Emigranten en acteurs komen overeen in de noodzaak tot
innerljke transformatie
De lezing die schrijfster Susan Sontag over haar laatste
roman In America in de Politics and
Prose bookstore in Washington D.C. hield, begint met het tonen van een zakje
snoep dat ze van een lezer gekregen heeft. De naam van het snoepje is dezelfde
als de naam van haar hoofdpersoon, namelijk Modjeska. De Poolse actrice Helena
Modesjka (1840-1909) werd geboren in Krakau reisde in 1876 met haar echtgenoot
naar de Verenigde Staten omdat het nieuwe land meer toekomst zou bieden. Ze
kochten een boerderij in het Zuid Californië met de bedoeling daar, zoals men
ook elders in de VS deed, een leefgemeenschap te vestigen en een wijngaard te
beginnen, maar de praktijk bleek stug en de groep viel uiteen. Modesjka trok na
drie maanden naar Los Angeles om zich verder te verdiepen in rollen in
Shakespeariaanse drama’s die ze in Polen ook al had gespeeld. In 1877
debuteerde ze in een theater in San Francisco en werd opgemerkt door een agent,
die een tour voor haar organiseerde die haar onder andere naar Londen bracht.
In 1883, het jaar dat ze haar Amerikaans staatsburgerschap kreeg, produceerde
ze Een poppenhuis van Hendrik Ibsen
in Louisville, Kentucky. Het was de eerste keer dat Ibsen in de Verenigde
Staten gespeeld werd. De vrouw die toch vooral bekend werd door haar
vertolkingen van rollen uit drama’s van Shakespeare keerde nog eens terug op
het podium van haar geboorteland maar stierf in Californië. Haar stoffelijke
resten werden overgebracht naar Krakau en bijgezet in het familiegraf. Een jaar
later kwam haar autobiografie uit. Dat kwam Sontag goed van pas om haar leven
in een roman te vatten.
Sontag kwam bij toeval in een boekhandel op de persoon van
Modesjka omdat zij in een monografie genoemd werd. Aangezien ze geïnteresseerd is
in film, theater en acteurs en daarnaast in emigranten, besloot ze zich verder
te verdiepen in Modesjka. In beide groepen gaat het om een transformatie. In
1992 schreef ze de roman The Volcano
lover die zich grotendeels in Napels afspeelt, waar een getrouwde vrouw een
relatie begint met Lord Nelson, die haar duur komt te staan. Omdat Sontag
weinig wist van geschiedenis en dus ook niet van de grote landbouwcrisis aan
het eind van de negentiende eeuw in de VS, verdiepte ze zich in
achtergrondliteratuur om een beeld te krijgen van het leven in die tijd. Ze wist
niet dat er geen open haard in de woningen in die tijd was en moest dat veranderen.
Ze ontdekte dat ze behalve een getalenteerd essaïste ook verhalen kon vertellen. In de boekhandel leest ze vanaf het kleine
katheder het eind van de roman voor waarin Edwin Booth een monoloog houdt
waarin hij zijn beklag doet aan zijn vrouw Marina Zalewska, de Amerikaanse naam
van Maryna Zalezowska die model stond voor Helena Modeskja. Booth, zelf een
acteur stammend uit een theaterfamilie drinkt daarbij whisky en verwarmt zich
aan de open haard die dan wel historisch verantwoord is. Verschillende keren laat
hij relaties uit drama’s van Shakespeare de revue passeren, zoals Shylock en
Portia uit De koopman van Venetië, Romeo en Julia en de Hamlet en Ophelia.
Booth trekt vergelijkingen tussen de gekte in zijn eigen familie en die in Hamlet. Hij treurt daarnaast over zijn
overleden broer Johnny. De rollen op het toneel en die in het werkelijke leven
lopen gemakkelijk door elkaar heen en de tranen van de acteur zijn moeilijk te
onderscheiden van die van de persoon Booth.
Na de voorlezing is er tijd voor vragen. De eerste vraag
gaat over de persoon van Booth. Sontag las een biografie over hem waarin stond
dat hij een foto van zijn broer boven zijn bed had hangen en alles van hem
bewaarde in de kelder van zijn eigen theater tot hij het nodig vond daar de fik
in te steken. De eerste monoloog waarmee de roman begint, isgeschreven vanuit
het perspectief van een tijdreiziger, die vanuit een spiegel van het heden in
het verleden kijkt. De monoloog speelt zich af tijdens een diner in een hotel
in Krakau in 1875, waar toentertijd geen open haard was. Ze vertelt op een
vraag van een ander over muziek, dat ze graag piano speelt en op haar 67-ste
het voordeel heeft dat ze de klassieke muziek kent en dat ze zich daarmee niet
verveelt. Een nadeel is dat ze anders dan een kind te maken heeft met een meer
vastliggend neurologisch systeem waardoor het moeilijk is om haar linker en
rechterhand tegelijkertijd verschillende dingen te laten doen, maar deze
duizendpoot die in 2004 overleed, heeft wel een methode gevonden om daar aan te
werken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten