De verleidingen van de grote stad
Het is bekend, dat jonge mensen vervormd worden door een
streng gelovige opvoeding. Die werkt op een negatieve manier door op de
persoonlijke ontwikkeling. Dome Karukoski brengt dit thema met lange shots op
een heldere manier in kaart in de Finse film Forbidden fruit. Die
handelt over het Laestadianisme, een Lutherse sekte in het noorden van Finland,
gebaseerd op boetedoening en vergeving, die me erg deed denken aan het Noorse
Broederschap, door Ellen Heijmerikx beschreven in Blinde wereld.
Er zijn 110.000 Laestadianen. Ze nemen de bijbel letterlijk
en hebben de pil, alcohol, televisie en seks voor het huwelijk taboe verklaard.
Wat gebeurt er als die verboden overtreden worden? De film begint als de
donkerharige Maria en de blonde Raakel (zie foto) tijdens een dienst meer oog hebben voor
de jongens dan voor de voorganger, die over de verleidingen des levens praat.
Maria is duidelijk toe aan seksuele activiteit. Als ze na de dienst naast een
jongen rijdt, duwt ze hem de berm in, om eens te kijken wat er onder zijn
kleren schuilgaat. Seks is het werk van de satan, zegt voorganger Johannes, die
een stel jongeren apart neemt, maar dat weerhoudt Maria niet het onbekende
gebied verder te exploreren. Ze is inmiddels achttien jaar en besluit een zomer
naar Helsinki te gaan waar haar zus woont die gebroken heeft met de sekte en
zich in het mondaine leven heeft gestort. Raakel blijft achter, maar wordt
later door Johannes naar Helsinki toe gestuurd om een oogje op Maria te houden
en haar terug te brengen.
Het is fantastisch mooi hoe het proces van de meisjes zich
voltrekt. De kijker ziet door de ogen van Raakel de grote stad met zwervers en
seksueel getinte reclames. Ze trekt in bij Maria en samen kijken ze televisie.
Raakel staat erop dat Maria met haar mee terug gaat als zij het toverwoord
zegt. Ze werken in een wasserij en komen in contact met de vrijgevochten Tuuli,
ze experimenten met make-up, bezoeken de disco en drinken cider, al duurt het
bij Raakel erg lang voor ze een flesje aan haar mond zet. Maria is sneller.
Haar zus Eeva wijdt haar in in het moderne leven, terwijl Raakel in een
bioscoop belandt, waar ze ontroerd wordt door een film. De jongen Toni krijgt
een oogje op haar. Raakel is schuw, maar ook geïnteresseerd. Tegen elkaar
zeggen de meisjes niets over hun ervaringen.
Een nieuwe fase wordt ingeluid als Johannes voor hen staat.
Samen met een stel ouderlingen heeft hij de reis vanuit het noorden gemaakt om
poolshoogte te nemen. Raakel waardeert de bezorgdheid in een stad waar men
nogal onverschillig is, maar Maria is boos over hun bemoeizucht. Eenmaal op hun
kamer vertellen de meisjes elkaar wat ze tot nu toe hebben meegemaakt. Maria
wil Toni ontmoeten en treft ook diens vriend Jussi. Ze gaan met de jongens mee
naar Toni’s huis. Diens ouders zijn in Spanje. Raakel onderneemt met
vingervrijen een voorzichtige poging tot intimiteit met Toni maar als haar
grens bereikt is, roept ze Maria tot de orde, die net in bed ligt met Jussi.
Toni is nijdig over het vluchtgedrag van Raakel. Raakel voelt zich slecht,
egoïstisch en zwak. Ze wil terug naar de sekte, maar Maria is nog niet
uitgeraasd. Ze neemt Raakel mee naar een nachtclub waar ze na sluitingstijd
worden meegenomen door een stel mannen aan wie ze ternauwernood kunnen
ontsnappen. Helaas raakte Maria daarbij haar portemonnee kwijt, zodat ze
opgespoord kunnen worden. Ze vluchten eerst naar Eeva en vervolgens, omdat Eeva
slecht kan opschieten met Raakel, naar Toni. Raakel vertelt hem over haar
verleden bij de sekte.
Aan het eind van de zomer, nadat Maria in het ziekenhuis is
beland en het toverwoord wil horen hetgeen Raakel aanvankelijk niet wil zeggen,
gaan de meisjes terug naar het noorden. De zomerdiensten van de Laistadianen
zijn een mega-event. Hun zonden worden hun vergeven. Maria trouwt met Johannes,
maar de ontwikkeling van Raakel kan niet meer teruggedraaid.
Hier
de trailer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten