Literaire film over kapsters en kruiswoordpuzzels
Ondanks de wat ordinaire titel die past in een rijtje als de
dochter van de bakker, is Le mari de la
coiffeuse een hele bijzondere film over Antoine die, tot ongenoegen van
zijn vader, met 12 jaar al weet dat hij met een kapster wil trouwen. Hij is in
de ban van de vrijgezelle dorpskapster mevrouw Sheaffer met rood haar en een
sterke lichaamsgeur, die hem, in juni 1947 - hij weet dat nog goed - een blik
geeft op haar grote borsten onder haar witte kappersschort en hem daarmee
helemaal in de war maakte zodat hij op de vraag van zijn vader, die avond aan
de eettafel, tot het hier boven beschreven antwoord komt.
Le mari de la
coiffeuse wordt terugverteld door de oudere Antoine die zelf zijn haren
bijknipt. Het begint aan het strand waar het gezin verblijft. De twee jongens
dragen zelf gebreide wollen onderbroeken, die hem al deden beseffen dat hij
goed voor zijn ballen moest zorgen. Gedurende het verhaal wordt af en toe weer
teruggeblikt naar de strandvakantie, bijvoorbeeld naar de vader die een
kruiswoordpuzzel oplost en Antoine voorhoudt dat vrouwen net als puzzels
begeerlijker zijn naarmate ze lastiger zijn.
In een volgend shot zien we hem in zijn woonplaats met de
knappe Mathilde (Anna Galiena, zie poster), die een oude kapperszaak (voor heren en
kinderen) heeft overgenomen van een oude homoseksuele kapper. De eerste keer
dat hij binnenstapt is hij nerveus. Hij ziet meteen dat ze geen beha draagt
onder haar schort en vraagt haar ten huwelijk. Mathilde reageert daar niet op,
zodat de kijker denkt dat het wellicht aan het brein van Antoine ontsproten is,
maar als Antoine drie weken later opnieuw de kapsalon betreedt, komt ze er
verrassend genoeg op terug en gaat akkoord.
Als tortelduifjes zo blij met elkaar brengen ze hun dagen in
de kapsalon door. Ze hebben geen vrienden maar luisteren naar de verhalen van
de klanten, Antoine geeft zijn mening als hem daarom gevraagd wordt en is niet
te beroerd om een onwillige jongen te vermaken met een dans op Arabische
muziek. Antoine vrijt met zijn vrouw terwijl zij de haren van een oude baas
wast.
Toch ligt er een doem over de film, terug te voeren tot het
moment dat Antoine mevrouw Sheaffer . Mathilde is bang dat de liefde voorbij
gaat. Als Mathilde en Antoine een keer ruzie krijgen over een onbenulligheid
spat de zeepbel, lijkt het wel. Ze zijn het evenwicht kwijt, slaan aan het
roken en drinken eau de cologne en aftershave. De gesprekken met anderen gaan
steeds meer over dood en verval.
Tijdens een heftig onweer vrijen ze nog een keer in de
kapsalon en dan rent Mathilde weg, roepend dat ze nog een boodschap gaat doen.
De film gaat op een indirecte manier over vergankelijkheid,
ons onvermogen om het geluk vast te houden. De beelden zijn mooi, de kleuren helder,
de scènes verrassend, de sensualiteit en de verbanden sprekend. Alles wat nodig
is voor een goede film.
Le mari de la
coiffeuse is opgedragen aan Zaza, die wel zal weten waarom. Hier de Franse trailer van de film die in het Engels The hairdresser's husband heet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten