouw in bruidskleren en dansende paren in de recreatiezaal.

Er was veel animo van de verzorgingstehuizen om mee te doen, zegt Verhulst. De trailer is opgenomen in een tehuis in Diest waar licht demente bejaarden verblijven. Verhulst zegt dat hij zich ethisch bezwaard voelde om zijn roman daar te promoten, maar een man in de zaal zei dat het verhaal op hemzelf van toepassing was. Dimitri meende dat het vluchtgedrag van de man wel eens waar kon zijn.

Wim Brands zegt dat het geen cynisch boek is. Hoe vraagt hoe Verhulst aan het idee kwam.
Verhulst kwam als kind al met zijn grootmoeder bij zijn dementerende groottante Malvina en ook later kwam hij ook in deze treuroorden. Hij noemt het schrijnend dat ouderen die hun hele leven voor hun oude dag gewerkt hebben, zo aan hun eind komen.

Brands vraagt naar hoofdpersoon Désiré Cordier, die een wijf heeft dat hem de hele tijd maar op zijn nek zit als haar echtgenoot haar kind,terwijl de man haar maar laat begaan. Er zijn talloze van dit soort koppels, zegt Verhulst.
Voor hem zelf zou het moeilijk zijn dementie voor te wenden. Vooral de taalafbraak zou hem doen struikelen en zoeken naar een middel om zelfmoord te plegen. Dementen doen rare dingen, maar hun omgeving profiteert daar van, zoals een garageman die op een dag drie keer een auto aan dezelfde dementerende man verkocht.

Brands vindt Cordier een ontroerende man.
Omdat het over liefde gaat en spijt, zegt Verhulst. Spijt is niet erg, wel als het gaat om zaken die men niet gedurfd heeft. Désiré heeft een onafgewerkte romance meegemaakt met een vrouw die hij terugvindt in het bejaardentehuis maar helaas is ze dementerend.

Brands spreekt van een roos in een poel van ellende of in een blok beton.
Verhulst kent verliefde stelletjes in bejaardentehuizen. Zelfs mensen die als paar binnenkomen vormen nieuwe stelletjes. Hij kent ook maagden van boven de honderd, die elkaar hun liefde bekennen. Zo groot is de stuwende kracht van verliefdheid.

Brands vraagt hem naar zaken waar hij geen greep op had, zoals in het voorgesprek naar voren kwam.
Verhulst confronteert zich met zichzelf tijdens het schrijven en werd opgevoed door zijn eigen boek. Hij beëindigde na het boek zelf zijn relatie. Zijn schoonmoeder vroeg zoals gewoonlijk waar zijn boek over ging en hoe hij daarbij gekomen. Zijn schoonvader antwoordde dat hij het niet ver had hoeven zoeken.
Verhulst zegt dat het toch anders lag. Dat het over zijn eigen relatie ging.  

Hier de trailer van De laatkomer op de site van Tzum.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen