Iraans psychologisch en cultureel drama rond een knappe schooljuf.
About Elly begint vrolijk. Drie auto’s rijden achter
elkaar aan. In een tunnel hangen de vrouwen uit het raam en roepen de echo op. Ze
passeren een camping langs de rivier. Er volgt een picknick. Het blijkt een
groep vrienden die elkaar van de universiteit kennen. Er zijn kinderen bij, een
net getrouwd stel, een gescheiden man die in Duitsland werkt en… Elly (zie foto), een hele
knappe vrouw, net als de andere vrouwen overigens. Zij gaat met de kinderen
plassen. Men vraagt elkaar wie zij is. Sepideh, de vrouw van Amir, heeft haar
uitgenodigd mee te gaan.
Na de picknick rijden ze naar de villa waar ze het weekend
zullen doorbrengen. Helaas is de villa al geboekt. De beheerster zegt dat ze
wel in het strandhuis mogen als ze dat willen, maar het is er wel vies.
Haar zoontje Omid opent het hek. Een van de mannen bekijkt het toilet dat niet
afgesloten kan worden, maar vindt dat het wel in orde is. Er wordt gestemd of
ze op het aanbod van de beheerster zullen ingaan. Dat doen ze.
Ze beginnen met schoonmaken. Elly pakt een bezem. Wat later
is ze verdwenen. Ze belt in de auto haar moeder, omdat in het huis geen
verbinding is en zegt dat ze de volgende avond met de bus arriveert. Met
Ahmad, die in Duitsland werkt, gaat ze boodschappen doen. Ze krijgt in de auto
een telefoontje en antwoordt dat ze die later zal beantwoorden. Ze vraagt waarom
Ahmad gescheiden is. Ahmad wil weten waarom ze dat vraagt. Ze is gewoon
nieuwsgierig, zegt Elly. Ahmad haalt een uitspraak aan van zijn voormalige
vrouw, dat een bitter einde beter is dan eindeloze bitterheid.
Het is een vrolijke groep samen. Iedereen is bezig. De
kinderen zwemmen, men doet hints en men volleybalt. De mannen roken waterpijp
terwijl de vrouwen binnen met de kinderen eten. Elly onttrekt zich soms van de
vrolijkheid. Dat geeft spanning aan de film. Wie is die vrouw?
Sepideh die met een groep vrouwen boodschappen gaat doen,
vraagt of Elly op Arash wil letten die in het water is. Als het meisje Morvarid
wil dat zij haar vlieger oplaat gaat Elly daar in op en vergeet Arash. Dat
wordt in de film wel erg duidelijk gemaakt.
De kinderen rennen naar de volleyballende mannen en roepen dat Arash in het water is. De mannen schenken er eerst weinig
aandacht aan, maar begrijpen dan de urgentie. Een schokkerige camera volgt ze
naar de waterkant. Algemene paniek. Arash wordt gevonden, uit het water gehaald
en leeft gelukkig nog. Dan blijkt Elly verdwenen. Weer paniek. De camera
zit dicht op het drama. Reddingswerkers stellen het zoeken uit vanwege een ruwe
zee. De politie wil de gegevens van Elly.
Ze is de juf van haar dochtertje Morvarid, zegt Sepideh. Als
ze haar tas zoeken, blijkt die verdwenen. Opluchting. Tot ze van Sepideh horen
dat die haar tas verborgen heeft omdat ze niet wilde dat Elly weg zou gaan.
Amir wil de gsm van Elly die Sepideh in haar tas had verstopt en die door een
andere vrouw gevonden is.
Ze bellen de moeder van Elly die ontwijkende antwoorden
geeft. Ahmad is verslagen. Hij bekent dat hij Sepideh gevraagd heeft om Elly
mee te vragen. Men geeft elkaar de schuld. Amir is woedend en slaat Sepideh
neer. Men heeft inmiddels ook het nummer gebeld van het telefoontje dat Elly
kreeg toen ze met Ahmad boodschappen ging doen. Men kreeg haar broer en
vertelde hem dat Elly een ongeluk had gehad en in het ziekenhuis lag. De broer
komt er meteen aan.
De man die komt is niet de broer, zegt Sepideh, want Elly
was enig kind. Dit is de verloofde.
Sepideh wilde Ahmad met Elly in contact brengen omdat ze van
haar verloofde af wilde. Ze vragen zich af wat ze moeten zeggen en besluiten te
doen alsof ze nergens van weten. Ze fluisteren ook de kinderen in dat die
vooral hun mond moeten houden, een grappige scène.
Verloofde Alireza begrijpt als hij aankomt, weinig van
het gebeurde. Elly is niet in het ziekenhuis, maar spoorloos. Alireza kijkt
rond, vraagt of Elly over hem heeft verteld. ‘Ja,’ zegt een van de vrouwen, ‘ze
miste je heel erg.’ Als Alireza naar Teheran belt om de moeder in te lichten
hoort hij van de beheerster dat de man van de verdronken vrouw er was. Ze doelt
op Ahmad. Alireza is in alle staten.
Dit prachtige drama geeft een inkijkje in de
Iraanse cultuur waarin het erg is als een vrouw op eigen benen staat. Minpuntje
is dat het moeilijk was om iedereen uit elkaar te halen. Enige introductie zou
het kijken gemakkelijker gemaakt hebben.
Hier
de trailer.
Dit prachtige drama geeft een inkijkje in de Iraanse cultuur waarin het erg is als een vrouw op eigen benen staat.
BeantwoordenVerwijderenDe ondergeschikte positie van vrouwen begint in het O van het Middellandse Zee gebied, en gaat door tot in China.
Met Islam heeft dat dus niet veel te maken, ook niet met Iran.
Fosco Maraini, ‘Where four worlds meet, Hindu Kush 1959’, London 1964
Jawaharlal Nehru, 'The discovery of India', Calcutta 1948
John Julius Norwich, ‘Byzantium, The early centuries’, 1988, 1990, London