Wat is er over van idealen als eerlijk delen?
Er is een programma op televisie waarin volwassenen terugkeren
naar de schoolbanken. Ik zie vaak in het weekend de voorbeschouwing. Een van
hen staat in het middelpunt. Het is het mooiste meisje van de klas. Er worden
herinneringen aan haar opgehaald. Veel verder dan oude koeien komt het niet,
denk ik. Ik vind de voorbeschouwing al vreselijk. Het is wellicht in reactie
hierop dat Suzanne Raes haar documentaire De
mooiste jongen van de klas heeft genoemd. Ze neemt haar klas van samenwerkingsschool
Samenspel onder de loep. Die bevond
zich in de jaren zeventig in een inmiddels afgebroken schoolgebouw in een
nieuwbouwwijk in Dukenburg, Nijmegen. Samenwerken stond voorop. Samen delen
vormde de slogan van het kabinet Den Uyl. Suzanne vond het een bijzondere tijd,
waarnaar ze terug verlangt. Ze poogt in de documentaire een antwoord te vinden
op de vraag wat hen heeft gevormd en wat er van hun idealen overgebleven is.
De mooiste jongen is Johnny van As. Hij leeft niet meer. Op
zijn veertiende reed hij met zijn brommer tegen een stoeprand en raakt met zijn
hoofd een lantaarnpaal. Zijn vriend Marc wilde die paal altijd wegtrekken als
hij er langs kwam. Johnny was een buitenbeentje in de klas. Hij woonde net als
Marc niet in de ruim opgezette wijk Weezenhof maar in het gewonere Malvert,
waar lager opgeleiden woonden. De kinderen uit Weezenhof kwamen daar nooit. Ze
hadden geen idee dat ze elitair waren.
Suzanne Raes maakte een hele persoonlijke documentaire
waarin ze zelf veel in beeld is. Johnny was haar vlam, haar John Travolta, die
ze in gedachten afwees maar die ze hoog had zitten. Ze bezoekt haar klasgenoten
in aanloop naar de reünie. Ester is inmiddels fitnesscoach. Ze ontving liefdesbrieven
van Johnny. Er is ook een kunstenares uit Amerika overgekomen, ooit het meest
gewilde meisje uit de klas, die ook al wat met Johnny had. De jongens uit de
klas moesten uitkijken voor zijn vuisten. Johnny was sterk en sloeg van zich
af. Zijn broer Charles zegt dat zoiets het beste is om aanvallers van het lijf
te houden. Suzanne geeft inmiddels hetzelfde advies aan haar kinderen. Eerst
slaan, dan praten. In haar klas zaten verder aardige jongens zoals Toine, die
voor de Volkskrant is gaan werken en Don, die socioloog is geworden.
Markant is de zachtmoedige meester Koos, die door de
leerlingen als een van hen werd gezien. Hij had in zijn opleiding geleerd het
initiatief aan de leerlingen te laten. Suzanne gaat bij hem op bezoek. Hij is
helemaal niet zo oud als ze dacht en erg vriendelijk. Johnny ging altijd zijn
eigen gang, zegt hij, of je hem nou bemoedigde of bestrafte.
Suzanne spreekt door de telefoon met haar ouders, die in de
oude beelden te zien zijn en later scheidden. Haar moeder zegt dat ze in de
nieuwbouwwijk met al die andere jonge ouders samen een nieuw begin maakten. Haar
vader, een GGD arts, liet cliënten bij hen op zolder logeren. Het gezin adopteerde
een jongen die vrijwel even oud was als Suzanne.
Tijden veranderen. Net als in de mode wisselen de ideeën over
de beste bestuursvorm elkaar af. Het vuur om maatschappelijk bezig te zijn is bij
de kinderen uit de schoolklas wel gedoofd. Ze missen de betrokkenheid bij de
politiek. Suzanne doet nooit meer mee aan demonstraties. Charles, de broer van
Johnny, vindt het treurig dat oudere mensen die zich hebben ingezet voor de
opbouw van het land, in armoe moeten leven. Volgens socioloog Don waren de
jaren zeventig ideologisch. Stonden de meningen tegenover elkaar. Ik zou tegen
hem willen zeggen dat deze tijd niet minder ideologisch is, alleen anders, maar
wellicht nog harder.
De documentaire heb ik gezien. Erg Boeiend.
BeantwoordenVerwijderenGroet
Laila
Ik keek mijn ogen uit: dit is de wereld van mij als vader, van mijn al lang overleden vrouw en van onze pogingen om onze kinderen iets mee te geven. Alsmaar zat ik ook te denken dat mijn ouders in hun wereld van veel vastere waarden mij toch die ruimte gaven, dat ik, ook toen zij opa en oma waren, toch zo'n ouder kon zijn. Best ook kritisch over mijn jeugd en de jeugd van mijn zoons waarin ik opvoedde, brak gister met name nostalgie door naar die twee jeugden..en eerlijk gezegd zie en denk ik dat het voor ouders en kinderen nu menselijk niet zo anders, wellicht in een harde razend materialistische maatschappij veel moeilijker is om zichzelf te blijven en te worden. Als opa probeer ik ook hen met name ook daarbij ruimte te geven. En toch drie erg verschillende generaties! En ondanks dat duidelijk vergelijkbare mensen! joost tibosch sr
BeantwoordenVerwijderenIk vond het een erg slechte documentaire die echt op geen punt echt kon boeien. Dat is jammer want het onderwerp is heel mooi. Echter zo zie je maar dat niet zomaar iedereen een goede documentaire kan maken.
BeantwoordenVerwijderen