Essays over elegante oplossingen voor problemen
Voor de verandering heeft Wim Brands drie jonge Nederlandse wetenschappers
uitgenodigd die een bijdrage hebben geleverd aan Dit verklaart alles, een Amerikaans boek, samengesteld door John Brockman
en oprichter van edge.org. Daarin geven 156
wetenschappers en kunstenaars dit jaar hun elegante oplossingen op gestelde
vragen. De drie gasten zijn filosofe Stine Jensen, game-deskundige David
Nieborg en sociaal-psycholoog Hans IJzerman.
Brands vraagt hen eerst naar een nieuw probleem dat ze graag
beantwoord zouden willen zien.
Stine Jensen vraagt van welk inzicht men af zou willen, ook
al is het waar.
David Nieborg: op welke vraag durf je het antwoord niet te
geven?
Hans IJzerman: waarom bestaat kunst?
De beste van deze drie vragen wordt geselecteerd. Kijkers
kunnen hieraan meedoen. Zie de site van VPRO-Boeken.
Nu de vragen die de drie gasten in het boek behandelen.
Het essay van Nieborg gaat over het economische principe dat
de winnaar alles wint, of het nou een roman is, een politicus,een app of een
game; in deze tijd van internet helemaal. Dat komt door de netwerkeffecten. Het
publiek is lui, kijkt naar top tien lijsten en zoekt herkenning.
Brands brengt daar tegen in dat een IJslandse popmuzikante toch
maar mooi meelift met zo’n ontwikkeling.
Volgens Nieborg zitten er behalve positieve kanten ook
negatieve effecten aan.
Jensen acht de verklaring dat een winnaar alles neemt overigens niet elegant.
Het denken in winaars en losers leidt tot culturele verschraling.
Jensen schrijft over leven in metaforen, naar een bestaande theorie
over taal die ons handelen structureert. Schrijvers en kunstenaars vermijden
clichés en veranderen de alledaagse beelden, zoals bijvoorbeeld dat tijd geld is.
Brands stelt dat taal de werkelijkheid verandert, zoals in
humankind in plaats van mankind. Door het gebruik van een ander woord gaan we
anders naar de werkelijkheid kijken
Ikzelf denk dat er, net zoals bij Nieborg, een economische gedachte achter zit.
IJzerman onderzoekt de verhouding tussen warmte en gevoelens.
Affectief contact vergroot de betrokkenheid bij elkaar. Met een kopje koffie
erbij krijgen warme gevoelens voor de ander in een gesprek meer kans. Hij noemt het experiment met het rhesus aapje, dat zonder warm contact met de
moeder meer stress ervaart. Volgens IJzerman die zich veelal in wetenschappelijk jargon
uitdrukt, kan zijn inzicht gebruikt worden bij operaties, bijvoorbeeld door
warme kruiken in te zetten tegen stress.
Jensen vindt dit soort technologische
oplossingen bezwaarlijk. Brands is het met haar eens. Volgens hem is technologie ervoor
bedoeld de problemen op te lossen die zij zelf veroorzaakt hebben.
Nieborg wordt bovenstaande verklaard doordat veel medewerkers aan het boek een
natuurwetenschappelijke opleiding hebben en in technische termen denken. Het
is lastig kritiek te geven op het vooruitgangsdenken en lieden als Steve Jobs te
bekritiseren die handige apparaten hebben bedacht.
Keep it
simple, roept Brands. Die slogan vindt hij, romanticus, de mooiste tekst in het
boek, dat volgens hem toch niet alles verklaart. Maar misschien hebben daar
juist de techniek voor nodig.
Hier meer
informatie over dit project op de site van VPRO-Boeken.
aangepast zaterdag 13 april 2013 16:08 uur.
aangepast zaterdag 13 april 2013 16:08 uur.
Jammer dat er zoveel schrijffouten in dit stukje zitten....
BeantwoordenVerwijderenDaar zal ik dan meteen wat aan doen, althans dat proberen.
Verwijderen