Gruwelijke films van vriendelijke man
Michael Haneke (1942) is een Oostenrijks filmmaker en
scenarioschrijver. Een ambachtsman, die dichter bij de waarheid probeert te
komen en de toeschouwer serieus wil nemen. Techniek is belangrijk en de kunst
is een surplus. We zien hem aan het werk tijdens een les aan de Weense toneelacademie,
waar hij zelf niet aangenomen, evenmin als aan het conservatorium. Hij vindt de
teksten van Tsjechov het best geschikt om scènes mee te spelen. Net als in zijn
films doet hij veel voor. Hij laat de studenten hun sterke en zwakke plekken ontdekken.
Het verabsoluteren van een ideaal corrumpeert het. Het is een
vorm van terrorisme zoals in Das Weisse
Band ofwel The White Ribbon (2009)
blijkt. Het publiek morde. Het probeerde een onaangename waarheid te ontkennen
door de auteur te psychologiseren.
Caché (2005) laat
zien dat er wel duizend waarheden zijn, afhankelijk van je gezichtspunt. Haneke
probeert de tegenstrijdige werkelijkheid te doorgronden, springt van niveau
naar niveau, van herinnering naar werkelijkheid. Video heeft een andere diepte dan
film, zegt hij. Het lukt hem niet om dromen uit te beelden zoals Bunuel doet.
Hij is blij dat hij, zoals elke kunstenaar, zijn angsten kan verwerken door het
maken van films.
In La pianiste
(2001) met Isabelle Hupert worden het sublieme en obscene, het verhevene en het
verwerpelijke door de pianiste Erika Kohut met elkaar verenigd. Volgens Haneke is
Oostenrijk de bakermat van zowel neuroses als cultuur. Muziek is zijn passie,
omdat men daarin samen ademt. La pianiste
is een parodie op het melodrama, geen psychologische maar een existentiële film
tegen alle fatsoensnormen in. Haneke vindt Isabelle Hupert een van de beste
actrices. Hupert zelf vindt het opwindend de juiste toon te treffen. Ze noemt Haneke
radicaal maar vindt La pianiste
humanistisch omdat de sadomasochistische hoofdrolspeelster wel ruimte heeft
voor onschuld.
Code inconnu (2000)
gaat over de onmogelijkheid tot communicatie. Het vormaspect niet te scheiden
van de inhoud. Voor acteurs zijn langere scènes prettiger maar ook zwaarder in
geval de scène weer over moet omdat iemand bijvoorbeeld een verkeerde kant op
kijkt. Hoe extremer het verhaal des te meer de auteur zich in het onderwerp moet
verdiepen. De scènes moeten eerst emotioneel doorleefd zijn. Het creatieve proces
is emotioneel van aard. De waarheid wordt duur betaald. Juliette Binoche hoedt
zich voor het extreme.
In Funny games
(1997) wil Haneke ons laten ervaren dat wij consumenten van geweld zijn. Een
psychopaat is niet verontrustend maar wel als het je buurman is. De film wil
vervreemding opwekken door de regels te doorbreken en stelt de vraag ten
opzichte van wie men verantwoordelijk is. Bijna iedereen laat zijn oren hangen
naar de commercie en dat is obsceen.
In Der siebente
kontinent(1989) is de reductie van de werkelijkheid duidelijker dan in de
andere films. Het wil geen troost geven. Die komt pas als men zich ten diepste
beroert voelt.
Amour (2012) gaat over
verval. De oude Anne wordt gespeeld door Emanuella Riva. Ze werd vastgepakt, haar
onzekerheid weggenomen, in vertrouwen genomen. De rol greep haar aan, zegt Jean
Trintignant die haar man George speelt. Haneke kan acteurs heftige dingen laten
beleven en vreselijke uitspraken laten doen, maar het blijft film. Haneke zegt
dat men tot waardigheid in het lijden komt door liefde en compassie. En dat is
niet voor iedereen weggelegd.
Na elke film weer een nieuw idee. Toeval speelt een grotere
rol dan het conceptuele. Achteraf ziet men een lijn. Hier de Duitstalige trailer met Engelse ondertiteling
op vimeo.
Als ik tijd heb wil ik hem nog graag zien.Mijns inziens gaat La Pianiste niet over het obscene maar over een symbiotische moeder-dochter-relatie;met alle gevolgen vandien.
BeantwoordenVerwijderenGroet
Laila
Dat klopt, Laila.
Verwijderen