Sterk muzikaal drama in de sloppenwijken van San Paulo
Welke meisjesdroom is het niet om samen met een stel
vriendinnen een zanggroep te vormen en daarmee het eigen leven te veranderen? De
vier Braziliaanse meiden Preta (zie foto), Barbarah, Lena en Mayah vormen een
achtergrondkoortje in een rapgroep O Poder of en zien mogelijkheden hun
actieradius te verruimen. Mayah vraagt de jongens van de rapgroep zij niet eens
meer op de voorgrond mogen komen en voorafgaande aan het optreden van de groep zelf
een optreden te verzorgen.
Antônia speelt
zich af in Vila Brasiliândia, een dichtbebouwde voorstad van Sao Paulo met veel
armoede en geweld. De vier meiden hebben allemaal hun eigen problemen, die ze liever
kwijt dan rijk zijn. Daarover wordt niet teveel uitgelegd. We vallen midden in
hun leven.
Hun debuut onder de naam
Antônia, naar een opa van een van hen, valt vanwege hun zangkwaliteiten in
trek bij het publiek. Meteen is er Marcelo Diamant, een manager die hen handenwrijvend
onder zijn hoede neemt. Hij haalt hen in zijn auto op en brengt hem laat op de
avond weer terug naar de wijk. Ze verzorgen een prachtig optreden op een
verjaardagsfeest met onder andere Killing
my softly, maar zo gemakkelijk komt het succes niet aanwaaien. De sterren
aan de hemel staan verder dan gedacht.
Een voor een haken de meiden af. De jonge moeder Preta is
niet blij met haar vriend en trekt in bij Barbarah en haar broer Duda. Als ze
ziet dat Lena na hun optreden een gesprek begint met de vader van haar kind, is
ze boos en verlaat Lena de groep. Duda wordt, zwaar gewond op straat gevonden. Mayah
blijkt zwanger en haar vriend wil wel met haar samenwonen op voorwaarde dat ze ophoudt
met zingen. Barbarah wordt lastig gevallen door een jongen die zegt dat hij
haar broer heeft neergeslagen. Zij takelt hem dusdanig toe dat hij overlijdt en
zij komt in de gevangenis terecht.
De film begint als een terugblik. Barbarah schrijft vanuit
de gevangenis aan Preta over de spijt dat het niet is gelukt om succes te hebben.
Preta is inmiddels busconductrice. Marcelo Diamant probeert haar over te halen
om toch nog eens hun talent een kans te geven. De brief van Barbarah haalt haar
over de streep. Ze gaat op bezoek bij de anderen om hen over te laten toch een
come-back te maken.
Het ligt binnen de mogelijkheden van een muzikaal drama om
de werkelijkheid een duwtje in de goede richting te geven en dat doet Tata Amaral
(1961) dan ook. Mooi zijn de liedjes die de rap overstijgen, zoals een nummer
dat begint met de zin: Je kunt niet winnen zonder strijd. Al met al een ontroerende
film, uit het leven gegrepen en opgedragen aan de vader van de filmmaakster.
Hier
de trailer.
Mooie film inderdaad.
BeantwoordenVerwijderenKort geleden lanceerde Tata Amaral haar laatste film ‘Hoje’, helaas heb ik hem nog niet gezien. Hier de trailer, hier een artikel over de film (in het Portugees).