Prachtige beelden van een moeilijke jeugd op een
varkensboerderij
Fien Troch kan filmen! Haar film Kid over een zevenjarige jongen die met verwonderde blik de wereld
inkijkt, is vooral bijzonder vanwege de manier waarop zij het verhaal vertelt. Als
een beeldverhaal waarin korte scènes en lang aangehouden beelden elkaar
afwisselen. Op zich is dit al een lust voor het oog. Het ingrijpende sociale
drama op een varkensboerderij waar een jonge moeder met haar twee zoons Billy
en Kid woont, maakt het verhaal nog boeiender. Scènes waarin de jongens onder
leiding van een sportleraar aan hun fysieke gestalte werken, vergroten de
vervreemding.
Kid gaat over de
affectie van een zoon voor zijn moeder en het gemis daaraan. Dat wordt
duidelijk in de ijle slotscène van de film. In de tijd die daaraan vooraf gaat,
krijgt het hoofd van Kid heel wat te verstouwen met het gedrag van volwassenen
en andere kinderen. Alleen al de vrachtwagen die in alle vroegte de varkens
ophaalt is een duidelijk voorbeeld van een onbegrijpelijke maatschappij. Troch
geeft daarmee mooi weer hoe moeilijk het is op te groeien en jezelf aan te
passen aan een wereld die van ongerijmdheid aan elkaar hangt. Het gevolg is
kortsluiting tussen de observant en het geobserveerde. De herhalende, dreigende
muziek die onder de beelden geprojecteerd is geeft dat erg mooi weer.
Troch begint met een schilderijtje van een boerderij en
neemt vervolgens het schamele interieur van de varkensboerderij waar. Kid en zijn broer hangen vaak in de bank
voor de televisie en kijken naar onbegrijpelijke Amerikaanse non fictie, al
zien we ook een keer een tekenfilm van Tom en Jerry. Er is een constante
dreiging van schulden. Kid vangt daar met een bezorgde blik een en ander van op
als zijn moeder aan de telefoon zit. Het is traumatisch dat hij ziet dat zijn
moeder later in koele bloede wordt neergeschoten waarop hij en zijn broer bij
zijn tante worden ondergebracht. Als Kid tijdens de rouwdienst omkijkt, kijken
de mensen uit het dorp weg.
Het is nogal een contrast dat Kid zijn moeder niet wil
toelaten als hij met een Suske en Wiske in bad zit, terwijl hij zich later door
zijn tante willoos laat afdrogen. Juist in een veilige situatie is het mogelijk
om de eigen frustratie te tonen, al komt die de moeder zoon relatie op dat
moment niet ten goede. De relatie met de nonkel is ook al weinig vertrouwelijk.
De man kan alleen maar flauwe grappen maken. Tenslotte komt ook nog de vader
van de jongens op de proppen. Hij neemt ze mee naar een vennetje waar ze
zwemmen, maar contact heeft Kid ook niet met de man die hij van een afstandje
in het bos bekijkt. Hij moet niets van hem hebben en slaat een asbak hard tegen
zijn hoofd.
De Latijnse treurmuziek doet het wondermooi tussen de
verstilde scènes. Allereerst al in een scène waarin de moeder zich terugtrekt
in het bos tussen de witte berkenstammen. De tante die in het koor zingt, weet
later niet om te gaan met haar neefjes. Tijdens een koorlied valt ze stil en
later zit ze in de huiskamer te huilen. Het leven speelt zich af buiten de communicatie om. Er zijn enkel
handelingen die verricht worden. Het menselijke krijgt geen kans, kan geen kans
krijgen omdat dat nooit geoefend is, met een fatale afloop van dien. Dat
laatste wordt vooraf gegaan door een jongen die vast zit onder een boven de
grond uitstekende boomstronk. Die wordt nog gered. Kid niet meer.
Hier
de trailer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten