Italiaans gezin maakt oversteek naar beloofde land
Bevolkingsstromen zijn er altijd al geweest. Armoede leidt
tot vertrek uit het land van herkomst, al is dat vaak niet gemakkelijk, zoals
we uit de romans van John Steinbeck weten. In Nuovomondo neemt Emanuele Crialese
(1965) ons mee naar het arme Sicilië in het begin van de twintigste eeuw. Het
gezin Mancuso, bestaande uit een oude moeder, de gescheiden Salvatore met zijn
twee zoons, aarzelt, al is de tweelingbroer van Salvatore al eerder naar de
Verenigde Staten vertrokken. Men heeft al verschillende keren een poging
ondernomen om los te breken, maar steeds weer kwam men daarvan terug.
De film opent met een prachtige scène waarin de gescheiden Salvatore
samen met zijn zoon Angelo en beiden met een steen in de mond op blote voeten een
berg beklimt naar een kruis op het hoogste punt. Ze geven de stenen als ruil
voor een uitspraak van de Heer over de keuze om op het eiland te blijven of om
naar Amerika te vertrekken. Ze gaan niet weg voor ze een teken krijgen. Dan komt
de jongere, doofstomme zoon Pietro naar hen toe met foto’s van Amerika die hij
van twee jonge vrouwen ontfutseld heeft, waarop het nieuwe land wordt
voorgesteld als een boom waar het geld aan de takken groeit. De beslissing is
duidelijk. Fortunata, de oude moeder van Salvatore, kan haar boeltje gaan
pakken.
De twee jonge vrouwen Rita en Rosa hebben van dorpshandelaar
Don Ercole de belofte gekregen dat er twee rijke Amerikanen aan de overkant van
de plas op hen wachten. Salvatore die met zijn broers ook bij de dorpshandelaar
is geweest om hun weinige vee te verkopen voor schoeisel en kleding, neemt de
vrouwen mee.
Volgt een barre tocht naar de haven, een zware overtocht en
een mensonterende behandeling op Ellis Island. Al in de haven komt het gezin de
welgestelde Lucy Reed tegen, een mooie rol van Charlotte Gainsbourg (zie foto). Ze heeft
al eerder de reis ondernomen maar werd niet opgehaald door haar verloofde die haar
in de V.S. zou opwachten. De mannen zijn meteen in de ban de roodharige Engelse.
Mooi is de scène op het schip waarop Salvatore, Angelo en Pietro stiekem naar
haar kijken. Op het moment dat Lucy terugkijkt kijken ze gauw weg. Angelo
probeert het met haar aan te leggen, maar zijn grootmoeder wil niet dat hij
iets met haar krijgt. Het is tenslotte Salvatore die door Lucy gevraagd wordt
met haar te trouwen. Niet uit liefde maar voor een verblijfsvergunning. Zij doet
het verzoek op het moment waarop de reis ten einde komt en hij net als de
anderen gesoigneerd en geschoren halsreikend uitkijkt naar het nieuwe land dat
zich helaas in de mist bevindt.
Het zijn prachtige beelden die Crialese ons voorschotelt van
het leven aan het begin van de twintigste eeuw. Ze doen soms denken aan
Novecento van Bertolucci. Bijzonder zijn ook de surrealistische scènes die hij door
deze epische vertelling mengt, zoals van geesten in Sicilië die de stap
afkeuren en de rivier van melk waarin de Italianen zwemmen. Daarmee overstijgt
hij de toch al boeiende geschiedenis van het gezin dat een nieuwe toekomst
zoekt.
Hier
de trailer van Nuovomondo ook bekend als Golden
Door. Saillant detail is dat de huwelijksmakelaar op het schip, die een
grotere rol zou krijgen, tijdens het filmen overleed en daarom als bijrol
overbleef.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten