Amusant gesteggel tussen instanties over verbouw Rijksmuseum
Het is bijna zo ver dat het Rijksmuseum na tien jaar zijn
deuren weer opent. Oeke Hoogendijik brengt op vermakelijke wijze enkele
moeilijke momenten in het verbouwingsproces in beeld.
Alleen al de opening is fraai - niet van het museum maar van
de documentaire met een beeld van het breekwerk aan de binnenkant van het
gebouw met stof, lasapparatuur en puin. In deze documentaire gaat het over de
periode 2005-2008. Toen was al bekend dat de openingstermijn niet gehaald werd
maar werd opgeschoven naar 2009
Toenmalig directeur Ronald de Leeuw leidt met een helm op
gasten rond. Hij vertelt dat het gebouw weer in de staat wordt hersteld zoals
Cuypers het in 1885 bedoeld had. Door het wegtrekken van zware muren komen er weer
grote zalen. De Spaanse architecten Cruz en Ortiz kregen de opdracht voor de
verbouwing vooral vanwege hun oplossing van de verlaagde entree in de onderdoorgang,
die een belangrijke fietsroute is tussen Amsterdam-Zuid en Centrum. Juist dat
fietspad vormt in deze periode een struikelblok. Fietsers krijgen te weinig
ruimte. Er is op 3 maart 2005 een hoorzitting over alternatieven. Ook Emile Jänsch,
voorzitter van de stadsdeelraad uit kritiek, maar de architecten zijn al ver in
hun denken. De Leeuw vindt de fietsplannen provinciaal. Hij komt tot de
uitspraak: ‘Ich bin auch ein Fietser.’
In december 2005 uit De Leeuw zich ongeduldig over de
vertraging. Hij wil op een nieuwe manier de collectie tonen, namelijk longitudinaal
vanaf de middeleeuwen tot de 20ste eeuw. Taco Dibbits, conservator
17de eeuw, moet werken selecteren vanwege een kleinere oppervlakte.
Hij wil een schuttersstuk (1588) van Cornelis Ketel ophangen dat lang niet te
zien is geweest. Het is een van de eerste stukken van na de beeldenstorm en het
ademt een verlangen ademt naar de Republiek. Hoogendijk volgt het restauratiewerk.
Conservator Reimer Baarsen voor de achttiende eeuw wil een tijdssfeer creëren
die door zijn hele gang loopt.
Inmiddels wordt er gesteggeld over de entree, welke dan ook,
roept De Leeuw aan het beging van de bespreking. De Cuypersvariant met vier ingangen
naar het museum wordt afgekeurd maar een variant van De Leeuw haalt het ook
niet. De architecten zijn teleurgesteld. Huismeester Leo van Gerven houdt de
scheuren in de muren in de gaten na de onttakeling van de binnenkant. Taco
Dibbits bespreekt in het depot in Lelystad met medewerkers over de werken die
worden opgehangen. Dan is er nog het gesteggel over het studiecentrum. Volgens
bouwer Bart van der Pol moest er ruimte bijkomen. De ontworpen flat naast het
oude gebouw is een fremdkörper dat weerstand zal oproepen.
Menno Fitski van het Aziatisch paviljoen dat in het nieuwe
gebouw komt, maakt een maquette om zich de inrichting beter te kunnen voorstellen.
Hij vindt dat het spannend moet worden en wordt daar wakker van, zoals hij dat
noemt. De Leeuw reist naar Kyoto om te onderhandelen over twee levensgrote
beelden die in het paviljoen moeten komen.
De Leeuw vraagt zich of het rechthoekige gebouw geen steen
des aanstoots wordt. De politiek ligt inderdaad dwars. Er moet een verdieping
af. Tot teleurstelling van de architecten en ook van Van der Pol, die het tijds-
en motivatieverlies vindt. Cruz denkt dat De Leeuw zijn zin doordrukt. De Leeuw
zegt dat ze verschillende belangen hebben. De architecten twijfelen om door te
gaan.
Hier
de trailer. Zondag a.s. de volgende twee delen van dit drama op televisie, een week later het vierde en laatste deel. NOS-verslaggever
Gerri Eickhof, zie hier,
was gister tijdens de openstelling voor journalisten zeer tevreden over het
resultaat.
We worden een beetje overvoerd met het Rijks.
BeantwoordenVerwijderenIk heb net al twee bijlages gelezen ;van Trouw en de VK.
Wel imposant en uitnodigend om er te gaan kijken.
groet
Laila
Het zal de eerste tijd wel druk zijn!
Verwijderen