Sterk spel op basis van een mooie tekst over een moeilijke
liefde
Out of love is het
grote mensen debuut van regisseuse Paloma Aguilera Valdebenito die eerder aan
de weg timmerde met de One night stand Entre
nosotros (2011). Het liefdesdrama tussen de van oorsprong jonge Griekse Varya
en de Russiche kok Nikolaj in Amsterdam is tevens het filmdebuut van Naomi
Velissariou die te zien was in televisieseries maar vooral op het toneel, onder
andere in de geweldige solo The truth
about Kate.
Het liefdesdrama tussen Varya en Nikolaj begint heftig. Na
een eerste korte kennismaking in de bar waar Nikolaj kookt en Varya lonkende
blikken op hem werpt, die hij goed verstaat, rent hij haar achterna om haar telefoonnummer
te bemachtigen, maar ook zonder dat nummer belandt hij in de volgende scène met
haar in bed. De grote aantrekkingskracht van hun lichamen gaat echter niet
gepaard met geestelijke gelijkgestemdheid. Het weinig gestructureerde leven dat
Nikolaj leidt, werkt een evenwicht tegen en daarbij speelt ook nog wederzijdse
jaloezie, al is die niet heel sterk.
Een klein meningsverschil, bijvoorbeeld over de schoonheid
van een kunstwerk met felle kleuren, kan al tot een verwijdering leiden, maar
die wordt in het begin weer afgezoend tot daarmee een soort van patroon
ontstaat die wellicht in relaties vaker de spanning erin houdt. Op een avond,
die zomaar de avond van Valentijnsdag zou kunnen zijn - al speelt de gang der
seizoenen nauwelijks een rol in het drama - pompt Varya alvast ballonnen met
rode harten op, maar tot haar teleurstelling gaat Nicolaj niet met haar mee naar
huis, maar nog met vrienden naar een andere bar. De volgende dag is hij zelfs
boos dat ze in de bar zo achter hem aan zat, maar ook dit komt weer goed.
Op een terras praat het stel over hun grootste angst. Die
van Nikolaj gaat over alcoholmisbruik dat ook zijn vader parten heeft gespeeld,
de angst van Varya gaat over het verdwijnen als persoon, bijvoorbeeld als ze in
een café zit en na een bezoek aan de wc zich bij terugkomst niet
meer kan verplaatsen in de persoon die ze was. Beide angsten krijgen worden
reëel. Nikolaj durft vanwege dronkenschap niet terug naar Varya en blijft
bij een vriend slapen, waardoor hij ongerustheid bij Varya opwekt, Varya gaat
op het eind als het stel samen op een terras zit, naar de wc en vreest bij
terugkomst eerst dat Niklolaj verdwenen is, terwijl die op een andere plaats was
gaan zitten. Enige identiteitsverwarring was boeiend geweest, maar misschien werd die al opgelost toen Varya in de toiletruimte in de spiegel keek.
Het eind van de film is het mooist, maar wellicht hadden we het
relatie gedoe nodig om daar te komen. Eerder al zag Nikolaj in dat hun relatie
buiten het seksuele geen basis had. De foto op de poster geeft aan dat de twee
elkaar zo goed als bedekken maar elkaar daarmee onvoldoende voeding kunnen
geven. Varya zegt zelfs letterlijk dat ze te dik wordt van het voedsel dat
Nikolaj haar - vooral in de nacht - voorzet. In een recalcitrante bui strooit
ze parmesaanse kaas over een schotel met vis en pasta, maar gelukkig wordt ze
daar niet van.
De oude mevrouw die Varya helpt, is een aardig contrapunt in
de heetgebakerde omgang tussen de jongelieden. Vooral Velissariou acteert knap
weet en de verschillende emoties goed uit te beelden. De tekst van Paloma helpt
hierbij maar ongetwijfeld kregen de spelers de vrije hand gegeven om zich op natuurlijke wijze te laten gaan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten