Inkijkje in de dubbele houding van Europa jegens migranten
Filmmaker Guido Hendrikx zet in de documentaire Stranger in paradise drie verschillende
opvattingen over de huidige migratie naar Europa naast elkaar om aan te geven
hoe verschillend de houding van Europa ten aanzien van migranten is. Deze
houding bepaalt voor een groot deel de manier waarop er over migranten gedacht
wordt.
Om een kader te scheppen gaat hij terug naar het allereerste
begin toen de mens voor het eerst op het aardbolleke kwam kijken, zoals dat in
lieflijk Vlaams heet. Het bleef echter niet lieflijk, want de mensheid groeide
en bewoog zich van Afrika in noordelijke richting, schiep natiestaten en maakte
daar muren omheen om zichzelf en hun uit de koloniën geroofde rijkdommen te
beschermen. De wedloop om de - andermaal in zacht Vlaams - schaarse middeltjes
leidde tot een roep in Noord Afrika om ook meer welvaart, maar de lente aldaar
werd, om het beeld door te trekken, gevolgd door een kille verregende zomer.
Vanaf dure schermen slaat de Europeaan tegenwoordig het lijden van andere
wereldbewoners gade, de muur is te hoog om de ander nog te bereiken.
De drie verschillende houdingen ten aanzien van migranten
worden vertolkt door acteur Valentijn Dhaenens. In de eerste acte gedraagt hij
zich als een kil en hartvochtig meester die elf leerlingen met een schampere
blik in zijn klaslokaal ontvangt. Hij ontneemt ze algauw elke vorm van hoop
want de massa die Europa overvalt kan alleen maar armoede in de hand werken.
Hij illustreert zijn betoog met een rekensom die door een migrant mag worden
opgelost. Alleen de aanwezigen in het lokaal kosten de gemeenschap al 286.000
euro, dus de anderhalf miljoen die het afgelopen jaar de oversteek waagden
dompelen het continent onontkoombaar in ellende. Hij raadt de aanwezigen aan om
terug te gaan naar hun land en, net als zijn vader na de Tweede Wereldoorlog,
zelf hun land op te bouwen. Voor tegenargumenten heeft hij weinig geduld. Het
is de schuld van Europese idealisten dat de leerlingen hier zitten met valse
hoop.
Diametraal daar tegenover zet hij een docent die het goed
voor heeft met zijn pupillen. Hij verwelkomt ze als avonturiers, mensen die hun
leven in de waagschaal gesteld hebben en van plan zijn hun handen uit de mouwen
te steken. Hij heeft zelf erg te doen met migranten die het niet gehaald hebben
en geeft zichzelf de schuld daarvan. Hij had niet op politici moeten stemmen
die dit in de hand gewerkt hebben. Anders dan zijn voorganger gelooft hij dat de
plaats van geboorte een loterij is en dat iedereen het recht heeft op geluk.
Hij haalt zeven onderzoeken aan die zeggen dat iedereen er beter op wordt als
migranten worden toegelaten tot Europa.
De derde houding is die van een ambtenaar die zich baseert
op de Europese regelgeving en vandaaruit de nieuwkomers selecteert. Met tape
geeft hij aan wie hier als economische vluchtelingen gekomen zijn. Die mogen
meteen het lokaal verlaten, gevolgd door migranten uit veilige landen en
personen die elders in Europa geregistreerd zijn en daarnaar terug moeten. De
rest van de groep wordt onderworpen aan een interview dat moet uitmaken of hun
verhaal overtuigend genoeg is om een verblijfsvergunning te krijgen. Drie
personen blijven tenslotte over. Hendriks plaatst de camera lang op hun
gezichten. Ze dienen te weten dat ze geen oorlogsmisdaden mogen plegen en dat
de vergunning voor vijf jaar wordt verleend.
In een epiloog praat Dhaenens in Zuid Italië met een groepje
jonge Libiërs die hem uithoren over de documentaire. Schrijnend is het relaas
van de verwende Europeaan die met een film bezig is over migranten. Hij vertelt
de jongens over feestjes die hij zal bezoeken als de documentaire eenmaal af
is. In het nagesprek met Chris Kijne zegt Hendrikx dat het vaak gaat om
schijnengagement. Ook zegt hij dat het voor veel moeilijk vluchtelingen is om
hun bedreigende toestand in woorden te gieten.
Het zou mijn inziens een oplossing zijn om de grenzen af te
schaffen, net als de natiestaten, en de vrijheid die wij Europeanen hebben te
laten gelden voor alle wereldburgers. We kunnen beginnen de vluchtelingen die
in de barre kou vastzitten in Griekenland met het vliegtuig hier naar toe halen
en hen onderbrengen in leegstaande asielzoekerscentra. Het liefst nog voor de Tweede
Kamerverkiezingen van 15 maart.
Hier
de trailer.
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
BeantwoordenVerwijderenDeze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
BeantwoordenVerwijderen