Jelle Brandt Corstius heeft een nieuw doel. Na zijn
reportageserie uit Rusland bezoekt hij een ander groot land: India. Hij
doorkruist het van Noord naar Zuid. Volgens de aankondiging wonen daar meer
armen dan in de armste zesentwintig Afrikaanse landen bij elkaar. Maar zijn er
ook veel rijken. Ik ben benieuwd of deze serie net zo interessant is als de
vorige. JBC is natuurlijk minder bekend in een land waar hij geen correspondent
was. India is in ieder geval heel wat kleurrijker dan Rusland.
Aflevering 1: Het Heilige Water
JBC reist langs de Ganges, de heilige rivier die uit de
Himalaya komt. In Varanasi drinkt hij een glas Ganges water dat reinigend moet
zijn en laat zijn aura lezen. Daar mankeert weinig aan. Ook de reportages
worden interessant volgens de auralezer, die verder nog beweert dat goede
rivierbacteriën slechte rivierbacteriën opeten. Daarmee geeft hij iets
essentieels aan over India. Het kent een sterk geloof, al is het hindoeïsme
volgens een man op straat geen geloof maar een manier van leven. Op dat moment
wordt het feest van Shiva uitbundig gevierd. JBC drinkt een glas marihuana thee
en danst mee. Hij heeft in Rusland geleerd in het diepe te springen want anders
komt men nergens. Hij bezoekt een ashram waar oude mannen verlossing proberen
te vinden, nadat ze afscheid van hun familie hebben genomen. JBC constateert
een soort zorgeloosheid, wanneer men aanneemt dat de vrije wil niet bestaat.
Hij zit bij een crematie en hoort dat mensen die hier sterven naar het nirwana
gaan en niet meer terugkomen. Een wetenschapper van de universiteit van
Varanasi neemt watermonsters. Hij weet dat er jaarlijks alleen al 33.000
personen in de Ganges verdwijnen. Door de baden ontwikkelt men een immuniteit.
Hij raadt JBC aan niet te gaan baden en doet het zelf het liefst in het midden
van de Ganga, zoals de Ganges hier genoemd wordt.
Risikesh ligt meer stroomopwaarts en daar is het water
schoner. Het is de plaats waar veel spirituele stromingen hun verblijfplaats
hebben, zoals ook die van Osho. We zien beelden van een dynamische meditatie,
waarbij men alle woede uit het lichaam werkt. Een jonge vrouw heeft geen
relatie meer nodig sinds ze Osho heeft. De jonge yogi Gopal zorgde tien jaar voor
een guru. Hij doet JBC voor hoe hij zijn neus kan reinigen door er een draad
doorheen te halen. Alles is voorbestemd. Daarom, mijmert JBC, bestaat het
kastenstelsel hier nog. Hij bezoekt een oude swami die wetenschapper was en
inmiddels in hongerstaking is tegen de vervuiling van de Ganges. Een kluizenaar
vergeet zijn verleden. Hij is voorbereid op de dood, maar later horen we van
JBC dat hij met zijn hongerstaking gestopt is en dat de Ganges nog vervuilt.
Toch is JBC niet ziek geworden van het glas water. Wellicht is de rivier
heiliger dan hij dacht.
Aflevering 2: De kostbare bruidsschat
In Chandigarh in de Punjab gelooft men niet dat JBC nog
vrijgezel is. Negen op de tien huwelijken worden gearrangeerd. Liefdesrelaties
houden vaak geen stand omdat de ouders er geen invloed op hebben. Een
medewerker van het Love Commando dat opkomt voor het liefdeshuwelijk en in het
geheim moet opereren, bevestigt dat het gearrangeerde huwelijk het kastesysteem
en de familiebezittingen in stand houdt. JBC gaat naar een huwelijksceremonie
van een stel dat door de ouders zijn samengebracht en die het wel met elkaar
kunnen vinden. De man wil zelfs een dochter, ook al moet hij straks als ze
trouwt voor haar een bruidsschat betalen. In India is daarom een tekort aan
meisjes. Ze worden als baby vergiftigd of verwaarloosd. Een Indiase dokter
hoorde van een meisje dat aan de honden werd gevoerd, omdat ze de vierde
dochter was en anders werden de vrouw en de andere dochters het huis uitgezet.
Scheiden is taboe. Een gescheiden vrouw heeft geen leven meer. JBC bezoekt een
kindertehuis waar meisjes worden opgevangen. Ouders kunnen hun kinderen te
vondeling leggen in een kastje en daarna aan de bel trekken. Het adopteren van
meisjes is niet toegestaan.
Aflevering 3: De onaanraakbaren
Naast de kasten zijn er de kastelozen, ofwel de Dalits.
Vroeger mocht hen schaduw niet over je heen vallen, maar dankzij Gandhi is het
stelsel in de jaren vijftig afgeschaft, in theorie althans want in de praktijk
duren de vernederingen voort. JBC is in Bihar waar Ghandi zijn campagne tegen
het kastesysteem begon. Het is een van de armste staten van India met veel
gijzelingen en anarchie. JBC bezoekt een bijeenkomst van de politie met
kinderen van Dalits. Ze krijgen allemaal een prijsje. Sommige raken de schoenen
aan van de agenten aan om hun lot te begunstigen. Een jonge veger in het
ziekenhuis vraagt JBC mee voor een kopje thee want dan krijgt hij een glas in
plaats van een plastic bekertje. Hij wil toch eens weten hoe het is om uit een
glas te drinken. Hij zegt dat ontwikkeling niet mogelijk is vanwege de
discriminatie. Officieel mochten ze ook niets aanraken. Onderling discrimineren
ze elkaar ook.
JBC gaat op bezoek in een dorp met sloppen en een villawijk.
Dalits mochten niet trommelen op hun bruiloft en werden in elkaar geslagen.
Negentig procent van de bewoners in de sloppen heeft geen electriciteit maar
dankzij generatoren die op rijstkaf werken, is men in staat de bevolking van
stroom te voorzien, waardoor die kan lezen en het alfabetisme rap afneemt.
JBC wordt wakker van een parade ter ere van Ambedkar, die
veel heeft gedaan voor de emancipatie van de Dalits. Hij werd Boeddhist omdat
de Hindoes weinig met hen op hadden. Er staat zelfs in hun boeken dat Dalits
hun kinderen namen moeten geven die afkeer opwekken.
JBC vraagt zich af waarom de Dalits nooit in opstand zijn
gekomen. De onderdrukking is geïnternaliseerd, zegt een vertegenwoordiger van
het Dalit-centrum. Een man uit een hogere kaste kon zonder probleem het huis
van een vrouw van een lagere kaste binnengaan en met haar doen wat hij wilde.
Het geweld is toegenomen omdat de Dalits zich meer bewust zijn van hun positie.
JBC bezoekt een openluchtschooltje waar kinderen van Dalits
onderwezen worden. Een
Indiase man uit de cameraploeg wilde niet met de
Dalit-leraar aan tafel zitten.
Tenslotte spreekt JBC met Sushil Kumar die meedeed met
Weekend Millionaires en de quiz won. Zijn beroemdheid zorgde voor problemen. De
houding van de mensen veranderde. Men bedelt om geld maar Sushil geeft niets weg
omdat hij niet weet waar het terechtkomt. Hij bouwt wel een huis voor zijn hele
familie.
De Dalits moeten niet zichzelf discrimineren, misschien is
dat de echte revolutie, concludeert JBC.
Aflevering 4: De kraamkamer van de wereld
JBC is in Bangalore, waar de vooruitgang voelbaar is. India
is een jong kind met een grote toekomst. De bevolking in Bangalore is van
enkele honderdduizenden naar acht miljoen gestegen. Er is veel veranderd. Een
kapper verdiende vroeger 7 cent per knipbeurt en nu meerdere euro’s. Eerder had
de man niet meer dan één maal per dag. Zijn klant is een koffiehandelaar die
ook in auto’s is gegaan. JBC rijdt met hem mee in zijn Rolls Royce naar een
showroom van Mercedes Benz. Hij koopt altijd meerdere auto’s tegelijk.
Get Friday is een outsourcing bedrijf dat diensten
levert over de hele wereld. Zo is er een wake –up dienst. JBC ziet het al voor
zich dat ouderen in Nederland wakker gebeld worden vanuit India. Een
medewerkster afkomstig uit Bihar leert er dagelijks iets nieuws. Ze zocht een
vrouw voor een Australiër en vond een Japanse die in Moskou woont. De laatste
is niet op de hoogte van haar inspanningen, want ze werkt vanuit het domein van
de man. JBC vraagt haar of zij misschien iemand voor hem weet.
De staat houdt de bedrijvigheid niet bij. Een vroegere
textielondernemer zette vanwege het stroomtekort een windturbine neer en
produceert die inmiddels in een fabriek, ook voor de export. Omdat zonne - en
windenergie goedkoper zijn dan diesel neemt de vraag sterk toe. Door de democratie
en de Engelstaligheid ontwikkelt de economie zich snel, zegt de man.
Nadelige kanten zijn corruptie, hebzucht en afval. Een koe
heeft gemiddeld twintig plastic zakken in zijn maag en er zijn meer mobiele
telefoons dan w.c.’s. Het handwassen wordt overgenomen door machines. Dat is
gunstig voor de wasmannetjes, die in een wasserette worden tewerkgesteld, want
de chemicaliën waren slecht voor hun lijf. Een wasjongen heeft een studie
boekhouden gedaan. JBC hoopt dat hij daar zijn toekomst in vindt.
Hij bezoekt een plek waar zeventig draagmoeders wonen, die
met IVF behandeld zijn. Ze verdienen daarmee veel geld waarmee ze bijvoorbeeld
een huis kunnen laten bouwen of hun kinderen kunnen laten studeren. Ze mogen
tot de keizersnede niet het huis uit om te voorkomen dat er iets mis gaat met
de vrucht. Ze blijven op de hoogte van de ontwikkeling van het kind. In het
hindoeïsme is het als een goed doel gezien. Soms doen ze het ook voor een vrouw
die geen zin heeft in de zwangerschap. JBC spreekt de Canadese Lisa die na vier
miskramen op deze manier binnen korte tijd aan twee kinderen komt. Ze noemt ze
twiblings, twin siblings. Pas toen ze haar nieuwe zoon de fles gaf had ze het
idee dat hij van haar was.
JBC zegt dat door de vooruitgang de gezelligheid en de
kleine winkeltjes verdwijnen. Men is meer gericht op het individu dan op de
gemeenschap. Wellicht kan men de fouten vermijden die wij gemaakt hebben
Aflevering 5: De sterren van de sloppen
JBC loopt rond in Dharavi, de enorme sloppenwijk van Mumbai
die vanuit het vliegtuig al zichtbaar is. Een miljoen moslims, christenen en
hindoes leven er vreedzaam samen en werken in de recycling, omdat hier in de
jaren zestig veel afval werd gestort. Slumdog millionaire is hier
gefilmd. Afval bestaat niet, alles is een grondstof, zoals een jongeman toont
die in de plastichandel zit. Het wordt gesorteerd, vermalen, gesmolten en
gedroogd. De machine die vermaalt is gevaarlijk voor de handen en maakt een
enorm lawaai. Zijn vader kwam in 1973 uit Uttar Pradesh.
JBC ziet op straat een blauwe hond, die niet beschilderd is
maar kleurstof over zich heen kreeg. Tijdens het vrijdaggebed zitten moslims op
tapijten die buiten zijn uitgerold vanwege ruimtegebrek in de moskee. Hindoes
vieren het feest van Hanuman. JBC voelt zich er op zijn gemak en danst mee. Het
is leuk om te zien hoe hij ongedwongen contact maakt met de bevolking. Hij
vraagt een jongeman, die uit respect voor zijn religie op blote voeten loopt,
naar de stroomvoorziening die illegaal oogt maar legaal afgenomen wordt. Er
verrijzen steeds meer flatgebouwen, maar de jongeman woont liever in de
sloppen. Hij toont JBC zijn kamer op de bovenste verdieping die nog opgeknapt
moet worden.
Elke buurt heeft zijn specialisme en zijn eigen bewoners,
zoals de Tamils die leerlooien. Er is twintig minuten water per gezin, maar
drie uur als je zelf een dure leiding hebt. Door de economische groei is er een
schaarste aan huizen. Sommigen slapen op straat, anderen op karton in hun
fabriekje. JBC spreekt met dragers die net genoeg te eten hebben om van te
leven.
Shamim komt uit West Bihar en werkt in een fabriekje waar
men textiel bedrukt. Hij ziet zijn gezin twee keer per jaar en mist hen elke
dag. Na het werk en voor het avondeten volgt hij Engelse les. Shamim wil die
taal verspreiden in zijn dorp want dat vergroot de kansen op succes. Ze slapen
op hun werktafels.
JBC kijkt naar een danser die hoopt op een rol in een
Bollywood film. Ook om middernacht wordt er nog gewerkt. JBC had er geen idee
van dat het er in een sloppenwijk zo aan toe ging. Er is zelfs een
fitnessstudio geleid door een bekroonde bodybuilder, hetgeen JBC doet opmerken
dat ook de V.S. zo ontstaan is, met hard werken en bodybuilding.
Tenslotte komt JBC bij de zee. Ondanks dat het strand
bezaaid ligt met drugsnaalden, neemt men er toch op de herdenkingsdag van
Ganesha een rituele duik om zich vervolgens door de wangen te laten doorboren
of haken in de rug te laten steken, dit om ongeluk uit te bannen en onreinheid
kwijt te raken. JBC heeft er geen commentaar op. Dat is ook overbodig.
Aflevering 6: De pijnlijke waarheid
In Godhra, Gujarat, dat grenst aan Pakistan, vinden
regelmatig godsdienstrellen plaats tussen moslims en hindoes. In 1949 werd
India onafhankelijk van Groot Brittannië. Moslims vertrokken naar Pakistan,
hindoes naar India, maar een groep moslims bleef hangen in Gujarat. Ze worden
achtergesteld, net als de hindoes in Pakistan. Vanaf 1912 kwam het vijf keer
tot ernstige rellen. In 2002 brandde er een trein uit met hindoes die op
bedevaart waren geweest. Dat leidde tot acties tegen de moslimbevolking. Het
moslim parlementslid Jafri werd daarbij gelyncht. De regering van Modi trad
niet op. Niemand werd berecht, wel werden tien moslims berecht voor de
treinbrand. JBC bezoekt Santji Bhatt, een politie-commissaris die om ingrijpen
verzocht maar zelf in de gevangenis terechtkwam. Hij kreeg veel
steunbetuigingen vanwege het tirannieke bestuur van Modi, maar wordt tegelijk
beschermd door de politie. Voor wat dat waard is, zegt zijn vrouw die bang is
voor geweld door militante hindoes. Bhatt denkt dat het nog lang kan duren voor
er gerechtigheid komt. Dat vereist een omwenteling binnen de regering en Modi
maakt inmiddels kans om premier van India te worden.
JBC loopt rond in de drukke stad en spreekt van een
permanente volksverhuizing. De vrouw van een riksha-berijder kwam om in de
trein. Hij maakt geen onderscheid tussen moslim of hindoe-passagiers. Cricket
is de nationale volkssport. Een man is een club gestart voor jonge moslims en
hindoes. Dat moet leiden tot verbroedering en
verbondenheid en kansen voor moslims om als sporter op een universiteit
te komen. Een eigenaar van een metaalfabriek én hoofd van de moslims is tegen
het gemengde huwelijk omdat zoiets geen stand houdt.
Tijdens het Holi-festival waarbij het nieuwe jaar wordt
gevierd, wordt JBC besmeurd met kleurpoeder. Hij leest later dat die soms
giftig is en dat er kinderen aan zijn bezweken.
Hij bezoekt ook een vreugdevuur op de grens met de
moslimwijk. De moslims vieren een ander feest, maar minder uitbundig dan de
hindoes. De moslim-arts en gynaecoloog Vali werkt gewoon door. Hij zet zich in
voor vrede tussen hindoes en moslims. Volgens hem voert slechts een kleine
minderheid actie. Het hindoe-nationalisme rommelt op de achtergrond. Ghandi
werd vermoord door een aanhanger die vond dat hij te tolerant was tegenover de
moslims. Veel kastelozen bekeerden zich tot de islam.
Aflevering 7: Het sprookje Bollywood
JBC is in Mumbai en staat met vele anderen bij het huis van
Bachchan, een bekend Bollywood acteur, die vanwege zijn vele schnabbels overal
in het straatbeeld opduikt. Men wil graag een glimp opvangen van de man die in
de eerste Bollywoodfilm Sholay speelde. Er komen zelfs bussen met toeristen
door de straat. Een omstander zegt dat hij geen woord zou kunnen uitbrengen als
hij met de acteur mocht praten. Daar is hij dan. Zelfs JBC is blij, al is hij,
anders dan de meerderheid van de wereldbevolking, niet zo enthousiast over de
lange en drakerige Bollywood producties, die geschikt zijn voor alle leeftijd
en alle klassen.
In het Edward theater kan men goedkoop naar oude films
kijken omdat er geen airconditioning is. Vroeger zat de zaal stampvol, maar
toen werden er ook nog goede films gedraaid zegt een omstander. Tegenwoordig
zit er geen duidelijk verhaal of les meer in de films.
In een toneelschooltje voor armen worden kinderen de
beginselen van de acteerkunst bijgebracht door een oud acteur, die met Bachchan
speelde en in één film tien rollen op zich nam waarmee hij de London Times
haalde. Een knap jong meisje met blauwe lenzen vertelt dat ze pas voor de
lessen hoeft te betalen als ze geld heeft verdiend in de film. Ze vertelt ook
dat de heldin tegenwoordig een lichte huidskleur moet hebben.
JBC heeft gehoord over de casting couch. Castingdirecteuren
kunnen gemakkelijk meisjes in bed krijgen. JBC gaat op bezoek bij een vrouw die
zeer kleinbehuisd is met haar gezin in de sloppenwijk en al een rol heeft
gespeeld zonder haar eer te verliezen. Dat heeft haar wel de nodige
promotiekansen gekost. Bollywood is veel schone schijn en de prijs is hoog,
zegt ze.
JBC is bij een casting sessie. Een medewerker legt uit dat
men X factor moet bezitten, de directeur zegt dat als actrice hard werken is en
dat men er niet komt door naar bed te gaan met een sleutelfiguur uit de
filmindustrie. Een jonge vrouw van vierentwintig deed al reclames. Ze geeft toe
dat de filmwereld hard en dat geduld vereist is.
JBC bezoekt het enorme complex waar films worden gedraaid en
waar ook veel toeristen worden rondgeleid. Een ambulance chauffeur reed 28 uur
met zijn gezin om het complex te bezichtigen. Net als de toeristen worden de
figuranten met bussen uit de sloppenwijken aangevoerd. JBC gaat naar het
plaatsje Malegoan waar tegen weinig kosten een hindoe versie van films wordt
gemaakt. Na een film met Chaplin begint met net zoveel plezier aan Spiderman.
Regisseur Nasir wil geschiedenis schrijven.
Aflevering 8: De weg naar huis
JBC reist in een gezellige Indiase vrachtwagen mee van
Maharashtra Mumbai naar Delhi. Achterin zitten zijn zoon en een neef die
halverwege uitstapt bij zijn huis. Vijf miljoen vrachtwagens per dag houden het
land draaiende. Over de 1500 kilometer doet chauffeur Singh vijf dagen. Singh
was drie jaar bijrijder. Bij tolpoortjes moet hij vaak extra geld betalen. Hij
waarschuwt de beambten dat er gefilmd wordt en dat ze hem niet moeten flessen.
Steekpenningen zijn normaal. Vaak doet men geld tussen de papieren om de
afhandeling te bevorderen. Het is moeilijk het systeem te veranderen. Politici
staan aan de top van de malafide pyramide, zegt JBC. Een rijbewijs wordt vaak
gekocht.
Tussendoor JBC uitstapjes, bijvoorbeeld naar een bureau waar
toekomstige vrachtwagenchauffeurs rijexamen doen. Ze moeten hun rijbewijs elke
twee jaar verlengen. Er gebeuren veel ongelukken, zegt de beambte die een
theorie-examen aflegt aan een knappe jonge vrouw. Ze kent de verkeersborden
onvoldoende. Zelfs JBC kan de man niet overhalen de vrouw haar diploma te
geven. Ze moet terugkomen, legt een andere official herhaald uit. JBC gaat mee
in een vrachtwagen waarmee de praktijkexamens worden gedaan. De kandidaten
zitten achterin en rijden om beurten een stukje. Een jongen die nauwelijks
boven het stuur uit komt, remt te hard en toetert te weinig, maar slaagt
desondanks.
Het is gezellig met Singh. Hij rookt bidi’s omdat die minder
schadelijk zijn dan sigaretten. Ze passeren een plek waar enkele dagen daarvoor
een dodelijk ongeluk is gebeurd. JBC ziet de knie van een slachtoffer tussen de
restanten van de vrachtwagen. Singh vertelt dat hij acht jaar geleden achter
het stuur wegdoezelde, tegen een auto aanreed en een hoofdwond opliep die
gehecht moest worden. Volgens Singh gebeuren er honderd ongelukken per dag. Men
helpt elkaar bij ongevallen. Soms brengt hij een gewonde naar het ziekenhuis.
JBC vindt het jammer dat bij ons dit soort spontane hulp in ons land verdwenen
is. Een koe steekt de weg over. Singh doet een godsdienstig ritueel in de auto.
Later kookt hij een linzengerecht met 25 tenen knoflook en er zijn ook
chapatti’s met groente. Het smaakt JBC goed. JBC slaapt elders. Hij vertelt dat
Indiërs altijd geschokt reageerden dat hij alleen reisde. Daar zijn altijd
anderen om je heen, behalve op de wc.
Hij bezoekt een toetermaker, die hem verschillende geluidjes
laat horen die uit een claxon komen. Een toeter is in India belangrijk. Blow
your horn staat achter op de vrachtwagens. Zelfs midden in de nacht op een
stille weg presteert men het nog om een paar keer per minuut de claxon in te
drukken. Terug in Nederland kon JBC de slaap niet vatten vanwege de stilte.
Inmiddels rijdt de zoon. Hij heeft het besturen van Singh
afgekeken. Die zegt dat ze een goede relatie hebben. Hij wil dat zijn zoon arts
wordt. Het is ontroerend te zien hoe zorgzaam Singh voor zijn zoon is. Midden
in de woestijn staat een file vanwege werkzaamheden aan een dam. Met
bamboestokken verhindert men dat chauffeurs langs de file gaan. JBC zag eens
een agent die met een bamboestok snelrecht pleegde in het verkeer.
Hij vindt reizen leuk. Je hebt iets achter gelaten en je
weet niet waar je terechtkomt. Tijdens het reizen denkt hij niet na. Ze
passeren een bruiloftceremonie bij een tempel waarbij een sippe bruidegom
rondjes op zijn paard rijdt, terwijl om hem heen gedanst en gemusiceerd wordt.
JBC wil zo’n bruiloft ook wel. De bruid is niet te bekennen. Singh zegt later
dat de bruidegom triest oogde maar in zijn hart blij was. Singh is niet uit
liefde getrouwd. Dat mogen de Rajputs niet. Zijn huwelijk is gearrangeerd. Ze
komen bij zijn huis langs de weg met geiten in een dorre tuin. Zijn vrouw bakt
chapatti’s. Hij is trots op zijn bronwater. Singh wil het land verkopen voor de
snelweg die hier komt en daarmee een hotel laten bouwen voor zijn kinderen.
In een kort slotwoord zegt JBC dat de tragiek van India de nauwe
relatie is tussen dood en leven. Het land verandert snel. Men heeft stroom en
studeert. Dat was een generatie geleden nog anders.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten