Gedreven zangeres, maar vooral gelikt
Beyoncé laat je niet
toe in haar belevingswereld, kopte dagblad Trouw over een concert dat de 31
jarige Texaanse aflopen zondag in de Ziggo Dome in Amsterdam gaf. Ik was
benieuwd of ze in de documentaire van Ed Burke meer over zichzelf los zou
laten.
Burke toont beelden van haar ouderlijk huis, een weelderige
villa tussen het groen. Het gezin bestaande uit twee lieve ouders en hun drie
dochters vormt de basis van het leven van Beyoncé Knowles. Ze deden spelletjes
tussen de bomen, ze renden door de watersproeier en zij aten ijslollies. Later
hielp ze mee in de haarstudio van haar moeder en trad daar ook op.
Het geluk vormt de ondergrond van een druk leven met de
tijdsdruk van shows, cd’s en een enorm team dat haar bijstaat, waarin iedereen
wat te zeggen wil hebben.
Beyoncé praat in een simpel wit overhemd en haar lange haren op
een rasta-manier geknoopt vanaf een zitbank ontspannen de beelden aan elkaar. Zakelijk
en beleefd gaan niet samen heeft ze ondervonden. Alles is politiek, zegt ze, waarmee
ze waarschijnlijk bedoeld dat ze zelf de touwtjes in handen wil houden, al is
ze wel tegelijk wel afhankelijk van anderen.
Haar optredens zijn seksueel getint, glad, gelikt is misschien
wel het beste woord dat bij haar presentatie past. Als een krolse kat schuift
ze over het podium. Ze staat vaak met haar lange benen wijd, zit of ligt ook vaak op de
rand het podium, dicht bij haar publiek, dat haar zo’n beetje opvreet. Perfectionisme
is haar niet vreemd.
Centraal in de documentaire staat de zwangerschap van
Beyoncé. Ze is nog druk aan het repeteren voor een optreden als ze in
verwachting blijkt. Het voelt als een verliefdheid die ze graag naar buiten wil
brengen, maar ze heeft nog niets tegen haar medewerkers gezegd. Ze is daardoor wel
misselijk en moet soms snel lopen om de wc te halen. Haar dokter heeft haar
geadviseerd gewoon door te gaan met werken. Het is nogal spannend omdat ze
eerder een miskraam had.
Ze was eerder behoorlijk overstuur over de breuk met haar
vader en manager, maar ze vond het nodig haar eigen stem te vinden. De
muziekindustrie slokte haar teveel op. Wat wil ik? is een vraag die haar bezighield
en nog steeds bezighoudt. Ze begon haar eigen carrière met heftige songs in een
rymth and blues stijl en Columbia Records was enthousiast. Het album 4
bevat de hits Run
the World (Girls)
and Best
Thing I Never Had. Hier de clip van Run the World (Girls).
Ze zegt dat ze een vrouwbeeld voorstaat, dat niet wordt
ingevuld door mannen, maar door de vrouwen zelf. Die hebben allemaal dezelfde onzekerheden
over hun capaciteiten. Sisterhood is voor haar belangrijk. Men moet niet denken
dat een gevierde zangeres immuun is voor de levensmoeilijkheden. Ze heeft gevoelens
net als ieder ander. Ze weet vaak niet hoeveel ze van zichzelf moet laten zien,
maar gelukkig heeft ze de steun van haar echtgenoot Jay Z, die als artiest in hetzelfde
schuitje zit.
Het is de vraag hoe geloofwaardig zij is, of ze zelf niet
ingekapseld is in de commercie? Haar uitspraken over groei, zelfvertrouwen, weten
wie je bent, passen zo in de damesbladen: haar baby is haar mooiste
levenservaring, alles heeft een reden, kleine aanwijzingen leiden tot de
volgende stap, zo vinden we onze bestemming.
Op de vraag naar haar belevingswereld kreeg ik wel en niet
een antwoord. Wellicht is de belevingswereld van Beyoncé vooral bepaald door de
ijslollies, die ze ook aan haar publiek trakteert. Haar shows verlichten
gedurende twee uur de dagelijkse zorgen. Lift up your hands!
Hier
de trailer.
Jammer dat er geen videootje bijzit.
BeantwoordenVerwijderenBeyonce is cool best.
Ik heb op jouw verzoek de clip van Run the world (girls) toegevoegd. Omdat je haar best cool vindt of zo.
BeantwoordenVerwijderen