Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



zaterdag 26 januari 2013

Shenka (2012), documentaire van Caspar Haspels en Jos Kuijer


Zwerftocht naar een eigen plaats onder de zon

Antillianen hebben het vaak niet gemakkelijk om in te groeien in de Nederlandse maatschappij, die zo anders is dan de situatie in hun warme geboortestreek. Caspar Haspels en Jos Kuijer laten dit zien aan de hand van een portret van de achttienjarige Shenka die geboren werd op Curacao en vanaf haar zevende met haar moeder in een achterstandswijk in Rotterdam woont. Haar vader is een strenge gevangenis bewaker, die achter bleef in Curacao, omdat de relatie met zijn vrouw niet hecht genoeg was. Shenka is inmiddels achttien en de oudste in het gezin, dat verder uit haar broer en haar halfbroertjes bestaat, die niet in beeld komen. Shenka herhaalt de geschiedenis van haar moeder die ook op haar achttiende zwanger werd.

Aan het begin van de documentaire wordt de sfeer neergezet met beelden van Antillianen die op de donkere Kruiskade gefouilleerd worden. Eugene, de vriend van Shenka, die in de steigerbouw werkt, wil zich losmaken van zijn criminele verleden, maar dat is niet gemakkelijk. Het samenwonen leidt al snel tot ruzie en mishandeling waarop Shenka haar spullen weghaalt en een eigen kamer huurt. Omdat ze een uitkering heeft aangevraagd en die tegenwoordig niet meer zomaar verstrekt wordt, moet ze langs bij een consulente arbeidsintegratie. Die zegt dat ze een keuze moet maken tussen baan of studie.

Shenka gaat naar kapsalon Chic waar ze door een vriendelijke eigenaresse op proef mag komen. Ze is gemotiveerd en wordt aangenomen. De verhouding met Eugene herstelt zich. Ze heeft compassie met hem omdat hij in zijn jeugd mishandeld is. Ze praat erover met oom Randy die een snackbar heeft. Die raadt haar aan naar de politie te gaan als Eugene weer zijn handen niet kan thuishouden.

Het loopt opnieuw uit de hand. Eugene slaat een ruit in en komt met een gewonde arm in het ziekenhuis terecht. Shenka merkt in dezelfde tijd dat ze zwanger is. Ze wil zelf een abortus maar Eugene wil het kind houden. De moeder van Shenka weet uit ervaring hoe zwaar het is. Ze woonde weer bij haar ouders en was geen eigen baas. Wat voor toekomst kan Shenka haar kind geven? De toestand wordt nog moeilijker als de huurbaas met eisen over herstel van de schade aan het huis komt.  

Shenka trekt in bij vrienden. De kapster heeft begrip voor haar situatie. Shenka praat met een jonge loopbaanbegeleidster over haar verleden. Ze komt in aanmerking voor een opvangplek.
In een Blijf van mijn lijf-huis treft ze voorbereidingen voor de bevalling. Ze ontmoet Eugene in een park en toont hem De blije doos. In de kapsalon wordt ze alvast in het zonnetje gezet. Eugene is in het ziekenhuis bij de bevalling, die uitgebreid in beeld komt.  

Drie maanden later blijkt dat Eugene niet de vader is van het kind. Eugene reageerde heftig, zegt Shenka, maar haar moeder geniet van haar kleinkind. Met haar moeder bekijkt Shenka het gezicht van het jongetje dat veel op de kunstschilder Raoul lijkt met wie ze ging toen het uit was met Eugene. Ze toont haar moeder schilderijen van Raoul op de computer. Hij is een rustige jongen, zegt ze, die voor het kind wil zorgen. Raoul zegt dat hij Shenka al zeven maanden niet meer had gezien maar zijn verantwoordelijkheid neemt. Shenka is blij met alle rust in de woning van Raoul. Daarmee eindigt een hele zwerftocht.   

Hier de trailer.
  



  

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen