Het zinloos geweld is weer zeer actueel na een schrijnend
voorbeeld in Eindhoven. De politie heeft besloten beelden ervan in de media te
verspreiden, met bijkomend negatief effect een hetze
tegen naamgenoten van de daders. Waar komt het zinloos geweld vandaan? In Boy
A wordt de frustratie duidelijk waaronder de dader, Eric in dit geval,
gebukt gaat. De jongen is een uitvaller op school, wordt gepest door grotere
jongens en thuis ligt zijn moeder ziek op bed. Zijn vader hangt rokend voor de
televisie en zijn moeder wil dat hij haar met rust laat. Zie hier een voorbeeld
van een vat waarin de frustratie zich ophoopt tot die op een keer ontploft.
In Boy A gaat het niet zozeer om die ontploffing maar meer
over de gevolgen ervan voor het latere leven. Eric komt na jaren op
voorwaardelijke basis uit de gevangenis en wordt bij zijn terugkeer in de
maatschappij geholpen door maatschappelijk werker Terry. Hij neemt een nieuwe
identiteit aan, heet in het vervolg Jack Burridge en neemt zijn intrek in een
pension. Terry drukt hem op het hart zijn verleden niet ter sprake te brengen,
maar dat valt niet mee als de baas van het bedrijf, waar hij gaat werken, in
aanwezigheid van zijn toekomstige collega Chris, meteen begint over zijn
criminele verleden. Chris wil natuurlijk weten wat Jack heeft uitgespookt en
Jack verzint joyriding. Chris merkt dat de administratrice Michelle een oogje
op Jack heeft en dringt er bij hem op aan werk van haar te maken. Jack voelt
zich erg verlegen maar krijgt van Chris bier en een pil om hem over de drempel
te helpen.
Tussen de bedrijven door zijn er korte flashbacks naar Eric.
Hij spijbelt van school en samen met de nog meer gefrustreerde Philip (Boy B
genoemd in de rechtszaal) maakt hij de buurt onveilig. Eric haalt opgelucht
adem als Philip zijn vroegere belager in elkaar slaat. De jongens slaan een
paling dood die ze opgevist hebben en later zien ze het meisje Angela Milton in
het gras knuffelen met een jongen. Als de jongen vertrokken is, wachten ze haar
op.
Een andere korte verhaallijn wordt gevormd door Terry zelf
die gescheiden is en samen met zijn zoon Zeb woont die de hele dag op de bank
hangt. Samen drinken ze bier, tot Terry er weer vandoor moet. Terry is verheugd
dat de ingroei van Eric in de maatschappij zo goed lukt, maar al gauw ontstaan
er problemen.
Jack heeft problemen met intimiteit en mijdt Michelle.
Daarnaast ziet hij zijn zaak in de krant en op het journaal. Als hij samen met
Chris een meisje uit een verongelukte auto redt, worden zij op het bedrijf
geëerd als helden, maar bij Jack schuurt de moord op Angela. De krant wil een
foto van de helden. Jack verschuilt zich zo veel mogelijk achter zijn pet. Hij
voelt zich ook nog steeds schuldig ten opzichte van zijn compaan Philip die op
duistere manier in de cel aan zijn einde gekomen is. Volgens Terry was het
zelfmoord, maar Eric/Jack gelooft dat niet. Hij heeft nachtmerries over de
wrede manier waarop men heeft opgehangen in de douche ruimte. Michelle heeft
veel geduld met hem, maar Jack kan niet met zijn gevoelens omgaan. Hij belt
Terry met de vraag of hij zijn verleden aan Michelle mag opbiechten, maar
volgens Terry is dat zeer gevaarlijk. Hij heeft verzwegen dat er een prijs
wordt uitgeloofd op het hoofd van Jack.
De problemen nemen toe als de jaloerse Zeh de identiteit van
Jack heeft prijsgegeven. Michelle doet niet meer open, Jack krijgt ontslag
aangezegd door zijn baas en er staat een leger journalisten voor de deur van
het pension, waardoor Jack door een dakraam naar buiten vlucht en waarbij zijn
enkel blesseert. Pinkepinkend komt hij aan op het station en ziet daar grote
posters van de Milton killer. Hij vlucht naar zee en komt daar Michelle weer
tegen.
Dit boeiende drama met een krachtige plot is gemaakt naar
het gelijknamige boek van Jonathan Trigell. Hier de trailer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten