Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



donderdag 23 februari 2017

Filmrecensie: The Danish girl (2015), Tom Hooper


Temperamentvolle Deense bevreesd voor het verdwijnen van haar echtgenoot

The Danish girl is een prachtig uitgerold verhaal over het leven van de Deense kunstenaar Lili Elbe, een van de eerste bekende transgenders. Lili Elbe leefde haar hele leven in de gedaante van de man Einar, getrouwd met de temperamentvolle Grete, die na een lang en gelukkig huwelijk de langzame verwijdering van haar echtgenoot met lede ogen aanzag. Het verhaal leidt tot verwikkelingen in man de vrouw relatie, die fraai worden uitgebeeld door Eddie Redmayne en Alicia Vikander. Redmayne speelde vlak daarvoor nog de hoofdrol in The theory of everything van James March over het leven van Stephen Hawking, Vikander was onder andere te zien in A royal affair (2012).

The Danish girl speelt zich af Kopenhagen en begint in het jaar 1926, vier jaar voor de dood van Lili Elbe. Einar figureert dan nog als de echtgenoot van Gerda - al had de voornaam Grete mooier geweest in het Deense verhaal. Beide leven een vrij leven als kunstschilders. Einar maakt landschappen en Gerda portretten. Einar heeft veel succes, Gerda niet. Einar is erg geïnteresseerd in vrouwenkleding en neemt zelfs een keer plaats als model. Gerda zegt daarop dat hij wel eens als vrouw meekan naar een feest. Ze noemt hem Lily, een naam die vriendin Ulla bedacht toen die eens langskwam terwijl Einar in een bruidsjurk poseerde.

Op het feest heeft Lili, die wordt voorgesteld als het nichtje van Einar, meteen de belangstelling van Hendrik die zo verzot op haar is en hij haar, tot schrik van Gerda die getuige is van dit moment, zelfs kust. Een bloedneus van Lili maakt een voorlopig einde aan de schuchtere liefde van Einar, maar de toon is gezet. Einar gaat verder op het pad van de travestie, tot Gerda het wel genoeg vindt, ook al profiteert ze daar ook zelf van omdat haar portretten van Lili goed verkopen. Ze gaat daartoe zelfs met Einar naar Parijs.

In Parijs speelt zich nog meer verwarring af rond de rolwisselingen van Einar in Lili. Gerda roept de hulp van een oude jeugdvriend van Einar in, als zij merkt dat zij haar man aan het verliezen is. Eenmaal terug in Kopenhagen zegt Einar eerlijk tegen Gerda dat hij haar niet kan geven wat zij zou willen. Hendrik vormt geen bedreiging meer voor hun huwelijk omdat hij homoseksueel is. Vriendin Ulla komt met een oplossing in de vorm van dokter Warnekros in Dresden die geslachtsveranderingen opereert. Einar neemt bij de receptie de achternaam Elbe aan, naar de rivier, zoals hij zegt, die door de stad stroomt. Warnekros raadt Einar aan een dagboek bij te houden van de veranderingen die hij ervaart terwijl hij langzaam verandert in zij.   

Kopenhagen, de stad waarin Kierkegaard eerder zijn leven lang in rond wandelde, komt mooi naar voren. De vele afbeeldingen van Jugendstil uit de jaren twintig van de vorige eeuw maken het plaatje net te esthetisch. Dat kan ook van het spel gezegd worden. De bedoelingen liggen er dik bovenop, al wordt de seksuele schaamteloosheid van Gerda fraai weergegeven door Vikander en zijn de veranderende gevoelens van Einar in de twinkelende ogen van Redmayne een lust voor het oog.     

Eerdere films van Tom Hooper als Longford. (2006) en The king’s speech (2010) stonden garant voor de kwaliteit van The Danish girl, die losjes gebaseerd is op de gelijknamige roman van David Ebershoff uit 2000 over het levensverhaal van Lili Elbe. Terwijl Ebershoff een happy end bedacht, koos Hooper voor de realistische weergave. In 2004 kwam een nieuwe editie uit van Man into woman (1931) waarin Lili Elbe over haar geslachtsverandering vertelt. In de film horen we dat ze zich op het eind van haar leven zo geborgen voelde als een kind in de armen van de moeder.

Hier de trailer, hier mijn bespreking van The king’s speech, hier die van Longford, hier die van A royal affair.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten