Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



zondag 27 januari 2013

Filmrecensie: Boy A (2007), John Crowley


Sterk sociaal drama over zinloos geweld.

Het zinloos geweld is weer zeer actueel na een schrijnend voorbeeld in Eindhoven. De politie heeft besloten beelden ervan in de media te verspreiden, met bijkomend negatief effect een hetze tegen naamgenoten van de daders. Waar komt het zinloos geweld vandaan? In Boy A wordt de frustratie duidelijk waaronder de dader, Eric in dit geval, gebukt gaat. De jongen is een uitvaller op school, wordt gepest door grotere jongens en thuis ligt zijn moeder ziek op bed. Zijn vader hangt rokend voor de televisie en zijn moeder wil dat hij haar met rust laat. Zie hier een voorbeeld van een vat waarin de frustratie zich ophoopt tot die op een keer ontploft.

In Boy A gaat het niet zozeer om die ontploffing maar meer over de gevolgen ervan voor het latere leven. Eric komt na jaren op voorwaardelijke basis uit de gevangenis en wordt bij zijn terugkeer in de maatschappij geholpen door maatschappelijk werker Terry. Hij neemt een nieuwe identiteit aan, heet in het vervolg Jack Burridge en neemt zijn intrek in een pension. Terry drukt hem op het hart zijn verleden niet ter sprake te brengen, maar dat valt niet mee als de baas van het bedrijf, waar hij gaat werken, in aanwezigheid van zijn toekomstige collega Chris, meteen begint over zijn criminele verleden. Chris wil natuurlijk weten wat Jack heeft uitgespookt en Jack verzint joyriding. Chris merkt dat de administratrice Michelle een oogje op Jack heeft en dringt er bij hem op aan werk van haar te maken. Jack voelt zich erg verlegen maar krijgt van Chris bier en een pil om hem over de drempel te helpen.

Tussen de bedrijven door zijn er korte flashbacks naar Eric. Hij spijbelt van school en samen met de nog meer gefrustreerde Philip (Boy B genoemd in de rechtszaal) maakt hij de buurt onveilig. Eric haalt opgelucht adem als Philip zijn vroegere belager in elkaar slaat. De jongens slaan een paling dood die ze opgevist hebben en later zien ze het meisje Angela Milton in het gras knuffelen met een jongen. Als de jongen vertrokken is, wachten ze haar op.

Een andere korte verhaallijn wordt gevormd door Terry zelf die gescheiden is en samen met zijn zoon Zeb woont die de hele dag op de bank hangt. Samen drinken ze bier, tot Terry er weer vandoor moet. Terry is verheugd dat de ingroei van Eric in de maatschappij zo goed lukt, maar al gauw ontstaan er problemen.

Jack heeft problemen met intimiteit en mijdt Michelle. Daarnaast ziet hij zijn zaak in de krant en op het journaal. Als hij samen met Chris een meisje uit een verongelukte auto redt, worden zij op het bedrijf geëerd als helden, maar bij Jack schuurt de moord op Angela. De krant wil een foto van de helden. Jack verschuilt zich zo veel mogelijk achter zijn pet. Hij voelt zich ook nog steeds schuldig ten opzichte van zijn compaan Philip die op duistere manier in de cel aan zijn einde gekomen is. Volgens Terry was het zelfmoord, maar Eric/Jack gelooft dat niet. Hij heeft nachtmerries over de wrede manier waarop men heeft opgehangen in de douche ruimte. Michelle heeft veel geduld met hem, maar Jack kan niet met zijn gevoelens omgaan. Hij belt Terry met de vraag of hij zijn verleden aan Michelle mag opbiechten, maar volgens Terry is dat zeer gevaarlijk. Hij heeft verzwegen dat er een prijs wordt uitgeloofd op het hoofd van Jack.

De problemen nemen toe als de jaloerse Zeh de identiteit van Jack heeft prijsgegeven. Michelle doet niet meer open, Jack krijgt ontslag aangezegd door zijn baas en er staat een leger journalisten voor de deur van het pension, waardoor Jack door een dakraam naar buiten vlucht en waarbij zijn enkel blesseert. Pinkepinkend komt hij aan op het station en ziet daar grote posters van de Milton killer. Hij vlucht naar zee en komt daar Michelle weer tegen.  

Dit boeiende drama met een krachtige plot is gemaakt naar het gelijknamige boek van Jonathan Trigell. Hier de trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen