Relatie tussen daders en slachtoffers onder de loep genomen
Een uitverkocht huis maakt zich op voor een ongetwijfeld
bijzondere voorstelling van de rasacteurs René van ’t Hof en René Groothof. Het
duo dat de lach gemakkelijk op de kaken brengt, speelt een achttal, door
Helmert Woudenberg bewerkte, scènes uit de gelijknamige roman van de Duitser
Edgar Hilsenrath (Leipzig, 1926). De schrijver baseerde The nazi and the barber (1971) op een krantenknipsel over een
persoonsverwisseling tussen een SS-er en een jood, in de roman respectievelijk
Max Schulz en Itzik Finkelstein geheten.
Het vakmanschap waarmee Van ’t Hof en Groothof met dit delicate
onderwerp omgaan blijkt meteen in de openingsscène, waarin de humor ingetogen
blijft. De vrienden Schulz en Finkelstein, beiden gekleed in een simpele zwarte
broek en wit overhemd, bespreken de toestand in hun stad. Schulz heeft van zijn
stiefvader gehoord dat de stad verjoodst en dat dit geen goede zaak is.
Finkelstein zet vraagtekens bij deze constatering. Op de 33.099 inwoners zijn er
maar 99 joden. Maar ze wonen wel in het centrum, brengt Schulz daar tegenin. Het
is een thema dat vandaag de dag weer aan de orde is. De onenigheid komt in het
geval van Schulz, een kapperszoon net als Finkelstein, voort uit jaloezie. De kapsalon
van Finkelstein staat in hoger aanzien dan de kapperszaak van zijn stiefvader. Schulz
gaat verder over de aard van het joods zijn. Hij vindt dat hij er zelf veel
meer uitziet als een jood dan zijn vriend en wil wel eens zien hoe hij besneden is. Van ’t Hof bouwt de spanning op, draait vervolgens
zijn rug naar het publiek en opent zijn gulp om aan het verzoek van zijn vriend
te voldoen.
In de tweede scène wordt de sfeer grimmiger. De humor over
de stiefvader die knipt met happen, maakt plaats voor echt geweld. Schulz ramt
erop los in de kapsalon van Finkelstein en meent dat joden beter kunnen
emigreren om de degeneratie van het Duitse ras te voorkomen. Schulz gaat ten
oorlog en gedraagt zich net zo barbaars als Max Aue in het boek De welwillenden van Jonathan Littell.
Om te ontkomen aan de spanning aan het front, wordt Schulz ingezet om joden en
masse dood te schieten in een concentratiekamp. Met kalmte praat hij daarover
tegen een weduwe van kameraad Holle die in de sneeuw gesneuveld is. Haar
behoefte aan seks met zo’n geweldenaar is groter dan haar rouwbeklag. Het
cynisme spat van de planken.
De geschiedenis neemt een wending als Schultz zich uitgeeft
voor Finkelstein. Een lepe onderzoeker dient zijn identiteit vast te stellen. Van
’t Hof speelt de rol met veel flair. Slechts een potlood in zijn hand tekent de
sfeer van het onderzoek. Daarmee duwt hij kort in de geopende gulp van de
kandidaat om zijn besnijdenis vast te stellen. De emigratie naar het beloofde
land kan beginnen.
In het vervolg is het niet meer mogelijk om de twee hoofdpersonen uit elkaar te houden, zodat ik de algemene aanduiding kapper gebruik. Rechter Richter laat zich aan boord van het schip door de kapper scheren. Ze praten over voortvluchtige nazi’s. De kapper zegt dat ze Schulz niet zullen pakken. Ze verwedden er een fles champagne om.
In het vervolg is het niet meer mogelijk om de twee hoofdpersonen uit elkaar te houden, zodat ik de algemene aanduiding kapper gebruik. Rechter Richter laat zich aan boord van het schip door de kapper scheren. Ze praten over voortvluchtige nazi’s. De kapper zegt dat ze Schulz niet zullen pakken. Ze verwedden er een fles champagne om.
De kapper, die een zak gouden tanden bij zich heeft waarmee
hij later een eigen kapperszaak koopt, ontwikkelt zich steeds meer tot een
rabiate Arabierenhater. Hij bezoekt een restaurant waarin hij zijn gal spuwt
over het feit dat men een Brits lijk voor zijn raam gehangen heeft en vraagt de
kelner naar een bordeel waar hij zijn frustratie kan afreageren op een dikke prostitué.
In deze zesde scène komt het toneelbeeld, bestaande uit een aantal slordig
opgestelde tafels met witte lakens, mooi tot zijn recht.
De kapper wordt in een donkere kelder verhoord door de
gewelddadige zionist Schwartz, die tegen de Britten strijdt, terwijl de kapper
een joodse wereldheerschappij nastreeft gelijk Hitler deed in Duitsland. In
zijn betoog vallen gaten, die in de laatste, ontroerende scène met Richter nog
duidelijker te horen zijn. Richter, die terug komt op de weddenschap, wil
niet geloven dat Finkelstein Schulz is, maar zegt - op verzoek van Schulz - dat hij in dat geval een enorme doodsangst zal kennen, net zo groot
als die van allen die hij in zijn leven heeft omgebracht. Voor het eerst is de
kapper met stomheid geslagen. De pijn is niet te bevatten.
Met minieme middelen brengen Van ’t Hof en Groothof onder
regie van Aike Dirkzwager het verhaal van de persoonsverwisseling tot leven die
in het beloofde land tot een veranderde relatie tussen daders en slachtoffers
leidde. De stok waarmee Schulz de boel in de kapsalon kort en klein sloeg
verandert aan het eind van scène twee in een geweer waarmee hij paradeert. De
kelner slaat een vlieg weg en doet daarmee denken aan de voorstelling Dag vlieg (2014) van René Van ’t Hof. De
mimespeler pur sang weet in De nazi
en de kapper de clownerie te beperken, maar maakt van Richter een
onvergetelijk typetje. De humor die nooit ontbreekt is onvermijdelijk wrang en
schuurt op de kaken van de toeschouwers. Tijdens het staande applaus wijzen de
spelers op een kleine man vooraan met een klotje op zijn hoofd. Het is
de schrijver Hilsenrath (zie foto) die op negentigjarige leeftijd de moeite
heeft genomen de uitvoering van zijn stuk bij te wonen, ook al spreekt hij
alleen Duits. Het maakte de avond memorabel.
Hier
het promofilmpje op YouTube, hier een lang interview met Hilsenrath in De
Groene Amsterdammer van 3 oktober 2008. Daarin vertelt hij dat hij de relatie
tussen nazi’s en joden met zoveel wrange humor aan de kaak stelde, dat geen
enkele Duitse uitgever de roman aanvankelijk wilde uitgeven. In 1977 kwam de Nederlandse vertaling uit. Die wordt goed verkocht, vertelden me medewerkers van Athenaeum Boekhandel Haarlem. Ze zeiden er bij dat de Duitse versie ook heel goed te doen is. Hier
mijn bespreking van Dag vlieg.
aangepast 12:37 uur.
aangepast 12:37 uur.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten