Beluisteren van gedichten brengt de inhoud dichterbij
Dichter draagt voor
is een multimediaal project waarin acteur en dichter Ramsey Nasr 21 gedichten
voordraagt, die in de bundel mee- , voor- of na te lezen zijn. De gedichten
zijn door Nasr zelf uitgekozen en schetsen een beeld van de Nederlandse poëzie
door de eeuwen heen. De mooie dictie van Nasr brengen de gedichten tot leven. Ze
vormen een mooie opstap om het lezen van gedichten en het werk van de gekozen
dichters en dichteressen te bevorderen. Helaas zijn de codes waarmee de
gedichten op YouTube terug te vinden zijn niet meer geldig, maar gelukkig zijn
ze allemaal nog op dit videokanaal te vinden.
In een Ten geleide
vertelt de acteur hoe hij in de greep van de poëzie kwam. Het begrijpen is niet
in de eerste plaats van belang, het gaat om taal die blijft hangen, die raakt
en doordreunt. ‘Gelovigen zeggen dan dat
je aangeraakt bent. Ik voelde echter dat er happen uit me waren genomen.’
Het analyseren ervan is funest, net zoals je de schoonheid
een bloem niet leert waarderen door de blaadjes eraf te trekken. ’Droogstoppels zijn de dood voor de poëzie’.
Het beluisteren van poëzie voegt daaraan wel iets toe. Daardoor worden ook oudere
dichters als Bredero, Beets en Boutens weer levend voor ons. Ramsey Nasr voegt,
geholpen door zijn broer Shariff die de clips regisseerde, de daad bij het
woord.
Nasr begint met het anonieme, Middelnederlandse Egidius waar bestu bleven? Fraai zijn de
beelden van een snijzaal. Daar is de pijn voelbaar van het verlies van de
geliefde Egidius, die de dood verkoos. Nasr vervolgt met een ander klaaglied,
dat ook zo getiteld is en dat van Bredero komt. De begeleidende beelden van dit
erotische vers zijn elektrificerend, brandend, zoals de sfeer in het gedicht.
De erotiek is nog duidelijker aanwezig in Dartelavond
van P.C. Hooft. Het is niet verwonderlijk dat daarbij het beeld van een
hunkerend lichaam is gekozen.
W. G. Focquenbroch uit in Gedachten op mijn kamer de mijmeringen van een 17de -eeuwer
op de Amsterdamse Zuid As. Eierkoken
van Bilderdijk speelt zich natuurlijk af in een keuken en de dood van Vrouw Sijmenz. van dominee dichter
Nicolaas Beets voltrekt zich aan zee.
Dan de Tachtigers. Baders
hartewens van Albert Verwey wordt begeleid door een fantastisch filmpje van
een man die de deur uitgaat om naar zijn werk te gaan maar zich bedenkt, zich uit
zijn kleren wurmt en in het water duikt. Dan Herman Gorter: zijn gedicht over
een dromerige arme jongen wordt treffend omgeven door wolken en wit licht. Sterren van Helène Swarth gaat zowaar
niet over de hemellichamen, maar wordt geïllustreerd door een eenzame vrouw op
een roltrap in wie we Nelleke Noordervliet herkennen. In Avond van Willem Kloos zien we een man, gespeeld door Jack
Wouterse, die zich niet kan overgeven aan de avondrust.
Het doodsgedicht van J. L. Leopold wordt begeleid door
kooltjes en Slaapwandelen van P.C.
Boutens wordt fraai weergegeven door een man die vanachter de ramen in de
donkere tuin een slaapwandelaarster voorbij ziet gaan tot hij door zijn vrouw naar
bed wordt teruggevoerd.
De moderne Paul van Ostaijen krijgt twee gedichten
toegemeten. Marc groet ’s morgens de
dingen met een vader, gespeeld door Burt Rutteman, die dromerig het ontbijt
maakt voor zijn kinderen en Melopee waarin
hij een automobilist in de regen speelt.
Slauerhoff vertelt in Bruiloftslied
over een ouder stel waarvan de man zo tevreden met zijn vrouw dat een scheepsreis
niet meer nodig is. De idioot in bad
van M. Vasalis zit natuurlijk in bad en wordt hardhandig afgedroogd door een
verpleegster, Het meisje en de trom
van Gerrit Achterberg doet denken aan Die
Blechtrommel. Indrukwekkend is het slachthuis waarin gefilmd wordt terwijl Nasr De slachtlammeren leest, net als de
natte gele bloemen die Er is niets zo
zoet als ’s avonds onder de bloemen te zijn van Hans Lodeizen verbeelden.
Na het grappige filmpje van een man in een bushokje in er is een grote norse neger volgt tenslotte Ik schrijf je neer van Hugo Claus waarin een man in de persoon van
Tommy Wieringa druk op zijn schrijfmachine tikt terwijl zijn geliefde om hem
heen draalt en het huis tenslotte achter hem instort.
Af en toe blikt de declamerende dichter ook van een
afstandje op het tafereeltje toe. Hij zag dat het goed was.
Hier de clips van
de gedichten uit de bundel op YouTube.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten